Sports-line, bijzonder genoeg?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2015 12:46 #1104232 door V700 register
Sports-line, bijzonder genoeg? is gemaakt door V700 register
Na mijn eerste schreden op het 940 pad en het debacle met een kapotte automaat ben ik, na de deal met de garage terug gedraaid te hebben verder aan het zoeken naar een 940 die de moeite waard is.
Ik ben nu tegen een 940 sports-line aangelopen die ik qua historie moeilijk in kan schatten. Op t laatst gereden door de vrouw des huizes als gezinsauto dus veel boodschappen doen, met de kids naar de clubs rijden etc.
De auto heeft optisch het nodige werk. Een vervelend roestplekje boven de voorruit en een schade op het rechter achterscherm.
De auto is verder volledig en origineel met alle denkbare Volvo accessoires en daardoor wel erg aantrekkelijk.
Ik vraag me nu af of een dergelijke Sports-line de moeite waard is om in te investeren of is hij eigenlijk niet bijzonder genoeg om te kunnen concurreren met de andere ook luxe 940 type's?
Wat vinden jullie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2015 15:44 #1420725 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Dat is een niet te
Dat is een niet te beantwoorden vraag. De waarde van 940's die niet in topconditie zijn, is zo laag dat investeren economisch nooit verantwoord is. Echter, als je zelf blij van zo'n auto wordt, ligt het anders.
Het is een hobbyproject, en dan is het maar wat je waard is.

Ik zou zelf niet investeren in een 940 die technisch niet goed is, of die roest. Er is genoeg te koop dat wel goed is. Succes met je queeste!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2015 16:35 #1420726 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Bijzonder = meestal ook lastiger bij oudere auto's. Speciale onderdelen die eerder moeilijk/niet leverbaar worden, op de sloop minder te vinden. Ik zou persoonlijk liever eerder voor main-stream gaan.

Zo uit mijn hoofd zijn de bijzonderheden van de sports-line af-fabriek verlaging (zijn de speciale nivomats daarvoor nog leverbaar??) en een differentieel met (limited) sper. Als je die opties niet nodig denkt te hebben dan zou ik verder kijken. Technisch/motorisch kun je een hoop oplossen, optisch wordt het lastiger om het echt goed te krijgen. En meestal ook duurder. Maar het eindresultaat en de kosten worden ook mede bepaald door waar je affiniteit ligt (misschien werk je als autospuiter maar kun je niet sleutelen, dan kun je beter een technisch goede/optische opknapper uitkiezen) en de hoogte van je eisen.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-08-2015 21:55 #1420735 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Sports Edition
Ik denk dat je met de Sports-line, de Sports Edition bedoelt: i.d.d. de 165 pk HTP met het 20 mm verlaagde sport onderstel, extra verstevigingsstangen en torsiestijver (moet je wel van houden; veercomfort kan als stuiteren ervaren worden als het wegdek niet strak is),
Alles valt/staat met de verkoopprijs. Bij mij is een auto deels ook emotie en dan neem je soms onhebbelijkheden/opknapwerkzaamheden op de koop toe. Een achterscherm strak (laten) maken een raamlijst strak maken en de ruit opnieuw plaatsen zou ik meenemen in de prijsonderhandelingen.
Idem voor de techniek up to date maken. Belangrijk is dat de auto onlangs nog bereden is en niet al 10 jaar in een schuur staat. Voordeel van een vrouwelijke bestuurder is dat de kans groter is dat de auto betrouwbaar is. M.n. vrouwen willen een auto waarop ze kunnen rekenen door weer en wind. Korte ritjes is niet bevordelijk voor de motor, maar ook daar kunnen ze oud mee worden. Ik rijd jaarlijks gemiddeld ook meer 5-10 km ritjes dan 50-100 km ritjes en dat doe ik al jaren, mits je de techniek netjes bijhoudt gaat dit bij mij zonder motorische problemen (al zou fietsen soms milieu vriendelijker zijn).
Is die onderhandelingsruimte/budget er niet, dan zou ik verder kijken naar bijv. een nette Limited Edition of een andere meer voorkomend type 940.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2015 22:11 #1420740 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hangt
Hangt er ook vanaf natuurlijk hoe leuk je een speciale uitvoering vindt. T maakt mij weinig uit, als ik temperatuurgeregelde airco en CC hebt zal de rest qua uitvoering of opties me worst zijn eigenlijk. Er zijn nog wel een paar nice-to-haves als stoelverwarming en elektrische spiegels maar verder boeit het mij niet zo. Liever iets wat meer standaard is, dan iets speciaals waar je altijd loopt te zoeken naar speciale onderdelen. Onderdelenvoorziening wordt nu ook niet echt beter bij Volvo.

Er zijn ook mensen die echt zoeken naar een bepaalde uitvoering, of een bepaalde vorige eigenaar heel leuk vinden. Een sports edition zie je niet zo veel. Ik dacht dat deze uitvoering niet zo lang te koop was, dus misschien, een paar honderd hooguit? Als je dat leuk vindt, zou het natuurlijk zomaar kunnen zijn dat je er meer voor over hebt als ondergetekende.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2015 12:00 #1420746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad....
Nog even opgezocht en het is een Sports Edition '97. (Autoscout24)
Dank voor de reflecties! Ik ga nog even door met twijfelen. Maandag eerst nog even twee andere 940's bezoeken/bekijken.....

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC