Vergelijking in Classic cars: Mercedes Benz 300TE versus Volvo 740 Turbo 16S Estate

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-09-2014 09:45 #1102009 door Pascal Kogelman
In het Nederladse blad Classic Cars (uitgave no. 3) houden ze een vergelijking van grote stationwagons. Er staat een uitvoerig vergelijk tussen de Mercedes Benz 300TE (1990) en de Volvo 740 Turbo 16S estate (1990), 9 pagina's lang met mooie foto's. Leuk artikel, enkele citaten: " De Volvo 740 is geschikt voor intensief gebruik en lijkt gemaakt voor de eeuwigheid",  "De tand des tijds heeft de Volvo eerder en sneller ingehaald dan de MB, maar de Zweed houdt moedig stand. Met zijn carrosseriekwaliteit en simpelel techniek houdt hij de TE op afstand", " De 740 turbo 16S is alleen in Italie en Frankrijk geleverd (top: 220 km/u,  0 naar 100: 8,6 sec.) volgens keners rijden er nog enkele tientallen van rond op deze planeet", " Waar Volvo al snel overstapte op verzinkte plaat, bleef Mercedes vasthouden aan het pisbakkenblik".
Eigenlijk niets nieuws onder de zon, maar (ondanks enkele foutjes) wel leuk om te lezen. De website van onze vereniging staat onderaan het artikel vermeld ( www.volvo700vereniging.nl ), misschien heeft iemand van hier meegewerkt aan dit stukje?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2014 11:33 #1409870 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Ik ken de eigenaar van de
Ik ken de eigenaar van de 740. Heeft ook ooit een 780 gehad. Is er onlangs mee naar Zweden (VROM) gereden. Echt een mooie auto en idd uniek.
Welke foutjes heb je gezien? De kreet 'rode corduroy'? :-)
Met een beetje geluk staat de auto binnenkort weer te koop voor andere liefhebbers, trouwens.

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2014 12:18 #1409872 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic België?

Kogelman schreef : " De 740 turbo 16S is alleen in Italie en Frankrijk geleverd ...."

En België! 
Groeten,Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2014 13:09 #1409875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Centen
Inderdaad een geweldig mooie 740. Ik heb 'm gezien toen Gerard Kramer 'm net uit Frankrijk had gehaald en het Franse kenteken er nog op zat. Hij is goed bewaard gebleven in de daarop volgende jaren.
Opvallend vond ik het stukje dat, volgens de auteur, Volvo-liefhebbers kennelijk op de centen zitten. Een exemplaar van 1500 euro is snel verkocht, terwijl er op een mooi exemplaar van - zeg - 5000 euro niemand afkomt.
Saillant detail is dan dat de auto in het artikel eigendom is van de auteur/fotograaf van het artikel. En dat de auto tijdens de Volvo Experience in Baarn was voorzien van een Te Koop briefje voorzien van het mailadres van ... de auteur van het artikel.
Hij spreekt dus kennelijk uit ervaring. Wel jammer dat dit dan wordt gedeeld als 'algemeen kenmerk' van Volvo-liefhebbers.
Joost

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2014 22:00 #1409898 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Haha nou over 'op de centen'
Haha nou over 'op de centen' zijn zie ik het meer als: Mercedes-Benz liefhebbers tasten diep in de buidel voor maagdelijke W123 en W124-modellen en die gaan gewoon de deur uit. Een maagdelijke Volvo voor die prijs of iets daar onder blijft gewoon langer staan. Waarom? Omdat Volvo's met hogere km standen ook aantrekkelijk zijn en gewoon blijven rollen :).
Eigenaar van de auto is gewoon een ultieme autoliefhebber en wisselt vaak van auto. Je kunt immers niet álles hebben/houden.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-09-2014 22:04 #1409899 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic foutjes?

mvloo schreef : Ik ken de eigenaar van de 740. Heeft ook ooit een 780 gehad. Is er onlangs mee naar Zweden (VROM) gereden. Echt een mooie auto en idd uniek.
Welke foutjes heb je gezien? De kreet 'rode corduroy'? :-)
Met een beetje geluk staat de auto binnenkort weer te koop voor andere liefhebbers, trouwens.

"Foutjes" in mijn ogen zijn: het benoemen van een "winterkap" als gewild item, als er een snowcap bedoeld wordt en het vergelijken van de carrosserievariant van de 740 estate met o.a. de 244, terwijl dit laatste type een sedan is en geen estate.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2014 14:19 #1409913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar Volvo al snel
Waar Volvo al snel overstapte op verzinkte plaat, bleef Mercedes vasthouden aan het pisbakkenblik".
Alsof dat verzinkte zooi van volvo uit die tijd zo heilig is haha.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2014 14:58 #1409916 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Alsof dat verzinkte zooi van
Alsof dat verzinkte zooi van volvo uit die tijd zo heilig is haha.   ???????????

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2014 10:03 #1409938 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niets waard
Ik vind het inderdaad niets waard: mijn 940 is pas 23 jaar oud, en nu al heb ik een paar kleine roestplekjes en wat felsnaden waar de roest ingekropen is. En Volvo geeft niet eens thuis als ik terugga voor garantie

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2014 11:43 #1409940 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Ja, het moet niet gekker
Ja, het moet niet gekker worden!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC