volvo 940 of toch 740?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2015 22:33 #1104620 door V700 register
volvo 940 of toch 740? is gemaakt door V700 register

Goedendag Volvo liefhebbers,

Had dit berichtje al ''bij even voorstellen" geplaatst maar dacht dat het bij dit topic beter paste.

Vandaag wezen kijken naar een Volvo 745 turbo interkoeler ( B200 ET) uit 1988 bij Verkerk in Werkhoven.

Ondanks dat wij zeer veel plezier hebben van onze Volvo 940 lpt automaat op benzine , blijft een oldtimer toch trekken.
Kan niet ontkennen dat de belastingvriendelijkheid en verzekering een rol speelt.
Maar aan de andere kant ben ik bang dat je zelf al snel rijk rekent het blijft natuurlijk wel een auto van bijna 28 jaar oud.
Hoe denken jullie hier over?

De auto zelf zag er zo op het oog prachtig uit en heeft allerlei bijzondere accessoires welke ook allemaal werkte (behalve de airco), ook heb ik een stuk met de auto gereden en heeft inderdaad bijzonder veel vermogen en rijd verder ook goed.

Heb de auto eerlijk gezegd niet van top tot teen bekeken ivm het slechte weer maar heb wel een aantal dingen gezien die niet helemaal goed waren.
airco doet het niet maar wordt voor genoemde prijs gerepareerd, hemeltje hangt, achterbanden zijn minder, volgens mij raken de wielen door de breedte de reactiestangen bij insturen, achterruitwisser doet het niet, maar goed allemaal dingetjes die te overzien zijn.
Zo op het eerste oog heeft de auto geen roestschade en ook geen andere schade.

Jammer dat ze voor het inruilen van onze auto niet al te veel wilde teruggeven , maar als ik geen auto in te ruilen had gehad dan had ik zeker niet getwijfeld om deze auto te kopen.
O ja dit is de link misschien is de auto bij iemand van jullie bekend?
link.marktplaats.nl/m983102010 (externe link)

Groet Peet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2015 00:44 #1423205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je kunt proberen je eigen auto zelf te verkopen, als je denkt dat er meer uit te halen is dan de inruilwaarde.

Beter een goede 740 dan een slechte 940, maar de 940 lijkt me in het algemeen een fijnere auto dan een 740 voor dagelijks gebruik. In al die jaren heeft Volvo de 700 serie toch steeds verder verbeterd.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2015 08:15 #1423206 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou
Dat hangt er tegenwoordig ook zo maar van af waar je woont of waar je regelmatig naar toe moet.
Weer een punt van overweging erbij, sorry hoor.

Groeten,

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2015 09:13 #1423207 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De 940 is inmiddels ook wel
De 940 is inmiddels ook wel een oldtimer...
Technisch zijn de verschillen tussen 940 en 740 vrij klein, uiterlijk wat groter.
De 740 zal door zijn langere achteras zo'n 10-15% zuiniger zijn, de 940 wat feller optrekken. Stoelen van de 940 zijn behoorlijk verbeterd, achterbank zit je niet meer met losse hoofdsteunen bij neerklappen, etc.

Onder de streep is denk ik vooral van belang hoe de technsiche staat van beide auto's is: een 940 is ook minimaal 17 jaar oud en kan dus evengoed prima roesten. Neem iemand mee die de cruciale roestplekken kent van deze auto's: uiterlijk zegt niets.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2015 10:13 #1423209 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Ik ben voor de740 gegaan
Na 4 jaar in een '92 940 sedan gereden te hebben, daarvoor 7 jaar in een '90 740 tussenneus (9 neus erop geschroefd) en daar weer voor 2 jaar in een '88 740 oude neus ben ik nu weer terug naar de oude neus 740.

Ik had m'n eerste wagen weer terug kunnen kopen, maar dat is een diesel en ik werk nu in de milieuzone van Utrecht. (werk er net buiten, maar moet er binnen parkeren) Met de '88 heb ik geen roest problemen gehad (de huidige eigenaar heeft wel laten lassen). Bij de '90 740 heb ik een accubak vervangen en had, dankzij slechte schade reparatie, ook de rechter dorpel gemoeten. (geen tijd voor gehad, einde wagen) De '92 940 had, ondanks dat het de jongste wagen was, de meeste en meest vergaande roestproblemen, ook weer de accubak en de tegenhanger aan de andere kant. De huidige dagelijkse wagen, een '86 740 estate op lpg, heeft dezelfde plekken, maar die zijn en kleiner en de wagen is 6 jaar ouder.

Daarnaast moet ik toegeven dat ik veel meer lol heb (gehad) in de 740's dan in de 940, maar dat kan ook het estate/sedan verschil zijn. Voor mij was de sedan practisch (moest een tijdelijke bak hebben, betaalbaar en 78l netto gastank), maar ik miste toch de lol in het rijden in de klassieke baksteen en het gemak van de estate.

Ondanks dat ik al 800,= in de wagen heb moeten investeren in onderdelen (meer dan de aanschaf), de apk nog moet (laatste reparatie waren de gevonden punten) en ik al weer tegen 450-540 aan extra onderdelen aan kijk (remmen voor, alles) heb ik meer vertrouwen in deze '86 740 dan in de '92 940. (maar dat is mijn keuze)

Als je weet wat de staat is van je eigen 940, dan kan je een afweging maken of het verstandig is, maar zoals je al schrijft, als je 'm niet had, dan was je voor de 740 gegaan. Klinkt alsof je voor je gevoel al weet wat je wil. Is het verstandig, dat moet je voor jezelf bepalen. (en of je verstandig wil zijn ;) ) De '88 heb ik tot nu toe als meest roestvaste wagen ervaren, alles ervoor en erna had meer roest bij mij. Daarnaast heeft de '88 als voordeel dat ie een eigenwijs uiterlijk heeft.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2015 11:18 #1423210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Privè ?
Is het een prive wagen of voor de taxi wereld?
Zelf zou ik gaan voor een 760/740 2.3 Turbo. ( dus niet de (ingevoerde) 2.0 met 200PK ??? )De 940 is gewoon een betere auto ,voor veel kilometers.
Maar nogmaals privè of zakelijk ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2015 11:38 #1423211 door V700 register

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2015 17:54 #1423221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbaast me Jan dat je dan
Verbaast me Jan dat je dan geen gebruik maakt van de belastingvoordeel van een oldtimer door op lpg te blijven rijden betaal je toch de volle pond, of gebruik je hem zakelijk?

Denk toch dat ik de 940 maar lekker hou ondanks dat je kwa belasting en verzekering de volle pond betaalt want man man man wat rijdt die auto toch lekker vooral juist met die heerlijke automaat.
Hij rijdt werkelijk waar echt een beetje als een limousine, ik vond de 740 wat meer Spartaanse rijden, stuurt wat zwaarder, stuur is ook wat kleiner, het was ook handgeschakeld terwijl we juist zo gek zijn op die automaat, ook vond ik dat die turbo echt pas bij 3000 toeren er pas in kwam (en dan ging die als een wilde) maar moet ook eerlijk zeggen je kon er ook lekker lui mee rijden 50 in zn 4 was ook geen probleem.

Dan hou je dus het belasting voordeel en verzekering over maar weet niet of dat dan de reden moet zijn om de auto in te ruilen die juist zo goed bevalt. je weet immers nooit zeker wat je er weer terug koopt plus moest er dus ook nog een heel beetje geld bij geven terwijl we de auto net een halfjaartje in het bezit hebben

Ik weet niet precies wat je bedoeld met ingevoerde 2.0 turbo Dalhuisen dit is toch echt een Nederlandse auto met origineel maar 181000 km op de teller.

Maar afgezien of ik hem wel of niet neem wat vinden jullie in het algemeen van de auto?
Bij Verkerk waren ze er lyrisch over met al die aparte accessoires hij zij kan wel enigste in Europa zijn, en onze auto was natuurlijk weer moeilijk moeilijk Bla Bla Bla , Zucht verkopers!!

En nee jo Dalhuisen is niet voor de taxi, Taxi Feiken slaat meer op vroeger heb mijn jeugd doorgebracht in ons toenmalige familiebedrijf waar we tussen jaren 80 en 90 volvos hadden als taxi en moet zeggen daar heb ik op leren sleutels met die ellendige VW diesels!

Groet Peet

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2015 18:18 #1423223 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Over het algemeen geldt bij
Over het algemeen geldt bij oude auto's: je weet wat je hebt, maar niet wat je krijgt.
Dit geldt net zo goed voor Volvo's...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2015 20:45 #1423225 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niks origineels
Alhoewel een 740 turbo zeldzaam aan het worden is, zou ik toch twee keer nadenken. Zeker bij deze prijs. Ik vind het nogal fors. De vraagprijs.
Want Hij is uiterlijk niet heel erg origineel meer, en hij word nooit meer belastingvrij. En het is geen B230FT dus nét niet de real deal.
Dan is t best n dure auto.
Als je zelf n estate automaat hebt zou ik die houden.
Maar het is ook maar een mening.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC