Langste file met een 960 ooit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2016 19:16 #1104987
door V700 register
Langste file met een 960 ooit is gemaakt door V700 register
Allen,
Vond ik nog… een heel verhaal trouwens maar mss wel leuk on te lezen. Een overzicht van de dorpen / steden aangedaan tijdens de terugrit van oost Duitsland naar west Duitsland met de Fortschritt (een landbouwtrekker made in DDR destijds) die ik via ebay.de gekocht had en waarmee ik met de Volvo 960 met een caravan naar toe gereden ben om vervolgens samen met de hele combinatie terug te rijden. Wel de dorpen /steden opzoeken op google maps of een kaart… Dan kun je de rit een beetje volgen. Ik moet er nog een keer een goed verhaal van maken, dit is wat ik een tijd geleden rap heb opgeschreven om het grootste deel op papier te zetten. Ik ben vetrokken met samen met Gerd, een goede vriend uit Wurselen/Aachen die ik ken van old timer tractortreffen, met de Volvo en een geleende caravan van een vriend uit Maastricht (ook tractortreffen) richting Leipzig om de Fortschritt op te halen en dan samen terug te rijden… Let op: de Volvo sukkelde er het hele eind gewoon achteraan... Het stukje is uit de eerste hand(!) geschreven destijds, dus niet perfect! Een paar foto's zijn aangehecht. Misschien stuur ik het es op voor de faktor. Kokende B62504.. Pfff, van alles meegemaakt.
Groet,
Robert
Het was een aardige rit achteraf vol met ervaringen maar ik doe het nooit meer op zo’n korte tijd… Beter gewoon rustig aandoen in plaats van 10..12 uur draaien per dag. Lees: is hard werken in dat ding. Wat ophoudend was, waren “die Baustellen”. Baustellen, Baustellen en nog eens Baustellen. vooral in Oost Duitsland. Dan moet je flink omrijden. Met de auto niet zo erg, maar met een trekker kost dat heel veel tijd. En reken er maar niet op dat er bewegwijzering is geplaatst voor de omleidingen… Je ziet 1 bordje met Umleitung en daar moet je het mee doen. Mijn gedachte ging vaak uit naar Wallonië… De draaicirkel van die trekker is niet echt geweldig en helemaal niet met een caravan er achter. En je moet de boel wel zien te draaien op de weg en vaak met diepe (afwaterings?) greppels in de berm.. werkelijk waar. Bijna elke weg heeft daar direct een greppel naast. Kijk maar uit. Je kunt geen kant meer op: Umleitung…. En je moet de boel keren. Het lukt wel, het keren van de combinatie. En geen gestress van die Oost Duitsers, die geduldig wachten in hun auto om je te laten keren. Heerlijk.
De route terug naar het westen, de dorpen of steden:
Vertrokken uit Trebsen/Mulde, Landkreis Leipzig.
Naunhof
Leipzig
Markkleeberg
Weisenfells. Potverdikke. De Tomtom gaf aan naar rechts, maar dat is een autobahn. Dan maar links af slaan.. $!$!$@@@#$.. Dat is de oprit van diezelfde atobahn maar dan de andere kant op. Dus keren. In zijn achteruit en plots zit de versnellingsbak, althans, de groepenschakeling vast.. K*t dus! Daar sta je dan. Geen beweging in. Niet vooruit of achteruit. Ik denk, nu krijg ik het: politie er bij en de hele klimbim van papieren. Ik kon geen kant meer op vanwege die vastzittende groepenbak en het werd al donker. Auto’s schuiven aan en de hele baan was geblokkeerd door de combinatie; trekker en aanhanger. Maar niks geen gestress van dat alles! De Oost Duitsers wachten gewoon af wat er gaat gebeuren. Ze zetten de motor af en zijn heel relaxed.. Pfff. Ik zweette peentjes voor de politie die mss werd gebeld. Ja.. je weet nooit, ze kunnen van alles vinden wat niet in orde zou zijn waarvan ik geen weet heb. Een kwartier later of zo was de versnellingsbak weer los en we konden verder. Het was dus geen Autobahn, maar een grote Bundesbahn die we ook in België kennen. Tja, wist ik niet. Een vriendelijke groet van de voorbijgangers op de claxon was soms te horen.. Geweldig.
Eckartsberga
Buttelstedt
Erfurt. Erfurt, Erfurt….. Pffff.. Dat was werkelijk rampzalig. Geen stad voor een tractor. Vreselijk. Erfurt was de meest vreselijke stad met de trekker tijdens de hele rit van oost naar west. Ook nog trambanen. En ik weet de verkeersregels niet meer voor trams. Rij je daar met zo’n trekker en een caravan er achter en waarvan de spiegels niet goed staan. En ook: Erfurt met hun GIGA gestreste automobilisten/mensen. Geen idee waarom. We zitten nog steeds in voormalig DDR. Lees zo meteen het relaas van de ervaring in Bonn. En smalle straatjes met auto’s geparkeerd links en rechts… Bijna geen ruimte en gewoon doorrijden die auto’s.. Hallo!!…. Weg hier uit die stad, zo snel mogelijk. En dat willen volgens mij de Erfurters van mij ook… Als je in een trekker rijdt kun je vaak zo goed de mentaliteit van de mensen ontdekken… Nou, Erfurt kan mijn reet kussen. Ik ga es t.z.t. wat opzoeken over de mentaliteit van die gasten op het internet. Waar ligt dat aan… Hebben die gasten een of ander complex of zo??
Tuttleben. De rust op het platte land is weer daar. Gelukkig. Nooit meer een Erfurt Erlebnis!
Gotha
Teutleben
Wutha Farnroda
Eisenach. Super relaxed om te rijden.
Philippsthal. Idem. Heerlijk. Mooie omgeving. Landelijk.
Bad Hersfeld. Dat klinkt heel mooi en schoon. “Bad” Hersfled… En de omgeving ook op de kaart. Een soort oord van maagden die zich daar elke dag naakt wassen in een bron fantaseerden we. Het leek ons leuk en we keken uit naar dit, in ons gedachten lijkende dorp als een soort Valkenburg maar dan met jonge vrouwen zeg maar. Bad Hersfeld…. We zullen daar stoppen en nemen een goede uitgebreide lunch! Eenmaal aangekomen was het dat zeker niet: de B62. Bundesbahn B62.. Veel te druk en niks te zien. De illusie was weg. Doorrijden dus. We gaan wel ergens anders wat lunchen.
Alsfeld. Staande gehouden door die Polizei... Bah! Heeft ons een hele dag gekost om terug met de Volvo terug naar Aachen te rijden voor twee nwe banden voor de caravan. Die moesten worden vervangen aldus die Polizei, en de olielekkage van de Fortschritt moest worden opgelost.. Pffff. Dat gaat toch niet lukken zei ik op zo’n korte tijd? Onderdelen opzoeken en bestellen.. We zullen dat doen door er een bakje onder te hangen. Dat was OK, als het maar niet op de straat terecht komt was hun antwoord. En de (groene) nummerplaat op de Fortschritt was niet conform: een groene nummerplaat is louter landbouw, geen Plezierfahrt. Wist ik veel! Gerd zag de bui al hangen toen we staande werden gehouden…. De caravan moest achter de Volvo! We zouden geen boete krijgen als we alles in orde zouden brengen. Das wel tof! De politieman had ook een oldtimer tractors zei ie. We brengen het in orde en ook de olie lekkage. Dus de tractor geparkeerd op een truckerstopplaats vlakbij om zodoende met de Volvo terug te rijden naar Aachen. De politie ging het controleren zeiden ze. Nou, dat geloof ik wel, maar geloof ons ook maar. Ons woord is een woord. De tank van de Fortschritt trouwens zat net vol (130 liter diesel) en ik was als de dood dat Polen ’s nachts de tank leeg zouden halen of zelfs de trekker zouden opladen op een trailer… Terug in Aachen aangekomen was het laat. Volgende morgen nwe banden proberen te vinden in Aachen. Dat is niet gelukt. Heel rare bandenmaat kennelijk. Beter is het om terug rijden en in Alsfeld banden te zoeken, want de combinatie MOET uit Alsfeld weg!! Ik zweette peentjes met Poolse chauffeurs in mijn achterhoofd. De hond van Gerd ging nu mee en zijn zwager. Aangekomen in Alsfeld stond de hele combinatie er nog, alle diesel stak nog in de tank en onder de caravan stak nog een reserve band. We hebben de juiste band voor de caravan in Alsfeld ook kunnen vinden! Da’s mooi!
Weimar (B255)
Herborn. Lieve mensen wonen daar. Je vraagt de weg (vanwege een Baustelle, Umleitung) en iedereen, allemaal vreemden voor ons op straat, geven advies en er word je nog een bier in een café aangeboden als je vertelt wat de hele reis inhoudt. Werkelijk heel mooie en lieve mensen. Super! Erfurt: hier kunnen jullie een puntje aan zuigen!
Nisterau
Hachenburg
Bad Marienberg
Altenkrichen
Schoeneberg
Flammerfeld
Asbach (leuke naam... Hej, ik woon in As en heb een Asbach staan naast de divan)
Bonn. De B56 in 1 keer gevonden. Dit is namelijk de enige weg die je kunt nemen met langzaam verkeer om de Rijn over te steken. Alle andere wegen zijn snelwegen/ Autobahn. We hadden de B56 in 1 keer gevonden. Reden: gewoon puur geluk! Bonn is een opvallend gemakkelijke (grote) stad voor de trekker, behalve te veel fietsers kris kras langs je heen. De capriolen die de fietsers uithaalden rond je trekker vond ik gevaarlijk. Ben abrupt gestopt op de weg (parkeren langs de weg is namelijk moeilijk in Bonn) en heb de spiegels zo afgesteld dat ik de fietsers dicht langs de trekker kon zien… Je hoeft niet lang te wachten totdat je de fietsers kunt zien in je spiegel tijdens het afstellen, ze zijn er overal… Ik zag Bonn niet zitten met trekker, maar het viel me 100% mee, behalve de fietsers. Stress van automobilisten was er niet voor een trekker. Ze wachten gewoon als je stil staat om bijvoorbeeld je spiegels af te stellen. Opvallend. Beste automobilisten in Bonn: TOP! Dank je wel! Behalve die fietsers.. Bonn is heel goed te doen met een trekker. Geen stress van auto’s. En dat voor een grote stad… Dat geeft je te denken!
Medinghoven
Miel
Euskirchen. We komen dichter bij Wurselen..... nog ff een tussenstop en wisseling van de chauffeurs; ik ga weer ff rusten in de Volvo. Ben stik kapot.
Zulpich
Duren
Eschweiler
Wurselen! Thuis bij Gerd, een goede vriend van tractor treffen, die was meegereden het hele stuk heen en terug en heeft het grootste deel in de Volvo gereden. De herdershond en zijn zwager bleven achter toen wij weer vertrokken om de combinatie naar Maastricht te rijden.
Aachen
Vaals (NL)
Gulpen
Cadier en Keer
Maastricht! Geleende caravan van Jorge weer afleveren. Natuurlijk even verhalen vertellen en dan laatste stuk naar huis.
Zutendaal (
. Lekke achterband van de Fortschritt....... Hoe is het mogelijk!! En de achterband nog wel. Alweer. Dat is de derde keer dat ik een lekke band krijg met een trekker en elke keer was het de achterband. Laten repareren ter plaatse door een banden specialist uit As. S-U-P-E-R service!! Kosten: 280 euro incl een gebruikte band (die nog beter was dan welke er onder stak) plus 80Euro statiegeld (DRR: statie.. ? ) als ik hem weer zou inleveren.
As. Thuis! Oost west, thuis best. Dit keer letterlijk. We hebben het gehaald!.. Trekker geparkeerd in de tuin en Gerd teruggereden naar Wurselen. Rond 11 uur ’s avonds weer terug in As met de Volvo.
We hebben niet altijd de Bundesbahn (B wegen) gereden (in NL/B: N wegen), ook vaak L wegen.
Zondag denk je dat het rustig is op de weg. Niks is minder waar! Iedereen ging terug van huis van Oost Duitsland naar West Duitsland rond de voormalige DDR grens.. Werkelijk G-I-G-A druk. Wat een verkeer. Dat was niet normaal. Ik ging een paar keer aan de kant om massa’s auto's te laten passeren. Je staat zo ruim een kwartier aan de kant om alles te laten passeren maar je kwam bijna niet meer de weg op. Het had geen nut: veel te druk.. Gigantisch druk zondag van oost naar west. Andersom: bijna geen verkeer. Hmm.. interessant. De west Duitsers investeren in het oosten? Zou kunnen. Het was opvallend.
Opmerkelijk van alles in Oost Duitsland: de rust van de autobestuurders!!! Poeh. Geen gestress achter je, ze laten je met rust en geen rare inhaalmanoeuvres. Wat ook leuk was dat mensen in Oost Duitsland vaak de trekker na stonden te kijken tijdens voorbij rijden en soms zelfs filmpjes maakten.. Tja; Gebaut im eigenes Land mit richtiges DDR Qualiteit….. Een zekere trots zeg maar. Zijn lieve en rustige mensen die oost Duitsers. Eenmaal in Aachen aangekomen bijten ze je strot af in het verkeer. Eenmaal aangekomen in NL was het weer stukken beter.
Verbruik van de Volvo: veel Maar ja, de Volvo sukkelde er achteraan de hele tijd. Vrijwel de hele terugweg heeft de Volvo achter de trekker gereden met een gang van ongeveer 30km/u. Dat moet je kunnen hoor zo lang achter een trekker hangen, en opletten op het verkeer achter je natuurlijk dat die geen rare dingen gaan doen omdat jij er al lang achter rijdt en niet inhaalt. Maar je went er aan. Kost ook veel sigaren.. waar je wel op moet letten is dat als je uren gereden hebt in de Fortschritt plots direct in de Volvo stapt. Die stap, het verschil, is te groot zeg maar. Het remmen gaat dan sneller en ook het gas. Alleen het sturen gaat plots erg zwaar in vergelijk met de Fortschritt, met bochten moet je dan rekening houden in de Volvo. Ik dacht eerst dat het servostuur van de Volvo defect was; het volgende probleem dus, maar was niks aan de hand. Het is weer ff wennen. Beter een kwartier wachten en dan verder rijden, maar ja, we moesten uren maken.
Dit is half het hele verhaal. Nog niet eens dat de motor van de Volvo oververhit raakte en stond te koken in het letterlijke middle of niks omdat de ventilator er mee stopte en ook dat de Volvo nog eens een lekke band kreeg en dat we geen reserve band bijhadden. Dat moet ik nog eens beschrijven. Wat een ellende was dat met die ventilator! Ik dacht dat de koppakking het had begeven in de middle of niks van oost Duitsland omdat die motoren een slechte naam hebben op dat vlak. De 3 liter dan wel te verstaan, dit betreft een 2,5liter die een betere reputatie genieten. Ik wel even gehad op dat moment.. De Volvo heeft het hele stuk van oost naar west met 30km/u volgehouden op die ene “kleinigheid” met de ventilator. Toen had de Volvo nog de caravan in de trekhaak hangen en het was warm die dag en heuvelachtig.. Maar toch, petje af voor de 960! “De langste file” ooit gereden!
Nog even de reis heel in’t kort: thuis na vier dagen. Uren, uren, uren en nog eens uren maken. Rijden dus en afwisselen met chauffeurs. Werken!
1-e dag: Met de caravan achter de Volvo richting Leipzig samen met Gerd uit Wurselen/Aachen. Rond 3 uur ’s middags aangekomen vlak bij de Poolse grens en rond 4 uur vertrokken met caravan achter de Fortschritt terug naar het westen. Geparkeerd op een parkeerplaats rond 11 uur ’s avonds van een typisch oost Duits communistisch appartementencomplex om te overnachten. Een appartementencomplex voor arbeiders destijds. Grauwe betonnen constructies. Hmm, even bevragen of we hier mogen overnachten.. De bewoners vonden het OK. Je mag hier staan. Tof dat jullie zoiets ondernemen was hun reactie. Het was helemaal OK. Wat een onthaal. Potverdorie, wat een lieve mensen.
2-e dag: Vroeg uit de nesten om heel, heel veel kilometers te maken. Althans, dat was het plan…. Kwam niet veel van terecht, minder km’s dan gedacht… In Alstad staande gehouden door die Polizei. Helemaal terug moeten rijden met de Volvo en de Fortschritt en caravan achter moeten laten om de boel in orde te brengen. Nwe banden voor de caravan en olielekkage van de Fortschritt oplossen. Ze gingen het controleren! En dat zullen ze doen ook dachten we. Geen grapjes met die mensen. En een belofte is een belofte, zo zij het ook van onze kant.
3-e dag: terug naar Alstad vanuit Aachen. Een hele reis met de Volvo en gereedschap meegenomen. Een zwager van Gerd en een grote herdershond kwam nu mee en dus twee rijker… De hond moest mee. Geen probleem. Die zat braaf en rustig achter in de Volvo. Een lieverd. Een heel grote herder en weegt 50kg. Dan verwacht je dat daar een enorme geluiden uitkomen als hij blaft. Maar nee hoor, hij blaft nauwelijks en piept meer als hij blaft. Met zijn vieren zijn we nu dus. Aangekomen de bandenwissel gedaan. Het losnemen van het redervewiel onder de caravan gaf veel problemen. Niet te geloven hoe dat was gemonteerd… Tjonge jonge. Nadat alles in orde was en een bakje onder de transmissie van de Fortschritt was gemonteerd voor de olie opvang weer heel veel uren maken met de Fortschritt. En ook de Volvo natuurlijk… Veel afwisselen met chauffeurs, tussen de Volvo en trekker. De Volvo raakte oververhit die dag.. Das een ander verhaal. Heel lang doorgereden met zijn allen tot laat in de nacht. “t Is een Fortschritt” zei Gerd (hij spreekt ook Nederlands), Arbeit! “Das muss passiert”… Hij heeft gelijk, dat gebeurde dus in de LPG’s van de DDR met die Fortschritts destijds. Uren maken dus en afwisselen met rijden. “Ein Bauer muss arbeiten”. Over arbeidsplicht gesproken, die Duitsers hebben dat wel! Pflicht ist Pflicht und Befehl ist Befehl. Nu, er was geen spraken van Befehl maar ze werken door totdat het doel bereikt is. Ik stond hiervan te kijken. Overnachten die nacht/ochtend op een parking bij een Mc Donalds, ergens in west Duitsland, die zo bleek, 24u op 24 open bleef. De timing ziet er goed uit, we halen Aachen vandaag doch veel uren verloren door het euvel in Alstad.
4-e dag. ‘s Morgens vroeg op, 6 uur in de ochtend en lekke band van de Volvo.. Opgelost en om 8 uur vertrekken en afwisselen met chauffeurs op de Fortschritt. Dat is dus Gerd, zijn zwager en ik. Aangekomen in Aachen. Pfff wir sind daar gekommen hoor ik nog zeggen. Inderdaad. Wat een rit… Herdershond weer thuis en de zwager van Gerd bleven achter om vervolgens met de combinatie naar Maastricht te rijden om de geleende caravan van een vriend in Maastricht terug te brengen.
Vond ik nog… een heel verhaal trouwens maar mss wel leuk on te lezen. Een overzicht van de dorpen / steden aangedaan tijdens de terugrit van oost Duitsland naar west Duitsland met de Fortschritt (een landbouwtrekker made in DDR destijds) die ik via ebay.de gekocht had en waarmee ik met de Volvo 960 met een caravan naar toe gereden ben om vervolgens samen met de hele combinatie terug te rijden. Wel de dorpen /steden opzoeken op google maps of een kaart… Dan kun je de rit een beetje volgen. Ik moet er nog een keer een goed verhaal van maken, dit is wat ik een tijd geleden rap heb opgeschreven om het grootste deel op papier te zetten. Ik ben vetrokken met samen met Gerd, een goede vriend uit Wurselen/Aachen die ik ken van old timer tractortreffen, met de Volvo en een geleende caravan van een vriend uit Maastricht (ook tractortreffen) richting Leipzig om de Fortschritt op te halen en dan samen terug te rijden… Let op: de Volvo sukkelde er het hele eind gewoon achteraan... Het stukje is uit de eerste hand(!) geschreven destijds, dus niet perfect! Een paar foto's zijn aangehecht. Misschien stuur ik het es op voor de faktor. Kokende B62504.. Pfff, van alles meegemaakt.
Groet,
Robert
Het was een aardige rit achteraf vol met ervaringen maar ik doe het nooit meer op zo’n korte tijd… Beter gewoon rustig aandoen in plaats van 10..12 uur draaien per dag. Lees: is hard werken in dat ding. Wat ophoudend was, waren “die Baustellen”. Baustellen, Baustellen en nog eens Baustellen. vooral in Oost Duitsland. Dan moet je flink omrijden. Met de auto niet zo erg, maar met een trekker kost dat heel veel tijd. En reken er maar niet op dat er bewegwijzering is geplaatst voor de omleidingen… Je ziet 1 bordje met Umleitung en daar moet je het mee doen. Mijn gedachte ging vaak uit naar Wallonië… De draaicirkel van die trekker is niet echt geweldig en helemaal niet met een caravan er achter. En je moet de boel wel zien te draaien op de weg en vaak met diepe (afwaterings?) greppels in de berm.. werkelijk waar. Bijna elke weg heeft daar direct een greppel naast. Kijk maar uit. Je kunt geen kant meer op: Umleitung…. En je moet de boel keren. Het lukt wel, het keren van de combinatie. En geen gestress van die Oost Duitsers, die geduldig wachten in hun auto om je te laten keren. Heerlijk.
De route terug naar het westen, de dorpen of steden:
Vertrokken uit Trebsen/Mulde, Landkreis Leipzig.
Naunhof
Leipzig
Markkleeberg
Weisenfells. Potverdikke. De Tomtom gaf aan naar rechts, maar dat is een autobahn. Dan maar links af slaan.. $!$!$@@@#$.. Dat is de oprit van diezelfde atobahn maar dan de andere kant op. Dus keren. In zijn achteruit en plots zit de versnellingsbak, althans, de groepenschakeling vast.. K*t dus! Daar sta je dan. Geen beweging in. Niet vooruit of achteruit. Ik denk, nu krijg ik het: politie er bij en de hele klimbim van papieren. Ik kon geen kant meer op vanwege die vastzittende groepenbak en het werd al donker. Auto’s schuiven aan en de hele baan was geblokkeerd door de combinatie; trekker en aanhanger. Maar niks geen gestress van dat alles! De Oost Duitsers wachten gewoon af wat er gaat gebeuren. Ze zetten de motor af en zijn heel relaxed.. Pfff. Ik zweette peentjes voor de politie die mss werd gebeld. Ja.. je weet nooit, ze kunnen van alles vinden wat niet in orde zou zijn waarvan ik geen weet heb. Een kwartier later of zo was de versnellingsbak weer los en we konden verder. Het was dus geen Autobahn, maar een grote Bundesbahn die we ook in België kennen. Tja, wist ik niet. Een vriendelijke groet van de voorbijgangers op de claxon was soms te horen.. Geweldig.
Eckartsberga
Buttelstedt
Erfurt. Erfurt, Erfurt….. Pffff.. Dat was werkelijk rampzalig. Geen stad voor een tractor. Vreselijk. Erfurt was de meest vreselijke stad met de trekker tijdens de hele rit van oost naar west. Ook nog trambanen. En ik weet de verkeersregels niet meer voor trams. Rij je daar met zo’n trekker en een caravan er achter en waarvan de spiegels niet goed staan. En ook: Erfurt met hun GIGA gestreste automobilisten/mensen. Geen idee waarom. We zitten nog steeds in voormalig DDR. Lees zo meteen het relaas van de ervaring in Bonn. En smalle straatjes met auto’s geparkeerd links en rechts… Bijna geen ruimte en gewoon doorrijden die auto’s.. Hallo!!…. Weg hier uit die stad, zo snel mogelijk. En dat willen volgens mij de Erfurters van mij ook… Als je in een trekker rijdt kun je vaak zo goed de mentaliteit van de mensen ontdekken… Nou, Erfurt kan mijn reet kussen. Ik ga es t.z.t. wat opzoeken over de mentaliteit van die gasten op het internet. Waar ligt dat aan… Hebben die gasten een of ander complex of zo??
Tuttleben. De rust op het platte land is weer daar. Gelukkig. Nooit meer een Erfurt Erlebnis!
Gotha
Teutleben
Wutha Farnroda
Eisenach. Super relaxed om te rijden.
Philippsthal. Idem. Heerlijk. Mooie omgeving. Landelijk.
Bad Hersfeld. Dat klinkt heel mooi en schoon. “Bad” Hersfled… En de omgeving ook op de kaart. Een soort oord van maagden die zich daar elke dag naakt wassen in een bron fantaseerden we. Het leek ons leuk en we keken uit naar dit, in ons gedachten lijkende dorp als een soort Valkenburg maar dan met jonge vrouwen zeg maar. Bad Hersfeld…. We zullen daar stoppen en nemen een goede uitgebreide lunch! Eenmaal aangekomen was het dat zeker niet: de B62. Bundesbahn B62.. Veel te druk en niks te zien. De illusie was weg. Doorrijden dus. We gaan wel ergens anders wat lunchen.
Alsfeld. Staande gehouden door die Polizei... Bah! Heeft ons een hele dag gekost om terug met de Volvo terug naar Aachen te rijden voor twee nwe banden voor de caravan. Die moesten worden vervangen aldus die Polizei, en de olielekkage van de Fortschritt moest worden opgelost.. Pffff. Dat gaat toch niet lukken zei ik op zo’n korte tijd? Onderdelen opzoeken en bestellen.. We zullen dat doen door er een bakje onder te hangen. Dat was OK, als het maar niet op de straat terecht komt was hun antwoord. En de (groene) nummerplaat op de Fortschritt was niet conform: een groene nummerplaat is louter landbouw, geen Plezierfahrt. Wist ik veel! Gerd zag de bui al hangen toen we staande werden gehouden…. De caravan moest achter de Volvo! We zouden geen boete krijgen als we alles in orde zouden brengen. Das wel tof! De politieman had ook een oldtimer tractors zei ie. We brengen het in orde en ook de olie lekkage. Dus de tractor geparkeerd op een truckerstopplaats vlakbij om zodoende met de Volvo terug te rijden naar Aachen. De politie ging het controleren zeiden ze. Nou, dat geloof ik wel, maar geloof ons ook maar. Ons woord is een woord. De tank van de Fortschritt trouwens zat net vol (130 liter diesel) en ik was als de dood dat Polen ’s nachts de tank leeg zouden halen of zelfs de trekker zouden opladen op een trailer… Terug in Aachen aangekomen was het laat. Volgende morgen nwe banden proberen te vinden in Aachen. Dat is niet gelukt. Heel rare bandenmaat kennelijk. Beter is het om terug rijden en in Alsfeld banden te zoeken, want de combinatie MOET uit Alsfeld weg!! Ik zweette peentjes met Poolse chauffeurs in mijn achterhoofd. De hond van Gerd ging nu mee en zijn zwager. Aangekomen in Alsfeld stond de hele combinatie er nog, alle diesel stak nog in de tank en onder de caravan stak nog een reserve band. We hebben de juiste band voor de caravan in Alsfeld ook kunnen vinden! Da’s mooi!
Weimar (B255)
Herborn. Lieve mensen wonen daar. Je vraagt de weg (vanwege een Baustelle, Umleitung) en iedereen, allemaal vreemden voor ons op straat, geven advies en er word je nog een bier in een café aangeboden als je vertelt wat de hele reis inhoudt. Werkelijk heel mooie en lieve mensen. Super! Erfurt: hier kunnen jullie een puntje aan zuigen!
Nisterau
Hachenburg
Bad Marienberg
Altenkrichen
Schoeneberg
Flammerfeld
Asbach (leuke naam... Hej, ik woon in As en heb een Asbach staan naast de divan)
Bonn. De B56 in 1 keer gevonden. Dit is namelijk de enige weg die je kunt nemen met langzaam verkeer om de Rijn over te steken. Alle andere wegen zijn snelwegen/ Autobahn. We hadden de B56 in 1 keer gevonden. Reden: gewoon puur geluk! Bonn is een opvallend gemakkelijke (grote) stad voor de trekker, behalve te veel fietsers kris kras langs je heen. De capriolen die de fietsers uithaalden rond je trekker vond ik gevaarlijk. Ben abrupt gestopt op de weg (parkeren langs de weg is namelijk moeilijk in Bonn) en heb de spiegels zo afgesteld dat ik de fietsers dicht langs de trekker kon zien… Je hoeft niet lang te wachten totdat je de fietsers kunt zien in je spiegel tijdens het afstellen, ze zijn er overal… Ik zag Bonn niet zitten met trekker, maar het viel me 100% mee, behalve de fietsers. Stress van automobilisten was er niet voor een trekker. Ze wachten gewoon als je stil staat om bijvoorbeeld je spiegels af te stellen. Opvallend. Beste automobilisten in Bonn: TOP! Dank je wel! Behalve die fietsers.. Bonn is heel goed te doen met een trekker. Geen stress van auto’s. En dat voor een grote stad… Dat geeft je te denken!
Medinghoven
Miel
Euskirchen. We komen dichter bij Wurselen..... nog ff een tussenstop en wisseling van de chauffeurs; ik ga weer ff rusten in de Volvo. Ben stik kapot.
Zulpich
Duren
Eschweiler
Wurselen! Thuis bij Gerd, een goede vriend van tractor treffen, die was meegereden het hele stuk heen en terug en heeft het grootste deel in de Volvo gereden. De herdershond en zijn zwager bleven achter toen wij weer vertrokken om de combinatie naar Maastricht te rijden.
Aachen
Vaals (NL)
Gulpen
Cadier en Keer
Maastricht! Geleende caravan van Jorge weer afleveren. Natuurlijk even verhalen vertellen en dan laatste stuk naar huis.
Zutendaal (

As. Thuis! Oost west, thuis best. Dit keer letterlijk. We hebben het gehaald!.. Trekker geparkeerd in de tuin en Gerd teruggereden naar Wurselen. Rond 11 uur ’s avonds weer terug in As met de Volvo.
We hebben niet altijd de Bundesbahn (B wegen) gereden (in NL/B: N wegen), ook vaak L wegen.
Zondag denk je dat het rustig is op de weg. Niks is minder waar! Iedereen ging terug van huis van Oost Duitsland naar West Duitsland rond de voormalige DDR grens.. Werkelijk G-I-G-A druk. Wat een verkeer. Dat was niet normaal. Ik ging een paar keer aan de kant om massa’s auto's te laten passeren. Je staat zo ruim een kwartier aan de kant om alles te laten passeren maar je kwam bijna niet meer de weg op. Het had geen nut: veel te druk.. Gigantisch druk zondag van oost naar west. Andersom: bijna geen verkeer. Hmm.. interessant. De west Duitsers investeren in het oosten? Zou kunnen. Het was opvallend.
Opmerkelijk van alles in Oost Duitsland: de rust van de autobestuurders!!! Poeh. Geen gestress achter je, ze laten je met rust en geen rare inhaalmanoeuvres. Wat ook leuk was dat mensen in Oost Duitsland vaak de trekker na stonden te kijken tijdens voorbij rijden en soms zelfs filmpjes maakten.. Tja; Gebaut im eigenes Land mit richtiges DDR Qualiteit….. Een zekere trots zeg maar. Zijn lieve en rustige mensen die oost Duitsers. Eenmaal in Aachen aangekomen bijten ze je strot af in het verkeer. Eenmaal aangekomen in NL was het weer stukken beter.
Verbruik van de Volvo: veel Maar ja, de Volvo sukkelde er achteraan de hele tijd. Vrijwel de hele terugweg heeft de Volvo achter de trekker gereden met een gang van ongeveer 30km/u. Dat moet je kunnen hoor zo lang achter een trekker hangen, en opletten op het verkeer achter je natuurlijk dat die geen rare dingen gaan doen omdat jij er al lang achter rijdt en niet inhaalt. Maar je went er aan. Kost ook veel sigaren.. waar je wel op moet letten is dat als je uren gereden hebt in de Fortschritt plots direct in de Volvo stapt. Die stap, het verschil, is te groot zeg maar. Het remmen gaat dan sneller en ook het gas. Alleen het sturen gaat plots erg zwaar in vergelijk met de Fortschritt, met bochten moet je dan rekening houden in de Volvo. Ik dacht eerst dat het servostuur van de Volvo defect was; het volgende probleem dus, maar was niks aan de hand. Het is weer ff wennen. Beter een kwartier wachten en dan verder rijden, maar ja, we moesten uren maken.
Dit is half het hele verhaal. Nog niet eens dat de motor van de Volvo oververhit raakte en stond te koken in het letterlijke middle of niks omdat de ventilator er mee stopte en ook dat de Volvo nog eens een lekke band kreeg en dat we geen reserve band bijhadden. Dat moet ik nog eens beschrijven. Wat een ellende was dat met die ventilator! Ik dacht dat de koppakking het had begeven in de middle of niks van oost Duitsland omdat die motoren een slechte naam hebben op dat vlak. De 3 liter dan wel te verstaan, dit betreft een 2,5liter die een betere reputatie genieten. Ik wel even gehad op dat moment.. De Volvo heeft het hele stuk van oost naar west met 30km/u volgehouden op die ene “kleinigheid” met de ventilator. Toen had de Volvo nog de caravan in de trekhaak hangen en het was warm die dag en heuvelachtig.. Maar toch, petje af voor de 960! “De langste file” ooit gereden!
Nog even de reis heel in’t kort: thuis na vier dagen. Uren, uren, uren en nog eens uren maken. Rijden dus en afwisselen met chauffeurs. Werken!
1-e dag: Met de caravan achter de Volvo richting Leipzig samen met Gerd uit Wurselen/Aachen. Rond 3 uur ’s middags aangekomen vlak bij de Poolse grens en rond 4 uur vertrokken met caravan achter de Fortschritt terug naar het westen. Geparkeerd op een parkeerplaats rond 11 uur ’s avonds van een typisch oost Duits communistisch appartementencomplex om te overnachten. Een appartementencomplex voor arbeiders destijds. Grauwe betonnen constructies. Hmm, even bevragen of we hier mogen overnachten.. De bewoners vonden het OK. Je mag hier staan. Tof dat jullie zoiets ondernemen was hun reactie. Het was helemaal OK. Wat een onthaal. Potverdorie, wat een lieve mensen.
2-e dag: Vroeg uit de nesten om heel, heel veel kilometers te maken. Althans, dat was het plan…. Kwam niet veel van terecht, minder km’s dan gedacht… In Alstad staande gehouden door die Polizei. Helemaal terug moeten rijden met de Volvo en de Fortschritt en caravan achter moeten laten om de boel in orde te brengen. Nwe banden voor de caravan en olielekkage van de Fortschritt oplossen. Ze gingen het controleren! En dat zullen ze doen ook dachten we. Geen grapjes met die mensen. En een belofte is een belofte, zo zij het ook van onze kant.
3-e dag: terug naar Alstad vanuit Aachen. Een hele reis met de Volvo en gereedschap meegenomen. Een zwager van Gerd en een grote herdershond kwam nu mee en dus twee rijker… De hond moest mee. Geen probleem. Die zat braaf en rustig achter in de Volvo. Een lieverd. Een heel grote herder en weegt 50kg. Dan verwacht je dat daar een enorme geluiden uitkomen als hij blaft. Maar nee hoor, hij blaft nauwelijks en piept meer als hij blaft. Met zijn vieren zijn we nu dus. Aangekomen de bandenwissel gedaan. Het losnemen van het redervewiel onder de caravan gaf veel problemen. Niet te geloven hoe dat was gemonteerd… Tjonge jonge. Nadat alles in orde was en een bakje onder de transmissie van de Fortschritt was gemonteerd voor de olie opvang weer heel veel uren maken met de Fortschritt. En ook de Volvo natuurlijk… Veel afwisselen met chauffeurs, tussen de Volvo en trekker. De Volvo raakte oververhit die dag.. Das een ander verhaal. Heel lang doorgereden met zijn allen tot laat in de nacht. “t Is een Fortschritt” zei Gerd (hij spreekt ook Nederlands), Arbeit! “Das muss passiert”… Hij heeft gelijk, dat gebeurde dus in de LPG’s van de DDR met die Fortschritts destijds. Uren maken dus en afwisselen met rijden. “Ein Bauer muss arbeiten”. Over arbeidsplicht gesproken, die Duitsers hebben dat wel! Pflicht ist Pflicht und Befehl ist Befehl. Nu, er was geen spraken van Befehl maar ze werken door totdat het doel bereikt is. Ik stond hiervan te kijken. Overnachten die nacht/ochtend op een parking bij een Mc Donalds, ergens in west Duitsland, die zo bleek, 24u op 24 open bleef. De timing ziet er goed uit, we halen Aachen vandaag doch veel uren verloren door het euvel in Alstad.
4-e dag. ‘s Morgens vroeg op, 6 uur in de ochtend en lekke band van de Volvo.. Opgelost en om 8 uur vertrekken en afwisselen met chauffeurs op de Fortschritt. Dat is dus Gerd, zijn zwager en ik. Aangekomen in Aachen. Pfff wir sind daar gekommen hoor ik nog zeggen. Inderdaad. Wat een rit… Herdershond weer thuis en de zwager van Gerd bleven achter om vervolgens met de combinatie naar Maastricht te rijden om de geleende caravan van een vriend in Maastricht terug te brengen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2016 00:50 #1425651
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een heel avontuur, leuk
Een heel avontuur, leuk verhaal!
De westrand van de DDR is van oudsher een vakantiestreek: ik vind het niet heel raar dat het op zondagmiddag naar het industriele westduitsland druk is.
De Fortschritt lijkt een beetje dezelfde generatie als je Renault? Ik moet dit jaar maar weer eens naar je trekkers komen kijken, lijkt me leuk!
De westrand van de DDR is van oudsher een vakantiestreek: ik vind het niet heel raar dat het op zondagmiddag naar het industriele westduitsland druk is.
De Fortschritt lijkt een beetje dezelfde generatie als je Renault? Ik moet dit jaar maar weer eens naar je trekkers komen kijken, lijkt me leuk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2016 13:12 #1425731
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk verhaal
Kokende volvo's: Het zou verboden moeten worden. Dat heet nu Fortschritt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam