Oâle Grieze weer up and running!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2017 20:38 #1106567 door V700 register
Oâle Grieze weer up and running! is gemaakt door V700 register
Oâle Grieze is weer up and running. Na tien jaar stilstand is de RG-91-NB weer rijdend!
De auto is van oorsprong uitgerust met een B230Kh motor, maar de benzinetoevoer werd met de Pierburg 2B7 carburateur onbetrouwbaar.
In oktober 2016 heb ik besloten om Volvo Woudenberg te vragen om de kop te gaan voorzien van een LH 2.4 injectiespruitstuk. Bram en Albert van Volvo Woudenberg hebben een half jaar de tijd gehad (uurtjes die over waren, gebruikt) om het carburatie inlaatspruitstuk te vervangen door het injectiespruitstuk. Ook de benzinetank en de brandstofleidingen zijn vervangen. De Bosch computer is geplaatst en een compleet nieuwe kabelboom is aangelegd.
Door de jarenlange stilstand was het ook nodig om remleidingen te vervangen, de waterpomp en slangen te vernieuwen, een nieuwe dynamo te plaatsen, een (turbo-)radiator te plaatsen en nog wat kleinere zaken aan te pakken. Ook is de distributie vanwege de ouderdom vervangen en zijn de voorste en achterste krukaskeerringen meteen maar vernieuwd. Ook is een electrische fan geplaatst in plaats van de fan die met de viscosekoppeling werkt (die bleef hangen vanwege de ouderdom).
De auto heb ik in 1995 gekocht met een km stand van 52000 en weggezet in 2008 in de garage bij een km stand van 437500.
Wat was het enorm leuk om de eerste kilometers weer te rijden met een 31 jaar oude Volvo 740!
In 1996 was deze auto een van de 13 eerste auto's van de clubleden, die aan de wieg stonden van de Volvo 700 Vereniging.
De auto mag meedoen in de overgangsregeling van de wegenbelasting: €122,- per jaar om er mee te mogen rijden van februari tot en met november. De cascoverzekering bedraagt €80 per jaar, en daarmee wordt het een leuke hobbymatig te rijden youngtimer.

Heren van Volvo Woudenberg, hartelijk dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2017 21:20 #1435889 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Geweldig nieuws! Maar ja, LH
Geweldig nieuws! Maar ja, LH-injectie: dat moet wel goed komen. Veel plezier.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2017 21:12 #1435972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heel goed...... weer een los eindje klaar.
Dan is dit eindelijk opgelost:

volvo700vereniging.nl/node/10571

Ik was altijd nog nieuwsgierig hoe het afgelopen was.

De aanhouder wint Hulde.....

Mag ik nog wat over de ombouw vragen?

De kabelboom is die helemaal nieuw dwz losse bosch stekkers, metalen gevalletjes aan de draden gekrimpt en de metalen gevalletjes in de stekkers geklikt? Of is er wat uit een sloper gebruikt en is dat op maat gemaakt?

Heb je de oude ontsteking de EZ118 K gehouden?

Gefeliciteerd en dank,

Rob

Het moet toch geweldig zijn om er weer in te rijden :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2017 22:39 #1435975 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ombouw
Hoi Rob,

Tja, de auto vond ik veel te mooi om "dan maar af te danken"...!
Dus dan maar een rigoreuze stap gezet: van B230Kh naar B230Fh (Heron!...;-).
Inmiddels een bewezen effectieve ingreep wat tot een betrouwbaar rijdende auto heeft geleid.
De kabelboom is op basis van het electrische schema van de B230F geheel opnieuw met de hand samengesteld. Alle stekkers etc zijn dus nieuw, evenals alle draden en netjes professioneel samengesteld.
De ontsteking heb ik uiteraard gehouden, evenals de oude carb. Je weet maar nooit of iemand ooit nog eens een dergelijk complex instrument wil reviseren.

Overigens ook jij hartelijk dank voor de tips en suggesties, die je indertijd hebt gegeven!

Groet, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2017 11:28 #1435990 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met welke ontsteking rijdt de auto
Sorry ik heb de vraag niet goed gesteld.

'behouden' is op twee manieren uit te leggen. Enerzijds: het ligt in de kast en anderzijds: de auto rijdt er nog mee :-).

Mijn vraag is of de auto nog de oude EZ118K onsteking gebruikt samen met de LH2.4 of dat de EZ116K ook is overgezet en de auto daarmee rondrijdt.

Hartelijk dank, Rob

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2017 07:11 #1436201 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Lieme, gefeliciteerd! Tien
Lieme, gefeliciteerd! Tien jaar stilstand: ik had niet gedacht dat het al zo lang was. Dat betekent dat het voor mijn 760 ook zoiets is... Volgend jaar moet die maar eens onder handen genomen worden.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2017 23:47 #1436253 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic you tube
Staat vol met leuke filmpjes waar ze volvo's starten die x jaar stilgestaan hebben.
Bv in Zweden bij -35 graden. Als het daar lukt moet het hier ook lukken .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2017 18:55 #1436864 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere EZK
Hoi Rob,

Bram van Volvo Woudenberg heeft er een andere EZK in gehangen. Die communiceert goed met de nieuwe Bosch LH 2.4 jetronic brandstofcomputer. Dat is ten slotte anders dan een carburateur zondr computer. De LH moet goed communiceren met die EZK en dat was met de oude EZK niet duidelijk.

Ze hebben daar trouwens veel ervaring met het aanpassen van brandstof- en ontstekingssystemen. Zo hebben ze voor de verschillende kabelbomen mallen gemaakt, zodat een kabelboom gemakkelijk kan worden samengesteld conform de originele specificaties.
Verder heb ik inmiddels al aardig wat ritjes met de oâle Grieze gemaakt en het rijdt perfect!

Vriendelijke groet,
Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2017 22:38 #1436870 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankjewel :-)
Veel rijplezier...

Rob

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC