Wederkerende onbalans/trillend stuur

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2015 08:43 #1104401 door V700 register
Wederkerende onbalans/trillend stuur is gemaakt door V700 register
Ik word er een beetje gestoord van... Circa enkele weken na balanceren van de voorwielen heb ik weer trilling in het stuur. En dat is al tijden zo. Eerst trillingsvrij en na een paar weken na het balanceren is het weer terug.
Ik heb A- merk banden.
Rubbers en ophanging zijn goed, schokbrekers nieuw, schijven goed. Ik raak echt nooit een stoeprand.Auto/ wielen zijn uitgelijnd

Waar moet ik het in gaan zoeken?

Groetjes Rudiger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2015 10:12 #1421946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wanneer
Kun je ook aangeven wanneer de trilling plaatsvindt?
altijd?
of bij bepaalde snelheden?
of bij remmen?
of op bepaalde wegen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2015 12:11 #1421951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lood.....
Als het na balanceren weer weg is moet je het volgens mij toch zoeken in de velgen en/of banden. Lichtmetaal of staal? Plaklood of slaglood?
Bij plaklood willen ze nog wel eens op 1 plaats lood plakken i.p.v. op 2 plaatsen.
Meestal halverwege de breedte van de velg net achter de spaken. Maar aan de binnenkant velg hoort ook lood (net als bij stalen velgen binnen plus buitenkant).
Ik had met mijn Adhara's (zomer) ook trilling en met m'n Draco's (winter) niet. Draco's waren op 2 plaatsen met lood en Adhara's op 1 plaats. Na opnieuw balanceren geen last meer.
En als er veel lood op moet de band op de velg draaien zodat er minimaal op hoeft. Verder zorgen dat het schoon en vlak is tussen velg en auto. Aantrekken met 90 Nm (geen 110).
Verder zorg ik er altijd voor dat na een wielenwissel (zomer/winter) de wielen weer op de zelfde plaats komen LV-RV-LA-RA en ook in zelfde bout in zelfde gat (sommige hebben dat pennetje verwijderd wat in dat gaatje moet vallen).
Succes !

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2015 14:21 #1421954 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Rubbers zijn goed? Zeker
Rubbers zijn goed? Zeker weten?
De paddestoelrubbers in de draagarmen kunnen dit soort grappen veroorzaken. Sommige mensen hier vinden, dat die niet meer dan twee jaar meegaan.
En sommige A-merk banden zijn heel gevoelig voor balanceren, ik ken dat onder andere van bepaalde series Vredestein.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2015 17:44 #1421960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic test
Hoi Rudiger,
zou het niet verstandig zijn om eens te testen met een andere set banden/velgen of het verschijnsel dan ook optreedt? Misschien wil iemand jou tijdelijk een set (winterbanden) uitlenen?

Als je met andere wielen geen last heb moet je je jouw velgen/banden de schuld geven. Als het verschijnsel wel weer terugkomt zal het toch in de wielophanging zitten.

Voor de deskundigen: kan het opkrikken van de auto en (de)monteren van de banden invloed hebben?
Kan Rudiger trouwens ook zelf testen

Jaap

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2015 20:03 #1421962 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Bandenspanning?
Even een simpele vraag, voor je gaat schroeven, is de bandenspanning wel exact gelijk links en rechts? Ik heb wel vaker gehad dat een van mijn banden meer lucht liet ontsnappen dan de ander, waardoor ik trillingen kreeg. (en scheef trekken bij remmen)

Het enige andere wat ik weet te verzinnen wat de oorzaak bij de velgen kan geven is dat je banden toch iets slippen op de velg, waardoor je de onbalans krijgt. (naast verliezen van lood e.d.)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2015 20:15 #1421963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Balanceer je los of op de
Balanceer je los of op de auto?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2015 08:15 #1421975 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antwoorden
@ Jeroen, tussen de 90 en 120, en dus enkel op die ( snel) wegen waar je zo hard mag. geen trilling bij remmen.
@ Jaap, heb het nu met 3 verschillende sets gehad.
@ ferry, alle sets lichtmetaal, plaklood binnenzijde, aanhaalmoment 110
@ Willem, rubbers goed!
@ Jan, ja bandenspanning gelijk, 2.3, slippen op de velg kan ik me haast niet voorstellen omdat 3 sets velgen er last van hebben...
@ Dronten, los balanceren, heb op fb al de tip gekregen om dit op de auto te laten doen..
Verder ook op fb de tip eens steentjes te zoeken tussen het profiel.

Verder, ja band met 120 gram draaien op velg ga ook even voorstellen bij de bandenboer

Bedankt iedereen, we gaan op zoek

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2015 08:33 #1421976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vermoed dat het toch iets
Ik vermoed dat het toch iets met de ophanging te maken heeft. Dit denk ik omdat je last hebt van trillen tussen de 90 en 12 km/h. Bij onbalans in de wielen verwacht je trillen rond de 90 of rond de 110 maar niet tijdens het hele traject (of je rijdt helemaal zonder loodjes rond...).
Ik zou, zoals ook Willem al aangeeft, toch eens aan die paddestoel/champignon rubbers denken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2015 12:44 #1421983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoewel het niet verklaart
hoewel het niet verklaart waarom het weg is na balanceren (en weer terugkomt), kan ook de aandrijfas/lijn een rol spelen. Ik weet niet welke banden je hebt maar Vredenstein en Pirelli heb ik nooit lekker om de V90 gehad. Michelins daarentegen wel, mits gebalanceerd op de auto.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC