Tuning
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2017 12:12 #1106398
door V700 register
Tuning is gemaakt door V700 register
Liefhebbers,
Ik ben benieuwd wie er op dit moment bezig is met het verhogen van het motorvermogen
van zijn/haar Volvo? Dan bedoel ik niet een mbc-tje erop en klaar, maar daadwerkelijk bezig
is binnen het budget de hardware te optimaliseren om de laatste newtonmeters eruit te sleuren.
Ik heb zelf het idee dat, in vergelijking van pak hem beet 10 jaar terug er minder
mensen zich bezighouden hiermee.
Dit gevraagd hebbende, omdat ik van plan ben om weer een nieuw blok op te bouwen en
ik wel eens willen sparren over bepaalde technische zaken.
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred
Ik ben benieuwd wie er op dit moment bezig is met het verhogen van het motorvermogen
van zijn/haar Volvo? Dan bedoel ik niet een mbc-tje erop en klaar, maar daadwerkelijk bezig
is binnen het budget de hardware te optimaliseren om de laatste newtonmeters eruit te sleuren.
Ik heb zelf het idee dat, in vergelijking van pak hem beet 10 jaar terug er minder
mensen zich bezighouden hiermee.
Dit gevraagd hebbende, omdat ik van plan ben om weer een nieuw blok op te bouwen en
ik wel eens willen sparren over bepaalde technische zaken.
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2017 14:35 #1434840
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Echt mee bezig, half half.
Echt mee bezig, half half.
in 2009 een goeie (redelijk formaat T3) turbo op de B230F van mijn 240 gezet. spruitstuk geport, V nokkenas, aangepaste LH+EZK, wasted spark, wideband, grotere intercooler, etc. Hoeveel pk moet ik altijd nog eens testen. Genoeg.
Omdat dat het zo goed blijft doen denk ik niet echt aan het opnieuw opbouwen. Zit er nu 80K op en afgezien van wat elektrische problemen met LH nooit gedoe gehad. Ik ga er netjes mee om en als ie warm is moet alles vaak goed/hard werken, B230F+T blijft het gewoon doen, geen gek olieverbruik, verbruik tussen de 1:9,5-1:13,iets..
Plannen voor de toekomst, andere luchtmassameter, boostcontrol, misschien een Do88 intercooler, koppeling vind dit niet meer zo leuk, Truetrack sper in de achteras, andere nokkenas, sterkere klepveren, nieuwe radiateur, ga zo door.
in 2009 een goeie (redelijk formaat T3) turbo op de B230F van mijn 240 gezet. spruitstuk geport, V nokkenas, aangepaste LH+EZK, wasted spark, wideband, grotere intercooler, etc. Hoeveel pk moet ik altijd nog eens testen. Genoeg.
Omdat dat het zo goed blijft doen denk ik niet echt aan het opnieuw opbouwen. Zit er nu 80K op en afgezien van wat elektrische problemen met LH nooit gedoe gehad. Ik ga er netjes mee om en als ie warm is moet alles vaak goed/hard werken, B230F+T blijft het gewoon doen, geen gek olieverbruik, verbruik tussen de 1:9,5-1:13,iets..
Plannen voor de toekomst, andere luchtmassameter, boostcontrol, misschien een Do88 intercooler, koppeling vind dit niet meer zo leuk, Truetrack sper in de achteras, andere nokkenas, sterkere klepveren, nieuwe radiateur, ga zo door.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2017 23:55 #1434854
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aha een + t-er
Leuk! , heb ik nog nooit gedaan of in gereden . Is zo'n blok nou
gretiger/venijniger onderin dan een FT?
onderblok verder standaard? Chips zelf gemaakt?
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred
gretiger/venijniger onderin dan een FT?
onderblok verder standaard? Chips zelf gemaakt?
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2017 12:48 #1434868
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JW
Je zit ook op TB zie ik nu. I see.....
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred

Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2017 15:07 #1434876
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @JW: met een flinke turbo op
@JW: met een flinke turbo op een B230F en een V-nok: wat voor compressie draai je? De standaard ongeveer 10:1 en dan met turbo? Dan ben ik best verbaasd dat dat heel blijft....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2017 22:09 #1434909
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tunen
Heb geen technische tips voor je, maar denk zelf over hetzelfde na. Was gisteren voor het ophalen van een setje spatlappen bij mijn lokale Volvo specialist. Die begon weer met "wordt het niet eens tijd je Volvo te gaan tunen?" Nou heb ik met mijn 960 B204ft turbo al wel aardig wat pktjes maar volgens mijn garage kan je hier makkelijk nog meer uit halen. Ga binnenkort even langs om te overleggen wat de mogelijkheden zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2017 20:29 #1434924
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic https://www.volvo-forum.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2017 10:06 #1434935
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Willem: Ja, blok is niet
@Willem: Ja, blok is niet verder open geweest dan carterpan er af voor maken olieretour (gewoon standaard FT plek gebruikt). Compressie dus rond die 9,8:1. Koppakking, zuigers, lagers, alles origineel. Ik draai nu ca 0,55 bar turbodruk dus dat valt wel mee. Duwt wel goed omdat de turbo een leuk formaat heeft. Met de camera in de bougiegaten gekeken en alles heeft nog nette hoonsporen.
@Areiter: Ja ook op TB actief! Chips eerst zelf gemaakt en nu met de ervaring van de broers bij BTI onderweg; chips en wasted spark spullen vie BTI. Daar zit meer tijd in dan ik er nu in kan steken.. Trouwens zijn het hun stap 1 chips nu, die vreten deze setup prima! Binnenkort gaan we weer eens kijken wat de volgende stap is. In principe zit er nog wel wat in het vat, met de lage boost die ik nu draai is er zo weer een pk bij te krijgen als ik eens een boostcontroller er in zet (nu enkel op wastegate druk).
@Areiter: Ja ook op TB actief! Chips eerst zelf gemaakt en nu met de ervaring van de broers bij BTI onderweg; chips en wasted spark spullen vie BTI. Daar zit meer tijd in dan ik er nu in kan steken.. Trouwens zijn het hun stap 1 chips nu, die vreten deze setup prima! Binnenkort gaan we weer eens kijken wat de volgende stap is. In principe zit er nog wel wat in het vat, met de lage boost die ik nu draai is er zo weer een pk bij te krijgen als ik eens een boostcontroller er in zet (nu enkel op wastegate druk).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2017 20:22 #1434942
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bti
Hetzelfde hier ; bijlsma chips door de jaren heen bij verschillende set ups.
Op dit moment ben ik bezig met 531 kop voor te bereiden voor grotere uitlaatkleppen. Kijken of ik de flow van een 16v kop kan benaderen. ;o).
En laten we wel wezen een 8-klepper klinkt toch beter dan een 16?
@jw : je gaat dus voor een EBC?
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred Areiter
Op dit moment ben ik bezig met 531 kop voor te bereiden voor grotere uitlaatkleppen. Kijken of ik de flow van een 16v kop kan benaderen. ;o).
En laten we wel wezen een 8-klepper klinkt toch beter dan een 16?
@jw : je gaat dus voor een EBC?
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred Areiter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam