Koelvloeistof lekje

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2016 18:48 #1105815 door Hein Wolda
Koelvloeistof lekje is gemaakt door Hein Wolda
Heb ik weer: op weg naar huis nadat ik m'n vrouw van Schiphol had opgehaald bij 130km/u opeens witte rook achter de auto en een thermometer die bliksemsnel in het rood liep. Meteen de berm in en motor uitgezet. Zag meteen al dat er een giga koelwaterlek was. Er kwam veel stoom uit het gebied van de kachelkraan. Door ANWB op een transporter gezet (oudere automaat slepen ze niet) en naar een veilige plek (Shell station op A4) gebracht. Daar kwam een andere ANWB monteur om te kijken of er nog iets gefixd kon worden. Toen bleek dat de kachelkraan zelf finaal in tweeën gebroken was. ANWB heeft de koelslangen middels een tussenstukje met elkaar verbonden zodat ik weer kon rijden. Hoop dat de motor geen opdonder gehad heeft maar eerlijk gezegd denk ik dat niet.

Begrijp nu ook waarom er een vacuumlek was waardoor de airco eigenlijk alleen bergaf goed werkte. De vacuumslang van de kachelkraan hing los in de motorruimte.

Ga in elk geval ook de slangen vervangen, die zien er niet helemaal fijn meer uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2016 19:09 #1430457 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Breuk
Die breuk komt wel vaker voor. Het kunststof wordt door de warmtewisselingen zo bros als maar kan.
Heb je geen niveausensor?

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2016 19:31 #1430458 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Nee, nog geen sensor
Helaas nog steeds geen sensor, wel een tankje met een vlotter. Maar ja dat is één van die klusjes die altijd weer onderaan de lijst komt.

Maar in dit geval had het niet heel erg geholpen aangezien dit een abrupte breuk is geweest. Misschien wel als ik de sensor aan de italiaanse luchthoorn had gekoppeld ;-)

Ben net een week terug uit Italie, had daar dus ook kunnen gebeuren.

Gelukkig heb ik de gewoonte om zeer regelmatig m'n achteruitkijkspiegel te gebruiken. Witte rook/stoom achter de auto midden op de dag en bij een warmemotor is altijd gevaarlijk.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2016 19:42 #1430459 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Natuurlijk
De sensor helpt natuurlijk niet om lekkage te voorkomen maar geeft wel snel aan dat er is mis is. Nu was de hete witte damp het alarmsignaal.
Iedereen die aan een hete motor werkt zou ik aanraden om altijd de dop van het expansievaatje even los te draaien, zodat de druk in het systeem wegvalt. Een ezel.... Zelf het al tweemaal ondervonden dat eenmaal bij inspectie de kachelkraan stuk brak de andere keer dan bij iets bewegen van de radiatorslang de aansluiting afbrak. Op zo'n moment is de koelvloeistof wel heel erg heet!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2016 00:03 #1430474 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti

Draai de dop wel heel voorzichtig los. Het systeem staat onder druk, waardoor het hete koelwater omhoog kan spatten. Dat voelt niet lekker aan. Als je de kans hebt, laat de motor dan eerst even afkoelen. Dat werkt ook wat prettiger.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2016 14:29 #1430559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niveausensor
Als je die sensor nou al hebt, maar te weinig tijd om aan te sluiten, prik dan in ieder geval zolang die twee draadjes van de sensor aan de connector van de ruitensproeiersensor. Volgens sommigen is het vloeken in de kerk, maar je hebt wel binnen 10 minuten een niveau-alarm op je dashboard. Een eigen lampje voor het koelwaterniveau is natuurlijk wel heel mooi, maar nu is het bijna verkeerd afgelopen omdat je naar ik aannneem het aansluiten steeds voor je uit hebt geschoven....!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2016 14:58 #1430561 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zowel bij de 960 (een
Zowel bij de 960 (een gesprongen koelwaterslang) als bij de 940 (kachelkraan) heb ik dit jaar zo'n plotseling lek gehad.
Bij de 960 gebeurde het 's avonds, in de winter, en liet de auto inderdaad een wolk van KVS achter die ik met een (werkende) niveaumeter eerder had gespot. Bij de 940 op ene hete dag overdag, en had ik gelijk een wolk van stoom achter het dashboard: de kachelkraan zit daar binnen. Daar had een niveausensor geen verschil gemaakt...

In beide gevallen geen problemen naderhand met koppakkingen oid.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2016 19:27 #1430573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MOET
die kachelkraan binnen zitten?
Als hij "buiten" zit, is de lekkage schade nihil.
ook kun je dan de kraan beter bekijken / controleren / vervangen.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2016 22:49 #1430578 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic In motorruimte
Bij een af fabriek airco (ECC) in een 940 zit de kachelkraan in de motorruimte en is daar redelijk makkelijk te vervangen. Als die breekt heb je alleen een 10mm gat waardoor de koelvloeistof in een angstaanjagend tempo verdwijnt. Verder geen schade/lekkage binnenin i.t.t. een 7/9 serie zonder ECC waar de kachel kraan anders (lees lastiger) geplaatst is.

Heb vandaag nieuwe slangen en een kachelkraan via Timen binnen gekregen, heb van het weekeinde weer wat te doen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC