Iemand verstand van boot ankers?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2017 14:25 #1107140
door V700 register
Iemand verstand van boot ankers? is gemaakt door V700 register
We varen met een rubberbootje van 3.80 meter op de Westerschelde.
Er ligt een reserve motor in de boot voor de veiligheid. Het is getijde water en het wordt druk bevaren door zeeschepen,
Het lijkt me ook prettig om bij nood een anker uit te kunnen gooien om niet de vaargeul in te waaien. We hebben laatst gevaren met zuidenwind kracht 5 en dan waai je snel de vaargeul in als je de motor even in zijn vrij zet.
Beetje gezocht op internet naar ankers. Maar is wel bomen en bos enzo.
Ik weet dat een paraplu-anker nie veul soeps is en dat er een ketting aan moet. De boot is niet heel zwaar, met motoren en personen 300-400 kilo. De ondergrond is zand of zeeklei. Ik ga er niet mee overnachten maar het ding moet bij nood snel vastzitten.
Iemand wellicht een advies?
Hartelijk dank,
Rob
Er ligt een reserve motor in de boot voor de veiligheid. Het is getijde water en het wordt druk bevaren door zeeschepen,
Het lijkt me ook prettig om bij nood een anker uit te kunnen gooien om niet de vaargeul in te waaien. We hebben laatst gevaren met zuidenwind kracht 5 en dan waai je snel de vaargeul in als je de motor even in zijn vrij zet.
Beetje gezocht op internet naar ankers. Maar is wel bomen en bos enzo.
Ik weet dat een paraplu-anker nie veul soeps is en dat er een ketting aan moet. De boot is niet heel zwaar, met motoren en personen 300-400 kilo. De ondergrond is zand of zeeklei. Ik ga er niet mee overnachten maar het ding moet bij nood snel vastzitten.
Iemand wellicht een advies?
Hartelijk dank,
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2017 15:56 #1441259
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Danforth anker.
Voor jouw bootje zou je een Danforth-anker kunnen gebruiken. Ze zijn licht en graven zich heel snel in. Voor een bootje tot 8 meter zou je met een Danforth-anker van ca. 3kg gewicht goed bediend zijn. En ze zijn relatief niet duur. Reken op ca. 150 euro nieuw.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2017 20:59 #1441264
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Advies...
Kijk daar hebben we wat aan, advies van een schipper 
Mijn kinderen lachten mij al uit. Die zagen niets in dit forum "Gaan ze zeker een anker uit het raam van hun volvo gooien."
We gaan een anker kopen.
Jan, hartelijk dank,
Rob

Mijn kinderen lachten mij al uit. Die zagen niets in dit forum "Gaan ze zeker een anker uit het raam van hun volvo gooien."
We gaan een anker kopen.
Jan, hartelijk dank,
Rob
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2017 03:47 #1441268
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En ketting is niet perse
En ketting is niet perse nodig: er is ankerlijn die met lood is verzwaard, of je kunt een ankergewicht gebruiken. Lijn is een stuk fijner bedienen als het met de hand moet omdat je geen ankerlier hebt (wat op een rubberbootje natuurlijk niet kan).
Doel van ketting of verzwaarde lijn is, dat de lijn niet strak komt te staan maar altijd in eeen bocht hangt, en dat het eerste stukje vanaf het anker op de bodem ligt.
Doel van ketting of verzwaarde lijn is, dat de lijn niet strak komt te staan maar altijd in eeen bocht hangt, en dat het eerste stukje vanaf het anker op de bodem ligt.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-10-2017 18:00 #1441274
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Ingraven in harde en zachte bodem
Je zoekt een anker dat zich gemakkelijk ingraaft op zowel een zachte (bijv. zand) als harde bodem (zeeklei). Volgens deze site (
www.maritiem-watersport.nl/blog/tips-en-adviezen/ankeren/
) is het beter kiezen voor een zogenaamd jambo anker. Of als dat te puntig is (wel een punt van aandacht bij een rubberboot) is een rocna anker te overwegen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2017 14:09 #1441775
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Kinderen
Die opmerking van die uitlachende kinderen vind ik niet leuk. Ik heb altíjd een anker in de Volvo. Het is een speciale alpen-uitvoering, met Tüv goedkeuring voor gebruik op de Mont Blanc.
Moderators: Jerry Stam