Zij-airbags: Vanaf wanneer?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2015 10:05 #1416563 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic SIPS bag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2015 15:22 #1416571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sticker en voelen......
Mijn 945 uit 1997 heeft wel de plofzakken in de stoelen zitten.
(En ik heb geen luxe uitvoering of zo, gewoon een standaard LPT zonder toeters en bellen).
Je kunt het zien aan de sticker bij de linker achterdeur op de b-stijl. Als er een SIPS airbag in zit staat het daar vermeld d.m.v. een gaatje in de sticker bij de maand en jaar. In mijn geval bij januari 2007 (houdbaarheidsdatum 10 jaar).
En je kunt het ook voelen aan de zijkant van de stoelen.
Zit geen labeltje aan de stoelen.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-03-2015 09:15 #1416610 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Sticker op B-zuil
Even het linker achterportier openen en ja hoor, daar zit ie

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2015 20:00 #1416622 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Plof
Inderdaad op de sticker staat SIPS bag 2 x.
In de stoel het kastje en het kapje om over de springlading te plaatsen. Geen idee hoe precies de lading getriggerd wordt en het effect. Komt de airbag dwars door de bekleding naar buiten? Onder de stoel zit een airbagsensor. Die zal voor de andere twee airbags zijn.
Extra veren geplaatst. Wat ik doe na eindeloos onderzoek om uit te vinden wat de beste methode is:
Twee groene veren bijplaatsen achteraan het rekje naar de zijkant. Daar zitten de wat langere gele veren diagonaal naar achteren. Deze veren vangen de hardste klappen op en zijn na 15 jaar verzwakt. De groene veren haak ik vast aan het gat aan de zijkant van het stoelframe. Effect is dat de zitting beter aansluit bij de rugleuning. Hierdoor geeft de lendesteun op een betere plaats steun in je rug.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2015 01:09 #1416633 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Foto bij?
Hallo Adrian

Heb je daar ook een foto of (originele Volvo-)tekening van, van die veertjes?

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2015 08:24 #1416637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Werking
Werking van de zijairbags is als volgt. Uit de rugleuning komt een zwarte geribbelde slang die naar dat ronde doosje loopt. Uit dat ronde doosje steekt een pin. Als je die indrukt wordt de airbag opgeblazen. Bij een zijdelingse aanrijding drukt het andere voertuig de deur naar binnen, als dat zover naar binnen gedrukt is dat de pin ingedrukt wordt de airbag gevuld. Bij auto's met deze airbags zit er tussen plaatwerk van de deur en deurpaneel (aan de binnenzijde van de deur) nog een kunststof blok. Dat kunststof blok vervormt niet en zorgt ervoor dat die pin iets eerder wordt ingedrukt. Bij een auto zonder blok kan het deurpaneel natuurlijk veel meer inveren en duurt het langer voordat de airbag is opgeblazen.

Als je er over nadenkt misschien geen prettig idee, maar een te vroeg opgeblazen airbag die al weer leegloopt is natuurlijk ook minder effectief.

Als je stoelen met airbags overzet en ook wilt dat die airbags het doen is het dus verstandig om het blok in het portier ook over te zetten.

Het rode clipje dient ervoor om te voorkomen dat de pin onbedoeld ingedrukt kan worden met als gevolg dat de airbag onbedoeld wordt opgeblazen. Als je bijvoorbeeld de stoel net uit de auto hebt gehaald maar m ongelukkig laat vallen. De clip hoort achter het kapje te zitten dat je eraf moet halen om de gordel los te maken van het stoelframe. Dan over/tussen de ontsteking schuiven en de boel is beveiligd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2015 08:36 #1416638 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blok.....
Weer wat geleerd.
Is maar goed dat ik die blokken heb over gezet toen ik mijn gerimpelde deurbekleding heb vervangen voor andere.......

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2015 10:22 #1416645 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic veertje
Hoi Mathy,

Nou ja veertjes, het kost heel wat kracht om de veer uit te trekken.
Ik had nog een stoelframe liggen als fotomodel.
Voor demontage uit een sloper trek je de zitting eraf en kun je e zo bij.
Voor montage van onderaf haak je de veer aan de zijkant vast en trek je de veer met een trekdraad op zijn plaats.
De groen veren zijn voor de zijkanten en de gele voor de achterkant. naast de gele is dus een groen veer bijgeplaatst.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC