speakers 940 estate

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2014 19:23 #1101276 door V700 register
speakers 940 estate is gemaakt door V700 register
Welke speakers kan ik het beste monteren in een 940 estate.
Moet natuurlijk wel een leuk geluid in zitten.
Dus welke maten passen en welk merk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2014 19:44 #1405975 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Premium Sound origineel
Premium Sound origineel Volvo als je die te pakken kan krijgen, heb ze sinds een tijdje inkl, de tweeters, top!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2014 10:45 #1405983 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Compo setje voorin
In de voorportieren en de dashboard speakers kan je heel prima een mooi compo setje monteren: tweeters in het dashboard, midden in de portieren. In Rooie Sien zit een infinity set, met 6x9 in de achterportieren, maar dat laatste kost je lelijke gaten in de portierpanelen. In de originele gaten past voor 5,5 inch.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2014 11:19 #1405985 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic 200W
Geen deuk verstand van maar via via een set JVC speakers van 5,5 inch in handen gekregen en voor gemonteerd. Er zaten vele montagegaten in dus dat paste goed zonder dat je lelijke gaten hoeft te maken. Het is type CS-V527 en is 200W (heftig soundje dus!) Ik heb geen idee of die er nog zijn, maar vergeleken met de standaard speakertjes echt een belevenis alhoewel ik me besef dat er zeker betere nog te koop zijn maar het dak hoeft echt niet op en neer bij mij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2014 19:40 #1405996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En als je het netjes wil
En als je het netjes wil doen zijn er op internet wel vulringen te verkrijgen.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-06-2014 11:45 #1406004 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Sky is the limit
Nagenoeg alle dual-cone speakers (tweeter gemonteerd in het hart van laag/middenspeaker) zijn een compromis. Daarnaast zijn er 10cm combispeakers voor in het dashboard verkrijgbaar om een ruimer geluidsbeeld ('staging') te verkrijgen. Elk merk heeft zo zijn eigen klankkleur. De keuze hangt af van je muzieksmaak. Als je dat wilt, kan ik je daarin eventueel adviseren (jarenlange hobby).
Er zijn natuurlijk 13 cm-sets van plus €250 die een fraai geluid geven. Maar die hebben voor optimaal presteren meestal behoefte aan meer voeding dan alleen het eindtrapje van een headunit (radio/cd-speler combinatie). Dus een aparte versterker. Dat geld natuurlijk ook wanneer je speakers in alle vier de deuren aansluit én daarbij ook nog dashboardspeakers. Dat trekt een radio alleen niet. Tenminste als je prijs stelt op voor het oor redelijk zuivere weergave. Voor alle 13 cm speakers geldt dat ze qua volume en (zeer beperkte) basweergave snel aan hun grens zitten. Dat geldt ook voor de Volvospeakers.
Qua stereobeeld en spreiding bereik je een aanzienlijk beter resultaat door montage van een combinatie van laag/middenspeakers met aparte tweeters die dan boven de laag/middenspeakers worden gemonteerd. Als je dat netjes doet, kan het doorgaan voor 'af fabriek'. Die hebben een apart scheidingsfilter dat je in de deur of onder het dashboard kunt inbouwen. Echter hoe korter de bedrading tussen de componenten, des te beter dat is voor de weergave. Zelf heb ik de filters in de deuren gemonteerd.
Wil je ook af en toe eens lekker hard muziek luisteren en dan met minimale vervorming (ongewenste resonanties), dan kun je de binnenkant van de deuren bekleden met bitumenplaten. De deur wordt daarmee volkomen resonantievrij wat de weergave aanzienlijk verbetert. Zelf vind ik vooral diepte en dynamiek belangrijk. En dan heb ik het allesbehalve over boem-boem disco/stampmuziek. Bijkomend voordeel: ook het geluid van de deur bij sluiten, klinkt dan solider. De verwerking van bitumen gaat met dit weer (zonnetje) een stuk makkelijker. Tja, en als je zover bent, kan een aparte (actieve) subwoofer al gauw niet achterblijven. Gevaar is dan wel dat je niet meer uit je 'concertzaal' wilt stappen...
The sky is the limit.
Succes!

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 07:42 #1406036 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic luidsprekers
Zelf ook een compo setje in de deuren en de tweeter in de a stijl.
Vind de deuren niet echt geschikt voor een goed geluid en dit komt mede door de klankkast en plek waar je de speakers plaats.
Deur aanpassen en de luidsprekers verplaatsen is een betere optie.
Aanvullen met een subje is de enige optie als je speakers in de deur gaat monteren en dan klinkt het beste netjes.
Een nieuwe radio klinkt tegenwoordig ook een stuk beter dan het oude spul.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 11:28 #1406040 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Verbetering
Verbetering is natuurlijk altijd mogelijk, maar zelfs met uitsluitend origineel Volvo-spul kan je in een 940 al een heel leuk geluid krijgen hoor. De premium-speakers in de portieren, tweeters in het dashboard, en een versterkertje (bijvoorbeeld de HA-4120) geven ook met de originele Volvo-radio's een prima geluid. Geen high end uiteraard, maar beter dan in de meeste auto's.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2014 15:12 #1406113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adriaan
Ik dacht dat mijn setje in mijn 740 OK was. Totdat ik de C70 ging rijden. (en daar is het ook al 10 jaar oud)
Ik zou naar het antwoord van Adriaan kijken, want het is aardig wat er als premium in zit. Maar dan wel om naar het nieuws of Frants Bauwer of K3 te luisteren.
Voor muziek zou ik verder zoeken. Een goed Car Audio bedrijf gaat jou zeker verder helpen

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC