945 estate turbo op G3 ..gekocht !!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2016 10:01 #1104824
door V700 register
945 estate turbo op G3 ..gekocht !! is gemaakt door V700 register
Ik heb een vraagje. Wij gaan vanmiddag kijken bij Thom de Jong in Delden, hij heeft een 945 Turbo te koop staan LE, uit 98. Met alles er op en eraan, met 550.000 op de teller. Iemand die deze auto kent? ( SP FZ 18 )
Aubergine kleurig zo op de foto te zien.
Mijn vraag is, waarop te letten, een turbo hebben wij nooit eerder gehad van dit type auto. En G3, en turbo, is dat een goede combi samen?
Aubergine kleurig zo op de foto te zien.
Mijn vraag is, waarop te letten, een turbo hebben wij nooit eerder gehad van dit type auto. En G3, en turbo, is dat een goede combi samen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2016 12:28 #1424467
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic 940 lim.edition
Zo op de foto's ziet de auto er voor zijn km.stand goed uit. G3 en de LPT (low pressure turbo) is een goede combinatie. Als er lpi (vialle) inzit kijk dan of de auto met starten direct aanslaat. Doet ie dat niet heb je kans dat er een of meerdere gasinjectors lekken. En luister tijdens het rijden of je de intankpomp niet al te erg hoort en dat ie zonder schokken op gas rijdt. De intankpomp wil nog weleens problemen geven. Voor de rest rijdt de lpt-motor prima op lpg-g3. Ik heb er zelf zo eentje gereden vijf jaar lang. Verder even kijken of de cilinderkop recent een revisie heeft gehad, anders kijken hoe dik de plaatjes voor de klepspeling zijn. Voor de rest ken je de 940 waarschijnlijk wel en kun je nog kijken naar specifieke andere zaken die een 940 met deze km.stand kan hebben.
Succes, Jan.
Succes, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2016 12:38 #1424468
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Hoi bedankt voor je antwoord, bij de advertentie staat dat het een Turbo is, niet een LPT. LPT hebben we altijd wel gehad op LPG3..maar een Turbo niet...is er verschil voor de motor als deze op gas rijd...
Vast bedankt
Vast bedankt

- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2016 13:25 #1424470
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic LPT = Low Pressure Turbo
LPT = Low Pressure Turbo = 0,35 bar
HPT = High Pressure Turbo = 0,6 bar
HPT = High Pressure Turbo = 0,6 bar
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2016 13:28 #1424471
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPT is turbo!
Als je een LPT hebt gehad, dan heb je al die tijd ook met een turbo rondgereden!
Volvo maakte geen reclame met z'n turbo voor een LPT (degene van wie ik mijn LPT indertijd kocht wist ook niet dat hij een turbo had), alleen voor een HPT. Technisch gezien is er geen verschil tussen een LPT en een HPT, behalve de maximale turbodruk instelling. De waste gate actuator (zeg maar het overdruk ventiel) van een HPT is iets anders en blaast pas bij 0.65 bar overdruk af (LPT bij 0.35 bar). Een HPT is daarom ongeveer 30 pk meer vermogen. Zet een HPT actuator op een LPT turbo en je hebt ineens een HPT met 30 pk extra!
Op de foto van het dashboard van deze 940 is geen turbodrukmeter te zien (alleen een HPT heeft zo'n ding). Bij de technische details wordt geen vermogen opgegeven, maar wel 230 Nm koppel. En aangezien dat het koppel van een LPT is, denk ik dat je hier met een LPT te maken hebt. Waar je dus vrij gemakkelijk een HPT van kunt maken.
Hooguit dat een turbo iets versnelde slijtage van de klepzittingen tot gevolg heeft, wat te maken heeft met de hogere belasting van de motor (turbo = meer vermogen --> hogere temperatuur). Maar dan alleen nog als je dat hogere vermogen ook echt gebruikt en dat heb je zelf in de hand door de aansturing van je rechtervoet....
Volvo maakte geen reclame met z'n turbo voor een LPT (degene van wie ik mijn LPT indertijd kocht wist ook niet dat hij een turbo had), alleen voor een HPT. Technisch gezien is er geen verschil tussen een LPT en een HPT, behalve de maximale turbodruk instelling. De waste gate actuator (zeg maar het overdruk ventiel) van een HPT is iets anders en blaast pas bij 0.65 bar overdruk af (LPT bij 0.35 bar). Een HPT is daarom ongeveer 30 pk meer vermogen. Zet een HPT actuator op een LPT turbo en je hebt ineens een HPT met 30 pk extra!
Op de foto van het dashboard van deze 940 is geen turbodrukmeter te zien (alleen een HPT heeft zo'n ding). Bij de technische details wordt geen vermogen opgegeven, maar wel 230 Nm koppel. En aangezien dat het koppel van een LPT is, denk ik dat je hier met een LPT te maken hebt. Waar je dus vrij gemakkelijk een HPT van kunt maken.
Hooguit dat een turbo iets versnelde slijtage van de klepzittingen tot gevolg heeft, wat te maken heeft met de hogere belasting van de motor (turbo = meer vermogen --> hogere temperatuur). Maar dan alleen nog als je dat hogere vermogen ook echt gebruikt en dat heb je zelf in de hand door de aansturing van je rechtervoet....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2016 15:01 #1424473
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok,
Bedankt voor de heldere uitleg..ik wist dat een LPT ook een turbo had, dat nog wel
Maar voor mij was het verschil niet heel duidelijk tussen de HPT en de LPT, nu dus wel..mijn hartelijke dank hiervoor!! Het lijkt dus gewoon een LPT te zijn..ik zag ook geen verschil aan de metertjes op het dashbord op de foto..maar dacht misschien heb ik iets over het hoofd gezien...En mijn rechtervoet, kan ik onder controle hoiuden als ik dat echt wil 
We rijden inderdaad al jaren LPTś ..
Nogmaals dank, en ik zal het vervolg even laten weten..
Groet
Anouk

We rijden inderdaad al jaren LPTś ..
Nogmaals dank, en ik zal het vervolg even laten weten..
Groet
Anouk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2016 10:18 #1424509
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gekocht!!
Als het goed is staat hij aan het eind van de week op de oprit...er waren wat dingetjes die hij nog in orde maakt, zoals een haperende blower, en hij stuurde wat zwaar. Verder ziet hij er echt super netjes uit, en een prachtige kleur...Blackberry Pearl.
Nou de V70 Classic in de verkoop , en de andere 940 uit januari 97.
Nou de V70 Classic in de verkoop , en de andere 940 uit januari 97.

Moderators: Jerry Stam