Hoe snel mag de bandendruk achteruit gaan?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2016 01:07 #1106135 door Mathy van Nisselroy
Hoe snel mag de bandendruk achteruit gaan? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Sinds een tijdje controleer ik na het tanken (bij Dats24 in Maasmechelen) ook altijd even de bandendruk. Sinds de verbouwing van het tankstation hebben ze daar een pomp staan, die je op de gewenste waarde moet instellen. Helaas kan ik niet bij iedere band zien wat de druk is op het moment dat ik de slang erop zet. Of ik zou de auto tussendoor moeten verzetten. Maar ik heb al een paar keer gezien, dat de druk niet meer op de ingestelde 2,6 bar stond, maar gezakt was naar 2,3 bar. Bij meerdere banden. Ik trek de slang altijd in één keer van het ventiel. Lukt dat om welke reden dan ook niet, dan druk ik de slang nog eens op het ventiel tot de band weer op druk is. Op de auto liggen Omega velgen met Vredestein Quatrac 3 banden. Bij de montage van de banden zouden de ventielen mee vervangen zijn.

Gemiddeld rijd ik ongeveer 10.000 km per jaar, dus tussen tankbeurten zit wel eens wat meer tijd. Maar een band zou toch niet zo snel terug mogen lopen van 2,6 bar naar 2,3 bar? Ik controleer de druk altijd aan hetzelfde apparaat.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2016 07:32 #1432864 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wil je het zeker weten, koop
Wil je het zeker weten, koop dan een eigen losse meter. Dat hoeft geen ingewikkelde te zijn, maar zo'n meter bij de pomp weet je niet wanneer die bijgesteld wordt.
Vaker dan eens per maand moeten bijpompen is niet goed, dan lekt er iets. Dat kan een perforatie in de band zijn, of tussen band en velg door. Of het ventiel (maar die worden standaard bij een nieuwe band vervangen).
Tot slot: hoe oud zijn je banden? Met jouw kilometrage kunnen banden ook nog door uitdroging gaan lekken: let op haarscheurtjes in het loopvlak, tussen de blokken!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2016 10:43 #1432865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alu. corrosie
2.3 bar is zat
Hij zal misschien langs de rand lekken door corrosie langs de velg randen aan de binnenkant van de velg.
Even langs de bandenman en deze haalt ze er af en maakt ze schoon en zet ze er weer op (Van Essen banden Emst doet 4 velgen voor 40 euro inc. ballanceren )
Dan kun je wer lekker rollen .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2016 17:37 #1432866 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic banden
Hou rekening met de temperatuur van de banden. Na een stuk gereden te hebben zijn banden warmer en is de druk hoger. Zoek eens naar de algemene gaswet van oa Boyle-Gay-Lussac: daarin staat geschreven hoe druk, inhoud en temperatuur kunnen variëren en in welke mate.

Mijn keus zou zijn om net als het peilen van olie, een zelfde vast moment te kiezen om drukverschillen uit te sluiten doordat banden iedere keer een andere temperatuur hebben.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2016 18:49 #1432868 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Bandentemperatuur altijd
Bandentemperatuur altijd meten met koude banden. Zelf een metertje en een pompje hebben is dan erg handig.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2016 19:36 #1432869 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Volvsiti
Hallo Volvsiti

Volgens de rekening zijn de banden er op 13 september 2013 nieuw op gekomen.

2,3 Bar was vroeger genoeg, maar voor nieuwe banden echt niet meer. 2,3 Bar voelt aan, alsof de banden van de velg willen lopen als je 3/4 rond gaat op een rotonde. Waarbij ik noch als A_A rijd, noch als een bejaarde.

Bij een verschil van 0,3 bar ben ik niet bang voor de afwijking van de meter. Vooral omdat het altijd om dezelfde meter gaat.

Aangezien ik in de meeste gevallen minimaal 28,5 kilometer onderweg ben en ik dan eerst de tank vul, zal de temperatuur bijna altijd ongeveer gelijk zijn. Er zit trouwens al enkele jaren een 75 liter tank onder en de tank is minimaal half leeg en maximaal bijna helemaal leeg op het moment dat ik tank. De meeste brandstofpompen zijn niet heel erg snel, dus de temperatuur van de banden na het tanken zal niet heel erg veel verschillen.

groetjes

Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2016 19:40 #1432870 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Wat is koud?
Hallo Volvisti

"Meten als de banden koud zijn" zegt me niet zoveel. Is dat zoals nu rond de 0 graden Celsius of zoals in de zomer met rond 25 graden.

groetjes

Mathy

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-12-2016 21:11 #1432873 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic In de winter moet er meer lucht in, voor dezelfde spanning.
Als het kouder wordt overdag en 's-nachts wordt de band met dezelfde hoeveelheid lucht iets zachter. Banden worden pas echt warmer als je langere tijd hard rijdt, of bij mindere snelheid haaks door de bocht gaat. In jouw geval kan het verschil zomer winter dus iets schelen, maar niet zo veel dat er een paar keer 0.3 bij moet. Als je net zo wild naar de pomp rijdt als altijd zit daar geen verschil in. De temperatuur van de band kan je voelen met je hand. Jou verhaal duidt (inderdaad) eerder op een lekje ergens, omdat het om meerdere banden gaat is het voorstelbaar dat de velg-band zijn die niet goed genoeg schoon is gemaakt bij het erop zetten. Als het structureel is, is het de moeite waard om ze eraf te laten halen, velg schoonmaken, eventueel een beetje lijm erop laten smeren en weer monteren. Ik weet niet of de banden tegenwoordig anders zijn, maar moest dat een paar jaar geleden ook voor het eerst doen bij nieuwe winterbanden, terwijl ik het daarvoor nog nooit heb meegemaakt. Ik heb Michelin ZXZ gereden totdat je ze echt nergens meer kon krijgen, zelfs niet via grijze import. Rijdt nu 10 jaar ander banden Michelin Energy en All Weather oid en vijf jaar geleden voor het eerst soortgelijke problemen als jij, die wegwaren na het toevoegen van zwarte prut bij het terugmonteren. Ventiel kun je testen met een beetje spuug, als dat een bol lensje op het ventiel vormt na een minuut is er minimale lekkage.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-12-2016 11:31 #1432885 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Lek ventiel
Ik zou gewoon eens 1 van de banden demonteren.
Leg hem plat en spuit de boel eens onder met een sopje.
Vooral de randen tussen velg en band, en het ventiel.
Ventiel kan lekken daar waar je het dopje op draait, maar kan ook lekken waar hij de velg binnen gaat. Controleer je dit door middel van het "spuug-testje" dan zie je die laatste vorm van lekkage over het hoofd.

Na een beetje rond google zit ik zelf met meer vragen dan antwoorden :(

Pomp je warme banden op, dan geeft vrijwel elke fabrikant aan dat je er een correctie factor van 0.3bar bij op moet tellen. Maar ze vermelden er ook nadrukkelijk bij dat je banden eigenlijk "koud" moet oppompen. De vraag is even hoe warm je band wanneer is...wordt die het warmst op de snelweg? of juist binnen de bebouwde kom? en wat zijn dan de temperatuur verschillen precies? Michelin geeft aan dat banden zomaar een graad of 75 Celsius kunnen worden.

De aangeraden druk in de auto-boekjes is overigens bij 20ºC.
Dat de banden druk toe neemt tijdens rijden is natuurlijk wel ingecalculeerd door de fabrikanten. Maar bij flinke vorst gaat de band van -10ºC naar 75ºC, en bij hete zomer maar van 30ºC naar 75ºC...
De éne keer wordt de band dus 85ºC warmer, de andere keer maar 40ºC.

Dan lees ik her en der ook weer dat winterbanden nog nét even wat harder opgepompt moeten worden (0,2 bar) terwijl je er van uit mag gaan dat deze doorgaans al bij een lagere omgevingstemperatuur opgepompt worden. (het zijn niet voor niets *winter* banden) Dus je pompt ze al harder op, en door de extra temperatuurstijging worden ze nóg harder tijdens het rijden dan zomerbanden....

Het kan dooien, het kan vriezen....
Voorlopig houd ik het gewoon bij 2,5bar na mijn vaste 3 km's rijden naar de pomp.
Weer of geen weer...die paar tienden aan bar zal het hem ook wel niet doen.
Ben in ieder geval gerustgesteld als ze beide dezelfde druk hebben, en niet leeglopen zoals bij Mathy :)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2016 13:44 #1432887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Natuurkunde
Beetje middelbare school natuurkunde: Druk x Volume / Temperatuur is constant.
Het volume blijft zo ongeveer gelijk, de temperatuur verandert wel. Als de druk volgens de boekjes dus bijvoorbeeld 2.6 bar bij 20°C moet zijn, dan is dat bij nul graden 273/ 293 * 2.6 bar = 2.42 bar, oftewel ruim 7% lager.
Een zachtere band is onderaan wat platter, dus is het volume in werkelijkheid wel iets kleiner. Stel dat dat bijvoorbeeld 2% is, dan is het verschil in bandenspanning bij 0 en 20°C ineens nog maar 5%.
Ik geloof het allemaal wel, zo exact kun je het toch niet meten aan de pomp, daarvoor zijn er te veel variabelen. Ik vind de onderlinge verschillen tussen de banden belangrijker, want dat kan op een leeglopende band wijzen. Met af en toe controleren en zo nu en dan bijvullen blijf je het minimale drukverlies door diffusie van de lucht door de band gemakkelijk voor.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC