mig mag lassen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben een leek op het gebied van lassen maar wil me er mogelijk toch aan gaan wagen .
Ik wil met name vierkant profiel van 30 x 30 mm. lassen van 2 a 2,5 mm dik metaal .Geen aluminium of ander metalen .
Mijn plan is een wagentje te maken waarop ik een professionele poffertjesplaat op kan monteren .
Het wagentje staat voornamelijk stil en wordt vervoerd achter op een aanhanger .
Deze uitleg om aan te geven wat mijn doel is met het apparaat .
Wat is nu het beste lasapparaat voor mij als leek op dit gebied .
Ik hoorde dat mig mag goed te doen is en zie dat er apparaten van 500 maar ook van 1500 euro en duurder zijn .
Wat is de beste keus volgens jullie en in welke prijsklasse kan ik voor mijn doel een bruibaar apparaat vinden.
Vriendelijke groet
Peter Mulder
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Ik heb er pas één gekocht bij Hornbach, ik verbaas me over de kwaliteit voor "weinig"
Met een pak Rutiel elektrodes erbij, kan iedereen er mee lassen.
Desnoods neem je het koker-profiel wat je wil gebruiken iets dikker (last makkelijker)
Mig/Mag is leuk, maar heeft ook genoeg nadelen;
-investering is groter.
-gas, stroom, en draad instellen vraagt meer ervaring
-kan niet buiten, of het moet wind stil zijn (je beschermgas waait weg)
-materiaal moet schoon/roestvrij zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nadeel van die goedkope halfautomaten: draadtoevoer is niet altijd even jofel dus soms lelijke lasen. als je eenmaal lekker kunt lassen zijn die goedkope halfautomaten duurkoop geweest. Het draadrol en aanvoermechanisme SLIJT..... kunststof loopvlakke end.. Bah. Het gaat goed hoor, maar na een paar jaar en het (goedkope) apparaat is helemaal afgechreven.
Voordeel: MIG MAG is makkelijkst aan te leren.
Voordeel goedkope inverter elektrode lasapparaten: Goedkoop en de las is prima.
Nadeel: lassen lastiger aan te leren. Nog een voordeel: apparaat is vrijwel nooit duurkoop.
Je moet ff overwegen wat je in de toekomst wilt gaan doen. Als je denkt dat je vaker iets in elkaar gaat of wilt zetten: koop dan iets fatsoenlijks. Duurt wel even voordat je een beetje redlijk kan lassen, veel oefenen!!!! Daarna wordt het echt leuk. Jaren en jaren geleden als beginnend hobby lasser had ik een hekel aan elektrode lassen en was mijn voorkeur half automaat MIG MAG. Toen ben ik es cursussen gaan volgen en werd helemaal verliefd op TIG lassen; mijn favouriete lasprocess. Als het TIG veel te veel werk is (bijv een plaat van 15mm dik) heb ik echter de voorkeur gekregen voor elektrode lassen.. Half automaat MIG/MAG gebruik ik niet meer. Het apparaat is afgeschreven trouwens. Versleten (Een DECAMIG.. Niet goedkoopste maar ook niet professionele kwaliteit. Tel uit je verlies.....). Elektrode lassen vond ik moeilijker dan half automaat in begin..
Maar al met al wat Andre zegt: een elektrode lasapparaat is geen duurkoop. En de lassen zijn gewoon goed na oefening.
PS: 2,5mm dik staal met electrode lassen kan. Je hebt de dunste elektroden nodig, 3,2mm. In het begin echter brand je er snel doorheen Gewoon doorgaan met oefenen en rupsen leggen. Zo veel totdat het je keel uitkomt. Sommige elektroden laten zich lastig herontsteken..... Daarna es een hoekstuk proberen te lassen, twee strippen metaal aan elkaar lassen dus. Dat valt dan weer tegen.... Oefenen dus en op gegeven moment wordt het leuk. Oh ja, heel handig is een automatische laskap, die kosten ongeveer 65 euro (goedkope versies) en zijn bijzonder handig. Je hebt je handen vrij.
Overwegen wat je wilt in de toekomst.. Als het om de prijs gaat: een elektrode las apparaat; geen dure gasfles en elektroe lasapparaten zijn goedkoper dan halfautomaat MIG/MAG wat toch duurkoop wordt als je eenmaal vaker gaat lassen en de smaak te pakken ehbt gekregen. Die goedkope dinge spetteren nog als een gek ook....
Koop wel een inverter elektrode lasapparaat. Reden: licht in gewicht (!) dus hanteerbaar en de boog ontsteekt stukken gemakkelijker. Boog is ook stabieler met die dingen dan een trafo lasapparaat. Sommige houden zelfs de boog nog goed constant, dus foutjes van de electrode tot het werkstuk worden ietsje weggenomen. Voor een beginneling lijkt mij dit een voordeel.
Al met al geef ik ook de tip voor een elektrode lasapparaat.
Robert
- André Struis
- Nieuw lid
-
De reden waarom sommige electrode's zich moeilijk laten herontsteken is; de zijn ongebruikt voorzien van een speciaal puntje, wat makkelijk ontsteken mogelijk maakt.
Electrode's die voor RVS en andere hoog gelegeerde staalsoorten, herontsteken vaak moeilijk als ze tijdens het lassen te warm zijn geweest. (te hoge stroom)
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ik heb nog wel een Norweld inverter staan 220V. Mag je best lenen. Eventueel met een lascursusje!
Als je de onderdelen pasklaar maakt zodat er geen bewerking meer nodig is wil ik het ook wel voor je aflassen. Hechten kun je dan eerst zelf wel.(Stel ik het apparaat wel in!) Dan wordt het wel MAG-lassen. De electrode heb n.l. allang uit zicht , behalve als het door de opdrachtgever voorgeschreven wordt.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Als het vast moet zitten, pak ik toch liever een electrode.............wp001 schreef : De electrode heb n.l. allang uit zicht , behalve als het door de opdrachtgever voorgeschreven wordt.
Niet voor niets is er in de scheepsbouw, bagger industrie vaak een elektrode las voorgeschreven.
Oké, ben je net effe lekker bezig, is tie elektrode weer op, start ik nou nog een nieuwe las met dat korte stompie...............
En "bikken" is ook niet goed voor je vaste hand...............
In tegenstelling tot wat vele mensen denken, die slak moet eraf; maar bikken doe je om de spanning uit de las te slaan, wat bij mig/mag niet hoeft (maar wel beter zou zijn)
Maar daar zijn dan weer robots voor uitgevonden, die na het lassen, direct "shot penen", de warme las bombarderen met straal-grit/stalen-balletjes.
Resultaat; een aal-gladde las, spannings vrij, oer sterk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik weet nu al dat ik met electroden ga lassen en wel met een invert apparaat .
Dan maar veel oefenen , vindt ik geen probleem ,er is geen haast bij .
In principe heb ik t apparaat niet vaak nodig dus zijn de kosten relatief hoog als ik voor mig mag kies
helemaal als ik voor een apparaat van goede kwaliteit kies .En goede kwaliteit vind ik belangrijk als ik gereedschap koop.
Timen bedankt voor je aanbod jouw lasapparaat te lenen .Ik ga er toch zelf een kopen maar als ik eens voor een cursusje bij je aan
mag kloppen heel graag .
Nog maar even een vraag er achter aan
Waar koop ik bijvoorbeeld metalen profiel .
Bij het constructiebedrijf of wil een groothandel ook wel aan een particulier leveren ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
wij hebben in Apeldoorn een grote oud ijzehandel daar zou ik het kunnen vragen. Goeie tip.
Zelf heb ik een haakse slijper die ik dacht te gebruiken , mijn vader heeft een lintzaagmachine waar metaal mee gezaagd kan worden .
Het mooiste is een afkortzaag die ook verstek kan zagen ,die heb ik niet.
Ik neig ernaar om er een aan te schaffen omdat ik graag alle gereedschap zelf heb.
Maar inderdaag hoe vaak gebruik ik zo iets .
Ik zal me daar nog eens op bezinnen. Maar het lasapparaat ga ik kopen ,het is niet heel duur en
ik denk dat ik het wel vaker ga gebruiken .
p.s. een aantal jaren geleden twee ptt transformatortjes 220 naar 12 v gekocht vlgs. mij van jou .
ik heb er regelmatig plezier van.
groeten
peter