Vraagje over langere tijd auto wegzetten.

• Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2018 21:57 #1107578 door Bas Walhof
Vraagje over langere tijd auto wegzetten. is gemaakt door Bas Walhof
Beste Volvo liefhebbers,
1 maart mag mijn 740 weer de weg op. Een kwestie van een paar keer starten en daar gaat ie weer. Het wegzetten voor 3 maanden is voor mij hetzelfde als parkeren voor een kortere periode. Kortom ik doe niks extra’s. Zelfs geen accu eruit. Tot nu toe altijd goed gegaan dus dat verwacht ik straks ook weer. Maar wat nu als een Volvo veel langer stilstaat? Zeg 3 jaar i.p.v. 3 maanden. Is het dan verstandig om maatregelen te nemen, meer dan alleen de accu eruit bijvoorbeeld? En bij het starten na 3 jaar ? Is er dan nog iets wat je kunt doen om dit vlot te laten verlopen zonder mogelijk enige schade te veroorzaken? Heeft iemand ervaring met een lange stilstand periode?

Groet, Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2018 22:47 #1443918 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Banden lopen leeg in die
Banden lopen leeg in die periode, en verouderen ook door simpelweg staan (droogtescheuren). Extra hard (3 bar) oppompen voorkomt karkasbreuk door stilstand, auto op bokken zetten zodat de banden geen platte kanten krijgen kan ook. Reken liefst op nieuwe banden na 3 jaar stilstand.
Verder voor het starten bougies uitdraaien, wat olie op de zuigers en een paar slagen met de hand tornen.
Benzine in elk geval geen euro95 of E10: dat veroudert en zal na 3 jaar niet meer ontbranden. En als de auto te vochtig staat, dan kan je ook rekenen op vastzittende remklauwen en dergelijke. Sowieso een servicebeurt met alles wat op levensduur vervangen moet: D-riem, KVS, remolie, etc.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-02-2018 15:00 #1443923 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic -Na 3 jaar (ook op 3 bar) kun
-Na 3 jaar (ook op 3 bar) kun je je banden afschrijven als je de auto er op laat rusten.
Op bokken zetten is de beste manier.
-Auto volgooien met benzine, liefst 98 met eventueel fuel-stabiliser
-Liefst verse olie er in, en wat Willem zegt; wat extra's op de zuigers kan geen kwaad. Ook het filter gelijk even meepakken.
-Dingen als de remklauwen is niet veel tegen te doen. Misschien de remzadels nog eens van nieuw vet voorzien
-Accu kan je proberen in leven te houden met een druppellader, maar zo lang iets dergelijks aangesloten laten is mij een te groot risico (zeker als je er niet zo om de tijd even in de buurt bent.
-Uiteraard het liefst binnen stallen, anders eventueel afdekken met een zeil voor de auto. Eventuele zon en/of boom-hars wordt de lak niet beter van na een paar jaar. Maar ook je interieur wordt er niet beter van, zoals verkleuringen door de zon.
-Auto eens goed in de was zetten kan ook geen kwaad
-Kijk uit voor vocht, zet het liefst de ramen een stukje open. Anders heb je kans op niet alleen een muffe lucht, maar misschien zelfs schimmel of mos.
-Misschien de nodige rubbers even het vet zetten om te voorkomen dat ze uitdrogen (zoals de raamrubbers enz.)
-Eventueel een grote vochtvreter in de auto, baad het niet, schaad het ook niet.
-Haal je ruitenwissers er af, die zijn keihard na 3 jaar, en plakken muurvast aan je voorruit.
-Uiteraard geen handrem gebruiken.
-Zorg uiteraard dat je geen " vuilnis" in de auto laat liggen zoals lege voedselverpakkingen. Gaat niet alleen stinken, maar trekt ook ongedierte aan.
-Zet een (anti) mierendoosje in de auto. (ik spreek uit ervaring...)
-Zet je hem buiten, zorg dan dat de water-af-voer kanalen open zijn. Dek bv de paravan (of hoe de spelling ook al weer is) af.

Zomaar wat suggesties die te binnen schieten....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC