Beeldvorming NOS 940

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2016 22:00 #1105884 door Jerry Stam (GAST)
Beeldvorming NOS 940 is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
De nationale omroep gebruikt een foto van onze geliefde 940 bij een artikel over vervuilende auto's:

nos.nl/artikel/2133975-meer-vervuilende-auto-s-op-de-weg.html

Terecht of onterecht?

Straks steken de mensen onze banden lek... ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-09-2016 23:34 #1430958 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Onterecht
Met name als een 940 op LPG rijdt is dat uiteindelijk minder schadelijk voor het milieu dan het rijden in een hybride Prius, gerekend over de gemiddelde levensduur en km-stand van de auto. Ik moet de eerste Prius die minimaal 18 jaar meegaat en 600.000 km aflegt nog tegenkomen. Die lithium accu's en de assemblage zijn de doodsteek van dat concept. Lithium accu's uit Z-Amerika invoeren, carrosserie uit Japan wordt naar Canada gevaren om daar samengevoegd te worden met het accupakket (wat is de uitstoot van die zeeschepen over duizenden zeemijlen?). Daarna worden de auto's verscheept naar o.a. Europa en de rest v.d. wereld. Bovendien zullen ooit al die accu's vervangen moeten worden, wat levert dat op aan schadelijke stoffen? Kortom: hoe schadelijk is een 940 lpg per km vanaf fabrieksnieuw tot aan het graf in verhouding met een Prius bouwpakket vanaf fabriek tot aan het graf? Ik denk dat ik wel weet wie netto het meest vervuilend is....
groet,
Pascal

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2016 23:52 #1430959 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Helemaal eens.
Uitstoot is slechts één van de aspecten voor wat betreft milieuvriendelijkheid. Het aspect duurzaamheid wordt erg onderbelicht. Zoals Pascal al zegt, welk merk gaat zo lang mee zonder ingrijpende vernieuwingen en vervangingen? Ook een heel belangrijk punt als je over vervuiling en energiegebruik praat. En de benodigde grondstoffen.
Ik voel me geenszins schuldig als milieuterrorist, al rijdende in mijn oude Volvo's. En laat je dat ook vooral niet aanpraten. In de hele milieudiscussie praten mensen elkaar maar wat na, vaak niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Een electrische auto vervuilt minstens zoveel ( indien de electriciteit via een centrale wordt opgewekt). Alleen wordt de plek van de vervuiling verlegd. Alleen als de electriciteit uitsluitend wordt opgewekt door zon- en windenergie dan zou men een punt kunnen hebben. Maar zover is het lang nog niet.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2016 14:11 #1431000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe diesel beter?
Het kan verbeelding zijn, maar de laatste tijd vallen me erg vaak nieuwe diesels op met een zwarte pluim uit de uitlaat. Nog geen 5 jaar oud, met drie letters of zelfs cijfers in het midden op het kenteken. Misschien werken die roetfilters niet zo goed als men wil doen geloven? Of zijn ze er al zo snel onder uit gesloopt?

Zolang de overheid stimuleert om je oudere kleine auto in te ruilen voor een Mitsubishi PHEV in het kader van "goed voor het milieu", vertrouw ik niet op Den Haag voor wat wel en niet goed is voor het milieu.

Ik rij lekker door met m'n baksteen op LPG. Liever wat extra CO2 dan al die roet en fijnstof.

• Melvin Wals
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2016 14:56 #1431001 door Melvin Wals
Beantwoord door Melvin Wals in topic Alles is er op gericht om ons
Alles is er op gericht om ons zoveel mogelijkvervangsaanschaffen te laten doen. Zelfs over de rug van het milieu. Zo blijft de pijp roken. Het is een grote boevenbende ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2016 10:07 #1431013 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verward verhaal
Het is een verward verhaal, kritiekloos overgenomen van de autolobby door een journalist met een alfa-achtergrond.
Het artikel gaat over leaserijders die blijkbaar weer minder voor hybride-auto's kiezen, omdat er iets minder financiele voordeeltjes zijn te halen. Er worden dus weer meer gewone NIEUWE auto's verkocht, die tov hybrides meer zouden vervuilen.
Zuinig en vervuilend worden door elkaar gebruikt, alsof dat hetzelfde is.

De autolobby doet goed zijn werk en is er daarom weer als de kippen bij om de indruk te wekken dat het overheidsbeleid verantwoordelijk is voor de grotere vervuiling. Zo zie je trouwens hoe betrokken de gemiddelde leaserijder is bij het milieu: goede sier maken met een hybride SUV, totdat het een beetje geld gaat kosten. Subsidies zijn een hele dure manier om beleid te maken, wetgeving is veel goedkoper en effectiever... Al die lelijke Outlanders hebben ons allemaal, dus ook degene die geen lease-auto rijden, heel veel geld gekost.

Het slaat dus helemaal nergens op om er dan maar een foto boven te plakken van een auto die al 20 jaar niet meer nieuw verkrijgbaar is.
Persoonlijk denk ik dat er nog wel wat milieuwinst valt te halen bij de leaserijder: als ik om mij heen zie hoe gemakkelijk leaserijders (lange) privé-ritjes maken omdat het toch niets kost. Daar zou je met je privé-Volvo nog wel een keer over nadenken.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2016 11:36 #1431014 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Stockfoto
Is waarschijnlijk gewoon een stockfoto

Zie ook: www.nu.nl/utrecht/4185114/utrecht-en-rot...ffen-milieuzone.html

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2016 12:18 #1431016 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eerlijk gezegd maak ik ook
Eerlijk gezegd maak ik ook zonder nadenken lange priveritten, met de 940 en de 960. Ondanks een verbruik slechter dan 1:8 is dat met LPG nog prima te betalen, en de auto's zijn gemaakt voor de langere afstand...

• van Kuijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2016 16:52 #1431044 door van Kuijk
Beantwoord door van Kuijk in topic Milieu en beeldvorming?
Ben vrij recent nog bij kennissen in Rotterdam op bezoek geweest. Zij wonen in de bewuste milieuzone.
Voor € 24,90 is mijn Volvo D24Tic voor een periode van 24 uur
de " schoonste " van heel Nederland.
Het is maar dat je het weet.................................

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-09-2016 22:22 #1431050 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 1 op 8 duurzaam?
Nou ik moet zeggen dat ik onze 940 nou niet echt het toonbeeld van duurzaamheid vind.
Met 1 op 8 hier in de buurt rondcrossen voelt nou niet echt duurzaam (maar wat is zo'n 940 lekker toeren zeg).

Die plug-in hybrides zijn inderdaad gedrochten daar waar ze met fiscaal voordeel 99% van de tijd als benzineauto rondrijden.

Een volledig elektrische auto is best duurzaam, zelfs als je de hele levenscyclus meeneemt.
Ik heb wat feiten en vergelijkingen op een rij gezet op
www.oudevolvo.nl/ev-combi/hoe-duurzaam-is-een-elektrische-auto/
Daar zie je dat voor een benzineauto zelfs met een levensduur van maar 160.000 de directe emissies al 2/3 van het totaal zijn.
Laat staan dat je 500.000+ km rijdt.

Duurzamer dan een plug-in hybride (met name Mitshubishi PHEV) lukt dus wel, maar een elektrische auto die je oplaad met zonne-energie (bij Fastned of thuis) is al na 60.000 km schoner dan een auto met reguliere benzinemotor.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC