geoptimaliseerd naar 210pk op gas..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 19:25 #1104660 door V700 register
geoptimaliseerd naar 210pk op gas.. is gemaakt door V700 register
Ik kwam deze opmerkelijke 940 tegen op MP. Ik ben nu en dan wat aan het kijken wat er daar allemaal langs komt, je kent het wel..
www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m98868...831b&previousPage=lr
Er staat oa in de tekst.: De auto is geoptimaliseerd naar 210pk op gas met gebruik van speciale gas software/tuning.
Klinkt spannend, altijd begrepen dat je op gas niet te veel vermogen uit je blok moet proberen te halen maar hier dus het tegenovergestelde..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2015 23:07 #1423452 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Adverrtentie
Advertentie heb ik niet bekeken, maar gas heeft een "Hogere klopvastheid" (ooit eens gelezen ergens op dit forum) waardoor je theoretisch op gas veeel meer vermogen uit je blok (compressie) zou moeten kunnen halen dan op E95.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2015 10:31 #1423453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere brandstof...
LPG is een ander soort brandstof dan benzine en heeft daarom ook andere verbrandingseigenschappen. De motor is in principe ontworpen om optimaal op benzine te draaien en draait daarom minder efficient op LPG. Omdat de motor ook op benzine moet kunnen blijven rijden, ben je beperkt in optimalisatie op LPG. Bovendien wordt een LPG installatie daarmee veel duurder en dus commerciëel minder interessant voor autobezitters.
LPG heeft een octaangetal van 108 - 110 (dus klopvaster dan octaan), benzine maar 96 - 98 (detoneert dus sneller dan octaan). Zou de motor alleen op LPG hoeven te draaien, dan kun je die hogere klopvastheid beter benutten door de compressieverhouding te verhogen. De motor draait efficienter (meer vermogen) zonder dat die gaat "pingelen". Dat kun je niet met software voor elkaar krijgen, daar moet je de kop voor vlakken. Op benzine wordt het dan wel oppassen.
Omdat gas wat langzamer verbrandt dan benzine, wordt er ook wat later druk opgebouwd boven de zuiger. Als je de ontsteking al wat eerder laten beginnen (vervroegen), dan is de drukopbouw weer hetzelfde als op benzine. Je kunt dus softwarematig het onstekingstijdstip optimaliseren (vervroegen) en eventueel onderscheid tussen LPG en benzine maken.
Bij een optimalisatie op benzine worden de veiligheidsmarges die er altijd in de regeling zitten wat aangepast. Dit zal ook hier wel zijn gedaan, met wat verdere aanpassingen aan het onsteking voor gebruik op LPG, dit zal wel worden bedoeld met de "speciale gas software".
Om de verbrandingstemperatuur bij hoge belastingen (volgas) te verlagen wordt (ter bescherming van de motor) het brandstofmengsel verrijkt. Het verdampende effect van de extra benzine verlaagt de temperatuur. Op gas werkt dat niet en heeft brandstofverrijking eigenlijk geen zin. Daar geeft juist een arm mengsel een lagere verbrandingstemperatuur. Dat is softwarematig ook te beïnvloeden om zo tot een lager verbruik te komen.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2015 13:07 #1423459 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Gas?
Ik wil er eigenlijk niet eens op koken, geef mij maar benzine. Maar een ieder heeft zo zijn voorkeuren.
Groeten,

Bijlage P9050255.JPG niet gevonden

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2015 19:12 #1423477 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Turbo+ en Blabla
Hallo Volvisti

De advertentie is weg, maar ik meen dat het hierbij om een turbo-uitvoering gaat. Zou er dan niet een Turbo+ kit op zitten in combinatie met de gaschips van Martijn/BlaBla?

groetjes

Mathy

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
24-11-2015 21:35 #1423482 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic beide
Dit is goed te halen met de chips aanpassen en de turbo aanpassen naar bijv een 15G en de turbodruk verhogen. Kat er tussenuit, deze heb je met LPI toch niet nodig. (Alleen kat verwijderen is al goed merkbaar).

Turbo+ kit geeft 180pk door de turbo druk te verhogen naar 0,8 bar.
En alleen bij de volgas positie van de gasklepschakelaar.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2015 23:31 #1423558 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kanttekeningen
Wil voor de duidelijkheid toch wat kanttekeningen maken bij je uitleg daar er e.e.a. niet helemaal klopt.
Aangaande de verbrandings temperatuur bij LPG wordt vaak vergeten dat dit gas ook vele malen koeler de verbrandingskamer in komt dan benzine, dit compenseert dan ook grotendeels de hetere verbranding mits rijker afgesteld. Ik ga er van uit dat we praten over Lpi want dampgas werkt weer anders natuurlijk.

Als je de compressie wilt verhogen mag je dat NOOIT doen door de kop te vlakken maar altijd het blok zelf, bij het vlakken van de kop verander je in principe de vorm en nog belangrijker het volume van de verbrandingskamer, dat wil je dus niet. Verder is het zo dat je met de gangbare gasinjectoren nooit aan de 210 pk kunt komen, elke (bruine) injector gaat tot maximaal 50 pk per stuk bij een "duty cycle" van 100% wat in de praktijk onmogelijk is. Wel zij er tegenwoordig (donkerbruine) gasinjectoren welke per stuk 75 pk kunnen leveren dus in theorie tot 300pk kunnen gaan.

Deze zijn echter zeer prijzig en vooral zeldzaam. Eventueel kan er bij veel vermogensvraag bijgesprongen worden met inspuiten van benzine bij het gasmengsel (Blabla), of het monteren van een 5e gasinjector die opent bij een bepaalde turbodruk middels b.v. een solenoid (in dit geval een Hobbs switch en een relais aan de injector). Vele vele mogelijkheden dus om ook op LPG flink te kunnen tunen. In tegenstelling tot wat veel mensen beweren is LPG een hele fijne en vooral schone en probleemloze brandstof mits alle componenten goed op elkaar zijn afgestemd.

Dit als aanvulling op het verhaal van Rversteeg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2015 14:54 #1423561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijgeleerd
Ik schreef te gemakkelijk kop vlakken, terwijl ik van hoe je nu precies de compressieverhouding moet verhogen eigenlijk geen verstand heb. Dat je het blok vlakt ipv de kop klinkt logisch, dus weer wat geleerd!
Maar ik ben er niet zo zeker van dat de LPG verbrandingstemperatuur wordt verlaagd door een rijker afgesteld vloeibaar gasinjectiesysteem. De verbrandingstemperatuur van gas is sowieso al hoger dan benzine en in theorie maximaal bij de ideale mengverhouding. Bij een armer of rijker mengsel is de temperatuur lager omdat de verbranding minder efficient is, niet zoals bij benzine omdat er bij een rijker mengsel nog benzinedeeltjes verdampen. Ik weet niet of het zo is, maar ik vermoed dat vloeibare LPG veel sneller zal verdampen dan benzine en dat het koelend effect daarom al vóór de verbranding is opgetreden. Waarom dan nog een rijker mengsel? Er schijnt zelfs een risico te bestaan dat de verbranding daardoor langer duurt (gas verbrandt langzamer dan benzine) en nog bezig is als de uitlaatklep weer opengaat. Die kan de warmte dan niet meer kwijt en zal verbranden.
Ik heb een deel van deze wijsheid overigens van deze site: fuelsforum.rasoenterprises.com/viewtopic.php?t=230

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2015 15:42 #1423562 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar daar komt dus het mooie
Maar daar komt dus het mooie van LPG om de hoek kijken, een rijker mengsel koelt beter, of het nu Benzine, E85 of LPG is maakt niet uit. Alleen het gevaar van een rijker mengsel is het z.g. pingelen of "pre-ignition" maarrrr LPG heeft een veel hoger octaangehalte (105)=klopvastheid dus dat heft dit dan weer op.

Aangaande de uitlaatkleppen die (kunnen) verbranden dat klopt, e.e.a. wordt zo heet dat je een soort van "micro welding" krijgt welke heel even de de klep trompet aan de zitting vast "last", maar gelukkig hebben we bij onze turbo's dan de sodium gevulde uitlaatkleppen (herkenbaar aan het putje in het midden) die e.e.a. bliksemsnel weer afkoelt. De sodium wordt vloeibaar bij hitte en geleid dus de warmte beter af langs klepsteel etc. Ook is het een goed idee om bij LPG de klepspeling ietsje ruimer te zetten, dat werkt perfect.

Een mooi bijkomend voordeel van LPG is ook dat alles mooi schoon verbrand zowel in de motor (geen aanslag en sludge) als naar de buitenlucht (alleen waterdamp) daarom is het zo krom dat je als LPG rijder gestraft wordt met een hoge wegenbelasting terwijl je het milieu dus enorm spaart met uitstoot. Voor mij een bewijs dat de overheid helemaal niet bezig is met het milieu en de uitstoot maar alleen met geld verzamelen, maar dat is weer een hele andere discussie ;P

Rob (Chilm)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2015 01:58 #1423574 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Rob
Hallo Rob

"Sodium" heet in niet-Angelsaksische landen "natrium".

Of er met moderne LPG-installaties nog steeds sludge in de motor achterblijft kan ik je niet zeggen. Maar bij de verbanding van LPG (een combinatie van voornamelijk butaan en propaan) ontstaat wel degelijk meer dan alleen waterdamp. In zowel butaan als propaan zitten koolstofatomen, die vind je in pure waterdamp niet. Daarnaast zit er in de lucht, die je nodig hebt voor de verbranding, 79% stikstof. En helaas doet ook die meestal mee in de verbranding.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC