Auto wegzetten zonder koelvloeistof in de winter
- Peter Borghs
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 13:15 #1104687
door Peter Borghs
Auto wegzetten zonder koelvloeistof in de winter is gemaakt door Peter Borghs
Dag,
Is het zonder risico wanneer de auto in de winter buiten wordt gestald terwijl de koelvloeistof uit het blok verwijderd is via de aftapplug.
Wanneer af en toe de poelie een slag wordt gedraaid om vast zitten te voorkomen, is bevriezing of andere schade dan te voorkomen?
Groet, Peter
Is het zonder risico wanneer de auto in de winter buiten wordt gestald terwijl de koelvloeistof uit het blok verwijderd is via de aftapplug.
Wanneer af en toe de poelie een slag wordt gedraaid om vast zitten te voorkomen, is bevriezing of andere schade dan te voorkomen?
Groet, Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 13:24 #1423633
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom
Waarom zou je er geen koelvloeistof in doen? Kost wel wat vloeistof maar lijkt me wel beter tegen corrosie.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 15:07 #1423641
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bevriezen zal geen risico
Bevriezen zal geen risico meer vormen (als er eerst KVS ingezeten heeft en geen helder water), maar roest des te meer.
KVS zorgt voor twee dingen:
- Dat het koelmiddel niet bevriest
- Dat de koelkanalen niet roesten
Schade door het eerste komt vooral door het uitzetten van het ijs, vlak voordat het weer ontdooit: als het systeem grotendeels leeg is, is dat risico niet aanwezig. Maar je hebt dan ook niet de conserverende werking van de KVS, en je koelkanalen krijgen mooie vochtige lucht te verwerken, en je motor zal dus inwendig gaan roesten.
Dan moet je in de lente weer met een Forte-behandeling oid in de weer, dus ik zou er liever gewoon goede KVS in doen, ook bij stilstand.
KVS zorgt voor twee dingen:
- Dat het koelmiddel niet bevriest
- Dat de koelkanalen niet roesten
Schade door het eerste komt vooral door het uitzetten van het ijs, vlak voordat het weer ontdooit: als het systeem grotendeels leeg is, is dat risico niet aanwezig. Maar je hebt dan ook niet de conserverende werking van de KVS, en je koelkanalen krijgen mooie vochtige lucht te verwerken, en je motor zal dus inwendig gaan roesten.
Dan moet je in de lente weer met een Forte-behandeling oid in de weer, dus ik zou er liever gewoon goede KVS in doen, ook bij stilstand.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 17:42 #1423645
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Roest
Zoals mijn voorgangers: Zonder KVS gaat het mooi roesten. Gewoon KVS erin doen.
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- Peter Borghs
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-11-2015 21:38 #1423647
door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Het probleem is dat de auto
Het probleem is dat de auto koelvloeistof lekte en ik er tijdelijk water bij gevuld heb met de bedoeling om dit te vervangen door kvs. Echter nu start de auto niet meer. Om die reden dacht ik erover om de auto tijdens de wintermaanden (oldtimer regeling) te stallen en na de winter het startprobleem en de lekkage op te lossen. Ik kan er uiteraard kvs indoen, zowel radiateur als via slang thermostaat......Echter door niet starten, wordt er geen druk opgebouwd.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-12-2015 13:00 #1423693
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eerst het water zo goed
Eerst het water zo goed mogelijk aftappen (ook het blok aftappen!) en KVS vullen.
Neem vervolgens een dop 27 op de krukasmoer en een grote ratel, en torn de motor een flink aantal malen. Om het lichter te maken eerst even de bougies eruit draaien, dan heb je geen compressie.
Op die manier draai je de KVS er nog heel aardig doorheen.
Neem vervolgens een dop 27 op de krukasmoer en een grote ratel, en torn de motor een flink aantal malen. Om het lichter te maken eerst even de bougies eruit draaien, dan heb je geen compressie.
Op die manier draai je de KVS er nog heel aardig doorheen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2015 12:59 #1423720
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koelvloeistof
Wanneer het ding bij stilstand niet lekt zou ik er gewoon wat koelvloeistof of water met concentraat er in gooien.
Kraanwater hoort in een koelsysteem absoluut niet thuis.
Wanneer je water bijvult, dan bijvullen met demi-water (gedemineraliseerd water), dit is iets anders dan gedestilleerd water en minder kostbaar, ook geschikt voor accu's. Demi-water is ontdaan van minerale stoffen en kalk. Het water is dan kalkvrij en schoon, concentraat zorgt voor de vorstbescherming.
Ook geen gedistilleerd gebruiken, dat is nog duurder en regelrecht zonde, je maakt er alleen de fiscus blij mee. Bovendien gaat de wagen er van slingeren...
In demiwater kan theoretisch wel alg ontstaan, maar het concentraat is erg alg-onvriendelijk.
Kraanwater hoort in een koelsysteem absoluut niet thuis.
Wanneer je water bijvult, dan bijvullen met demi-water (gedemineraliseerd water), dit is iets anders dan gedestilleerd water en minder kostbaar, ook geschikt voor accu's. Demi-water is ontdaan van minerale stoffen en kalk. Het water is dan kalkvrij en schoon, concentraat zorgt voor de vorstbescherming.
Ook geen gedistilleerd gebruiken, dat is nog duurder en regelrecht zonde, je maakt er alleen de fiscus blij mee. Bovendien gaat de wagen er van slingeren...

In demiwater kan theoretisch wel alg ontstaan, maar het concentraat is erg alg-onvriendelijk.
Moderators: Jerry Stam