Verslagje bezoek rollentestbank AW

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2014 20:42 #1102207 door P.J. Bus
Verslagje bezoek rollentestbank AW is gemaakt door P.J. Bus
Niet geschoten is altijd mis. Bij autoweek zochten ze auto's voor de rollentestbank en ik dacht laat ik het proberen. Ik wilde wel eens weten nu ik een en ander heb vervangen, veel goed schoongemaakt en luchtdicht gemaakt, wat de B200E zou doen na 28,5 jaar. Ook wetende dat ik nooit meer dan 3500 tpm maak, dat de auto een hele poos heeft stilgestaan in Italie en nu op 95 RON loopt ipv 98....wel met knocksensor dat weer wel.
Gebeld door AW dat ik was gekozen. Of ik wel het vermogen kon doorgeven. Tsja, is dat nu het vermogen van een B19E, een B200E uit 1986 of een B200E uit 1988. Op dit forum kon ik een en ander vinden en tevens ook uit mijn Nederlandse instructieboekje uit 1985. Voor de zekerheid nagevraagd bij de dealer, die verwees me door naar Volvo Nederland, die verwees me door naar Volvo Zweden en die verwees me door naar een verkeerde site. Na tikkie takkie met Zweden kwam een antwoord: 121 pk bij 5700 tpm en 161 Nm bij 4800 tpm (waarden van na 1986/7).
Vandaag was het zover. Wat een leuke ervaring was dat. Wel veel herrie als de banden gieren om op vermogen te komen. We kwamen uiteindelijk uit op....112,8 pk (5500 tpm) en 167,2 Nm (3500 tpm). Prachtige waarde denk ik dan. 7% vermogenverlies en 6Nm meer koppel voor een motor die 195k heeft gelopen. Wel een ander koppelverloop dan Zweden ooit had gemeten :-).
Wel olieverlies bij de oliedruksensor en redelijke walm aan de achterkant bij 5500 tpm...ook een vieze plastic rubber geur. We denken dat de walm deels komt omdat de 'koek' in de motor los komt, maar de plastic/rubber geur hebben we niet kunnen achterhalen. Daarvoor zou die op de brug moeten....en daar was het niet voor bedoeld. Iemand een wellicht een idee waar te zoeken? Gisberth dacht wellicht aan de fan.
Weet iemand ook welke tape ik kan aanbrengen tussen de oliedruksensor en de adapter in het blok om de olielekkage te stoppen (gaat om draad 10 x 1,0)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2014 21:18 #1411026 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Factor
Leuk verhaal voor de nieuwe Factor. Als je ook nog foto's hebt, wil ik het wel verder uitwerken.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2014 21:55 #1411029 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic yep
Ik heb ook foto's gemaakt van het AW team aan het werk. Gerard ff contact over hoe en wat?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2014 23:22 #1411035 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Toestemming!
Hallo federervolvo
Vraag wel even aan het AW team of je een artikel mag schrijven en foto's mag gebruiken van een "evenement" dat zij geörganiseerd hebben.  Waarschijnlijk hebben zij dat, als werknemers van een tijdschrift, gedaan om er zelf ook een leuk artikel over te schrijven.  En dan vinden ze "concurrentie" niet altijd even leuk.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2014 07:19 #1411037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk
verhaal ! En idd zijn de getallen erg netjes naar 28 jaar :)
Geen tape gebruiken bij de oliedrukzender, maar Locktite 425.  Hier monteer ik alle oliedruk / olietemp zenders mee en nog nooit lekkages gehad.  Zie:
www.henkelna.com/product-search-1554.htm?nodeid=8797887234049

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2014 18:34 #1411053 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Allen
Ik heb zojuit AW gevraagd of ze bezwaar hebben tegen een artikel. Ik laat de uitkomst weten.
Dirk, bedankt voor je reactie en tip. Iemand anders rade het ook al af. Kun je het dan wel een en ander loskrijgen als het moet (deze locktide is slechts dichtend)? En waar smeer je het op in; op de schroefdraad?

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2014 19:33 #1411233 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Groen licht
Ik heb van Autoweek een akkoord. Wel beloofd om Beek Auto Racing en AW te benoemen in het artikel.
Een clublid heeft aangegeven mee te denken over de tekst dus met de tekst en foto's moet het goed komen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC