De Auto en zijn Verbruik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2015 18:00 #1103692
door V700 register
De Auto en zijn Verbruik is gemaakt door V700 register
Eigenlijk wilde ik al langer weten hoe het precies zat, hier en daar kwam je wel tegen dat de vervuiling van oude auto's
tov nieuwe wel meeviel, maar hoe zit dat nu eigenlijk.
Tijdens het kijken van de volgende goede documentaire (helaas verliest het z'n kracht wel wat bij deel 2):
Hoorde ik dat het maken van een nieuwe auto 8000 liter olie kost.
Nu haal je uit een 42 liter olie;
19 liter benzine, 10 liter diesel, 4 liter vliegtuig brandstof en 9 liter ander brandbaar en leuk spul.
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat het maken van een auto dus eigenlijk ook 8000 liter
benzine kost.
Ik rijd in mijn oudere auto niet zoveel km en ga ik uit van mijn situatie. Ik weet dat velen mij zo'n nieuw
hok willen verkopen, maar hoe zit dat nu gedeeltelijk milieu technisch.
In ieder geval is de olie die men nu 'maakt' veel milieu onvriendelijker dan jaren terug. Die 8000 liter vervuilt
globaal gezien sowieso al veel meer dan vroeger.
Enfin, ik verbruik zo'n 60 liter per maand aan benzine, dat is 720 liter per jaar.
Zou ik een gelijkwaardig product willen hebben als een oude Zweed, dan kom ik op
zo'n 50 liter per maand, zo'n 600 liter per jaar.
Koop ik een 'milieu' bakkie, dan zal ik zo'n 30 liter, 360 liter per jaar verbruiken.
Nu zetten we het maken van een klein 'milieu' bakkie maar even op 6000 liter.
Dus als ik dezelfde kwaliteit wil hebben, qua vervoer dan duurt het 8000/(720-600) is zo'n
67 jaar voordat ik het verbruik aan benzine heb 'terug verdient'. Echter zou een oude Zweed nog wel 67 jaar mee
kunnen gaan, maar zullen veel moderne grotere auto's al naar 15-20 jaar economisch total los zijn.
Stap ik in een 'milieu' hokkie, dan duurt het 6000/(720-360) is 16,7 jaar. Maar dat verschil wordt kleiner als
ik over zou stappen in een kleinere oldtimer een 99 ipv 900 of 9000.
Maar tegen de tijd dat ik het 'terug' verdient zou hebben is het 'moderne' vervoersmiddel al total los, terwijl het
oude spul veel makkelijker weer opgelapt kan worden.
Nog niet eens meegerekend hoeveel benzine ik moet verbruiken om 10.000 tot 30.000 Euro te verdienen.
Ergo CO2 technisch gezien en ook al milieu technisch gezien is een oldtimer als je weinig km maakt niet te verslaan.
Qua uitstoot van 'gevaarlijke' gassen zal een moderne auto op sommige zaken beter scoren, maar niets gaat
voor niets en op sommige zaken weer slechter zoals bv fijnstof.
Dus moderne auto's zijn voor mensen die veel km maken en die vervuilen dus zowieso veel meer, immers bij minder
km is een oldtimer beter. Jammer dat er nu zoveel mooi milieu vriendelijke auto's vernietigd worden.
tov nieuwe wel meeviel, maar hoe zit dat nu eigenlijk.
Tijdens het kijken van de volgende goede documentaire (helaas verliest het z'n kracht wel wat bij deel 2):
Hoorde ik dat het maken van een nieuwe auto 8000 liter olie kost.
Nu haal je uit een 42 liter olie;
19 liter benzine, 10 liter diesel, 4 liter vliegtuig brandstof en 9 liter ander brandbaar en leuk spul.
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat het maken van een auto dus eigenlijk ook 8000 liter
benzine kost.
Ik rijd in mijn oudere auto niet zoveel km en ga ik uit van mijn situatie. Ik weet dat velen mij zo'n nieuw
hok willen verkopen, maar hoe zit dat nu gedeeltelijk milieu technisch.
In ieder geval is de olie die men nu 'maakt' veel milieu onvriendelijker dan jaren terug. Die 8000 liter vervuilt
globaal gezien sowieso al veel meer dan vroeger.
Enfin, ik verbruik zo'n 60 liter per maand aan benzine, dat is 720 liter per jaar.
Zou ik een gelijkwaardig product willen hebben als een oude Zweed, dan kom ik op
zo'n 50 liter per maand, zo'n 600 liter per jaar.
Koop ik een 'milieu' bakkie, dan zal ik zo'n 30 liter, 360 liter per jaar verbruiken.
Nu zetten we het maken van een klein 'milieu' bakkie maar even op 6000 liter.
Dus als ik dezelfde kwaliteit wil hebben, qua vervoer dan duurt het 8000/(720-600) is zo'n
67 jaar voordat ik het verbruik aan benzine heb 'terug verdient'. Echter zou een oude Zweed nog wel 67 jaar mee
kunnen gaan, maar zullen veel moderne grotere auto's al naar 15-20 jaar economisch total los zijn.
Stap ik in een 'milieu' hokkie, dan duurt het 6000/(720-360) is 16,7 jaar. Maar dat verschil wordt kleiner als
ik over zou stappen in een kleinere oldtimer een 99 ipv 900 of 9000.
Maar tegen de tijd dat ik het 'terug' verdient zou hebben is het 'moderne' vervoersmiddel al total los, terwijl het
oude spul veel makkelijker weer opgelapt kan worden.
Nog niet eens meegerekend hoeveel benzine ik moet verbruiken om 10.000 tot 30.000 Euro te verdienen.
Ergo CO2 technisch gezien en ook al milieu technisch gezien is een oldtimer als je weinig km maakt niet te verslaan.
Qua uitstoot van 'gevaarlijke' gassen zal een moderne auto op sommige zaken beter scoren, maar niets gaat
voor niets en op sommige zaken weer slechter zoals bv fijnstof.
Dus moderne auto's zijn voor mensen die veel km maken en die vervuilen dus zowieso veel meer, immers bij minder
km is een oldtimer beter. Jammer dat er nu zoveel mooi milieu vriendelijke auto's vernietigd worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2015 20:10 #1417793
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is een ....
Aardige redenering, ik heb mijn Volvo wel als daily driver.Maar met het juiste onderhoud é.d zal mijn oude het nog lang uithouden hoop ik .
Nu is het nog wachten op de regering om weer wat rare regeltjes te bedenken om het gebruik van een (semi) oldtimer te ontmoedigen.Bah.
Groet Marcel
Nu is het nog wachten op de regering om weer wat rare regeltjes te bedenken om het gebruik van een (semi) oldtimer te ontmoedigen.Bah.
Groet Marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2015 21:02 #1417795
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Milieu goeroe's
Fijn dat Ghia in heldere bewoording dit uiteen heeft gezet. Voor mij was dit al jaren een klaar klontje, maar kan dit niet op een eenvoudige manier aantonen. De milieu goeroe's, dat wil zeggen degenen die omwille van het milieu het nieuwste van het nieuwste willen rijden, moeten zich maar eens achter de oren krabben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2015 10:13 #1417799
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duurzaam.....
Ik zeg het al jaren in mijn omgeving: Duurzaam is ook energiezuinig!
Waar anderen in de afgelopen 10 jaar al 3 keer een nieuwe (of andere) auto hebben gekocht, rijd ik nog steeds in mijn 945. En de komende 10 jaar ook!
Waar anderen in de afgelopen 10 jaar al 3 keer een nieuwe (of andere) auto hebben gekocht, rijd ik nog steeds in mijn 945. En de komende 10 jaar ook!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2015 11:32 #1417800
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EROEI
Zie ik dat ik de EROEI niet heb meegenomen.
Oftwel het rendement van het verkrijgen van olie, immers kost
het steeds meer tijd en energie om olie te winnen.
In het begin (1900) kon je met één liter olie, 100 liter olie winnen.
Tegenwoordig zitten ze op 15 of lager.
Toen mijn auto werd gemaakt (30 jaar terug) zat men op iets minder
dan 25, nu dus al onder de 15.
Oftewel die 8000 liter van 1986 koste 320 liter.
De 8000 liter van nu kost 533 liter.
In 2025 zal de verhouding onder de 1:10 komen.
Als ze Canada gaan ontginnen, zak je nog sneller.
Daarbij de CO2 en andere rotzooi die je de lucht in pompt om
de olie te winnen is ook al meer dan vervijfvoudigd.
Men zal de rendementen dus wel heel hoog moeten kunnen realiseren
om (indien er niet te gek veel gereden wordt) de 'zuinigheid' van mijn 30
jaar oude auto te kunnen toppen.
Dus resumé; Moderne auto's zijn niet zuiniger, zeker niet milieuvriendelijker,
zijn ook al niet betrouwbaarder en gaan zeker niet langer mee.
Dus die propaganda kan nu een halt toegeroepen worden.
Oké ze zijn in sommige (on) gevallen veiliger, remmen beter.
Ook hebben ze vaak meer luxe en veel knopjes, die het rijden ook niet
veiliger maken, dus dat kan ik missen als kiespijn.
Ik denk dat ik maar eens stickers ga maken met.
An Electrocar, first try to beat this old Sweed.
Oftwel het rendement van het verkrijgen van olie, immers kost
het steeds meer tijd en energie om olie te winnen.
In het begin (1900) kon je met één liter olie, 100 liter olie winnen.
Tegenwoordig zitten ze op 15 of lager.
Toen mijn auto werd gemaakt (30 jaar terug) zat men op iets minder
dan 25, nu dus al onder de 15.
Oftewel die 8000 liter van 1986 koste 320 liter.
De 8000 liter van nu kost 533 liter.
In 2025 zal de verhouding onder de 1:10 komen.
Als ze Canada gaan ontginnen, zak je nog sneller.
Daarbij de CO2 en andere rotzooi die je de lucht in pompt om
de olie te winnen is ook al meer dan vervijfvoudigd.
Men zal de rendementen dus wel heel hoog moeten kunnen realiseren
om (indien er niet te gek veel gereden wordt) de 'zuinigheid' van mijn 30
jaar oude auto te kunnen toppen.
Dus resumé; Moderne auto's zijn niet zuiniger, zeker niet milieuvriendelijker,
zijn ook al niet betrouwbaarder en gaan zeker niet langer mee.
Dus die propaganda kan nu een halt toegeroepen worden.
Oké ze zijn in sommige (on) gevallen veiliger, remmen beter.
Ook hebben ze vaak meer luxe en veel knopjes, die het rijden ook niet
veiliger maken, dus dat kan ik missen als kiespijn.
Ik denk dat ik maar eens stickers ga maken met.
An Electrocar, first try to beat this old Sweed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





