olietemperatuurmeter geplaatst

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2016 19:14 #1105226 door P.J. Bus
olietemperatuurmeter geplaatst is gemaakt door P.J. Bus
Ruim een maand geleden heb ik van een vriend een JOM olietemperatuurmeter gekregen. Altijd leuk, maar krijg ik hem wel werkend in een 744 B200E uit '86? Na veel nazoek werk & aangezien de schaalverdeling verdacht veel leek op de olietemperatuurmeter voor de 740/760 uit die tijd (50 - 150 graden) heb ik een oliedruksensor aangeschaft die zou moeten passen voor een B23E etc., uit die tijd volgens Estateservices.

De stroom heb ik gehaald waar de oliedrukmeter zijn stroom vandaan haalt (die had ik al eerder aangesloten); uit stroomdraden van de kapotte stoelverwarming en het lampje van de sigarettenaansteker (deze dimt mee met het dashboard verlichting). Deze heb ik geschakeld aangelegd. Vanuit de G (sensor aan de zijde van de JOM meter) een luidsprekerdraad getrokken naar de oliedruksensor die in de carterpan gaat (nr 1307525).

En het werkt goed. Ik denk wel dat de waarden afwijken, maar na 15-20 km rijden - pas! - komt hij boven de 50-70, graden en als je 120 rijdt gaat hij richting de 80-90 graden. Daarna, na snelwegwerk de stad in, richting de 100 graden. Als je alleen bij deze buitentemperatuur constant 80 km/u blijft rijden dan blijft ie steken net iets onder de 70 graden; dat heb ik gisteren gemerkt.

Kortom, ik ben tevreden. Misschien hebben jullie hier iets aan; een JOM metertje is niet zo duur, maar de olietemperatuursensor des te meer.

En, houd me aub niet vast of de aangegeven waarde temperatuur de juiste is; dat zou je moeten laten uitlezen via bv een infaroodmeter. Maar die heb ik niet....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC