Milieuzone Amsterdam
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2015 10:34 #1104461
door Jerry Stam (GAST)
Milieuzone Amsterdam is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Van de Volkrantsite vandaag. Komt nu wel echt dichtbij. Overigens de eerste keer dat ik lees dat ook oude benzineauto's worden getroffen
www.volkskrant.nl/economie/ook-amsterdam...binnenstad~a4157623/
Ook Amsterdam weert oude dieselbusjes uit de binnenstad In navolging van de gemeente Utrecht gaat ook Amsterdam oude dieselbusjes weren uit de stad. Vertegenwoordigers van bedrijfsleven en autolobby die zich aanvankelijk verzetten tegen de maatregel, zijn daarmee nu akkoord. Vanaf 2017 mogen bestelbusjes van vóór 2000 de stad binnen de ring A10 niet meer in.
Een inrijverbod voor oude dieselpersonenauto's, zoals in Utrecht, komt er in Amsterdam definitief niet. Maar vanaf volgend jaar komen 'oude personenauto's', zowel op diesel als op benzine, niet meer in aanmerking voor een nieuwe parkeervergunning. Welke leeftijdsgrens daarbij gaat gelden is volgens een woordvoerder van wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho (D66) nog niet bepaald.
Elektrische auto's daarentegen krijgen binnen hun vergunninggebied voorrang in de wachtrij voor een parkeervergunning. Het netwerk van elektrische oplaadpunten in Amsterdam wordt uitgebreid van 1.500 stekkerpunten nu tot 4.000 over drie jaar. De milieuzone van de hoofdstad werd in 2008 ingesteld voor oude vrachtauto's en zou wat betreft het vorige stadsbestuur, met PvdA en GroenLinks, ook gaan gelden voor oude bestelbusjes en personenauto's op diesel. Zij veroorzaken relatief veel luchtvervuiling. Veel bedrijven en oude-autobezitters kwamen daartegen in verzet en de nieuwe coalitie van VVD, D66 en SP beloofde de plannen te herzien. Ontheffingsregeling Woensdag tekenen de gemeente en vijf ondernemersorganisaties een convenant waarin de bedrijven medewerking beloven aan het weren van oude dieselbusjes. Het aantal gedupeerden van die maatregel blijkt klein. Vorig jaar bleek uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam dat van de twintigduizend bestelbusjes die in de spits de stad in- en uitrijden, er slechts zeshonderd van vóór 2000 zijn. Over twee jaar zijn dat er waarschijnlijk nog minder. Ontheffingen voor de maatregel zitten er niet in. Een aannemer met een te oude dieselbus kan vanaf 2017 geen klussen meer aannemen binnen de milieuzone, erkent de woordvoerder. 'Daar moet hij vanaf nu rekening mee houden.' Het bedrijfsleven wilde wel een ruimhartige ontheffingsregeling. Het 'meningsverschil' daarover met de gemeente is als aparte bepaling toegevoegd aan het convenant. Volgens de afspraken gaan bedrijven en gemeente jaarlijks 3,5 miljoen autokilometers beperken of verschonen binnen de ring A10. Bijna een miljoen kilometer wordt vermeden door zakelijke automobilisten van grote werkgevers buiten de spitsuren te laten rijden; vermoedelijk door wijziging van de standaard kantooruren. Werkgeversorganisatie VNO-NCW heeft beloofd dat voor elkaar te krijgen.
www.volkskrant.nl/economie/ook-amsterdam...binnenstad~a4157623/
Ook Amsterdam weert oude dieselbusjes uit de binnenstad In navolging van de gemeente Utrecht gaat ook Amsterdam oude dieselbusjes weren uit de stad. Vertegenwoordigers van bedrijfsleven en autolobby die zich aanvankelijk verzetten tegen de maatregel, zijn daarmee nu akkoord. Vanaf 2017 mogen bestelbusjes van vóór 2000 de stad binnen de ring A10 niet meer in.
Een inrijverbod voor oude dieselpersonenauto's, zoals in Utrecht, komt er in Amsterdam definitief niet. Maar vanaf volgend jaar komen 'oude personenauto's', zowel op diesel als op benzine, niet meer in aanmerking voor een nieuwe parkeervergunning. Welke leeftijdsgrens daarbij gaat gelden is volgens een woordvoerder van wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho (D66) nog niet bepaald.
Elektrische auto's daarentegen krijgen binnen hun vergunninggebied voorrang in de wachtrij voor een parkeervergunning. Het netwerk van elektrische oplaadpunten in Amsterdam wordt uitgebreid van 1.500 stekkerpunten nu tot 4.000 over drie jaar. De milieuzone van de hoofdstad werd in 2008 ingesteld voor oude vrachtauto's en zou wat betreft het vorige stadsbestuur, met PvdA en GroenLinks, ook gaan gelden voor oude bestelbusjes en personenauto's op diesel. Zij veroorzaken relatief veel luchtvervuiling. Veel bedrijven en oude-autobezitters kwamen daartegen in verzet en de nieuwe coalitie van VVD, D66 en SP beloofde de plannen te herzien. Ontheffingsregeling Woensdag tekenen de gemeente en vijf ondernemersorganisaties een convenant waarin de bedrijven medewerking beloven aan het weren van oude dieselbusjes. Het aantal gedupeerden van die maatregel blijkt klein. Vorig jaar bleek uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam dat van de twintigduizend bestelbusjes die in de spits de stad in- en uitrijden, er slechts zeshonderd van vóór 2000 zijn. Over twee jaar zijn dat er waarschijnlijk nog minder. Ontheffingen voor de maatregel zitten er niet in. Een aannemer met een te oude dieselbus kan vanaf 2017 geen klussen meer aannemen binnen de milieuzone, erkent de woordvoerder. 'Daar moet hij vanaf nu rekening mee houden.' Het bedrijfsleven wilde wel een ruimhartige ontheffingsregeling. Het 'meningsverschil' daarover met de gemeente is als aparte bepaling toegevoegd aan het convenant. Volgens de afspraken gaan bedrijven en gemeente jaarlijks 3,5 miljoen autokilometers beperken of verschonen binnen de ring A10. Bijna een miljoen kilometer wordt vermeden door zakelijke automobilisten van grote werkgevers buiten de spitsuren te laten rijden; vermoedelijk door wijziging van de standaard kantooruren. Werkgeversorganisatie VNO-NCW heeft beloofd dat voor elkaar te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2015 11:41 #1422269
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
ze nu vanaf volgend jaar de aow met 300 % verhogen kan ook ik in de toekomst zo,n electrische auto kopen en anders blijf ik gewoon in die Volvo 940 rijden en kan ik alleen tot aan de grens van Amsterdam rijden ,nou dat is dan maar zo en of het nu allemaal schoner word is nog de vraag .
Groeten Ted.
Groeten Ted.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2015 11:56 #1422270
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ted
Ted, gewoon zo'n leuke electromotor in je 940 hangen ! 
Groeten,
Gerben

Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2015 12:36 #1422273
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En...
Een cd met 940 motorgeluid in de radio.......
Groet Marcel
Groene Draak 744,,"91 aut.
Groet Marcel
Groene Draak 744,,"91 aut.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2015 16:00 #1422278
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geen inrijverbod, dus je mag
Geen inrijverbod, dus je mag er als boertje van buuten gewoon in met je 940, en dezelfde 3-10 euro per uur parkeergeld betalen als je buurman met een Prius. Alleen als je zo dom bent in Amsterdam te willen wonen, dan moet de 940 buiten de zone blijven.
En volgens mij WIL je helemaal niet in Amsterdam wonen EN een auto hebben die ergens geparkeerd moet worden...
Ik voorzie wel handel in een mooie loods voor stalling van oldtimers, ergens vlak buiten deze zone...
En volgens mij WIL je helemaal niet in Amsterdam wonen EN een auto hebben die ergens geparkeerd moet worden...
Ik voorzie wel handel in een mooie loods voor stalling van oldtimers, ergens vlak buiten deze zone...
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2015 16:11 #1422279
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Jep
Jep, ik mag zelfs met mijn smerige Diesel nog naar binnen en er rondrijden.
Stalling voor oldtimers buiten die zone zou naar mijn idee ook inderdaad een "golden bussiness" zijn.
Groetjes,
Gerben
Stalling voor oldtimers buiten die zone zou naar mijn idee ook inderdaad een "golden bussiness" zijn.
Groetjes,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2015 16:24 #1422280
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Milieuzone Amsterdam
Het zal daar wel lekker schoon worden met Schiphol naast de deur............
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2015 19:42 #1422293
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mijn zoon is de 900
Volgens mijn zoon is de 900-dichtheid in Amsterdam juist hoog....jammer voor al die enhousiasten dan! Maar ik begreep dat alleen een nieuw aangemelde geen parkeervergunning meer krijgt, dus: "keep them roling" !
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2015 00:22 #1422309
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Purmerdam
Hallo Volvisti
Misschien is emigreren naar Purmerend een optie. Daar schijnen meer Amsterdammers te wonen.
groetjes
Mathy
Misschien is emigreren naar Purmerend een optie. Daar schijnen meer Amsterdammers te wonen.
groetjes
Mathy
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2015 08:22 #1422310
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Info over milieuzone Amsterdam
De informatie over de milieuzone in Amsterdam heb ik even op een rijtje gezet.
Zie hier: www.publicspaceinfo.nl/nieuws/2015/10/08...zone-amsterdam-2017/
De eisen waaraan een auto moet 'voldoen' om geen parkeervergunning meer te krijgen, heb ik niet kunnen vinden... Bijzonder natuurlijk.
Zie hier: www.publicspaceinfo.nl/nieuws/2015/10/08...zone-amsterdam-2017/
De eisen waaraan een auto moet 'voldoen' om geen parkeervergunning meer te krijgen, heb ik niet kunnen vinden... Bijzonder natuurlijk.
Moderators: Jerry Stam