Gasrol

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2014 09:54 #1101090 door Ries van Lomwel
Gasrol is gemaakt door Ries van Lomwel
Leden en passanten,

Gisteren een leuke sleuteldag bij Carlo in Gemert gehad en wilde mijn gaskabel vervangen in de groene omdat er rafels aan zaten. Helaas geen nieuwe gaskabel aanwezig dus dat klusje komt later maar bij het zoeken op internet bij de bekende adressen viel mij op dat de gaskabel zelf wel te koop is maar de gasrol (of heet dat ding anders?) zelf is niet te vinden. De reden van de rafels liggen in het feit dat de gasrol ietwat scheefstaat t.o.v. de rest. Het kan zijn dat het asje verbogen is ofzo. Wie weet een adres of moet ik gewoon naar de dealer voor zo'n gasrol dinges (inclusief rol voor de Cruise control) Vadis is met mijn laatste XP flaptop die overmoest naar Windows 8.1 ook niet meer oproepbaar dus jullie hulp zal worden gewaardeerd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2014 14:43 #1405041 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic nummertje
Hallo Ries,
Ik heb net even op de gasrol zelf gekeken en daar staat het volgende op
1326195 842
Deze komt uit een automaat, maar mag vlg mij niet uitmaken. Mocht dit wel het geval zijn, zal er vast wel iemand reageren......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2014 17:11 #1405049 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klopt

Willem schreef : Deze komt uit een automaat, maar mag vlg mij niet uitmaken. Mocht dit wel het geval zijn, zal er vast wel iemand reageren......

klopt, maakt niet uit.

gasrol is er in ijzer en plastic met twee sporen en in ijzer met 3 sporen.

een voor de gaskabel, eentje voor de kickdown en eentje voor de cruise.

voor zover mij bekend, heb je met cruise altijd een gasrol met drie sporen en bij een handbak blijft die voor de kickdown, ongebruikt.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2014 18:15 #1405052 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Gasrol
Heren, dank voor de info. Morgen maar eens langs de dealer als ik het asje niet mooi krijg. De kabel is al besteld!
Edit 5-5-2014: Ben toch wel benieuwd naar ervaring van andere leden met zo'n regulator-rol-mechanisme qua scheefstand. Het lijkt me niet echt moeilijk om de kabel tot aan het pedaal er in te fietsen maar het schiet natuurlijk niet op als de nieuwe kabel weer gaat rafelen he? Morgen komt ie binnen en graag jullie reacties voor ik ga prutsen.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2014 18:48 #1405097 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Er staan er meer scheef
Ries,

Aangezien ik net een CC heb aangeschaft, heb ik me in de beschikbare materie ingelezen. In een stuk van Henk940lpt staan ook een afbeelding van een "scheve" gasrol, dus je bent niet de enige.

Wellicht zit er ergens een braam op de gasrol en heeft deze lang genoeg kunnen schuren langs de gaskabel om te gaan rafelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2014 23:16 #1405120 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik weet niet beter dan dat ze altijd scheef staan. "play by design" (speling bij/door ontwerp) volgens mij. Bij de 3 dubbele rollen dan. Scheefstaan veroorzaakt mi het rafelen niet, de rol nakijken op bramen zoals Willem aangeeft lijkt me wel verstandig. Misschien is de kabel wel eens opgedraaid geweest (tegen de richting waarin de staalkabeltjes tegen elkaar zijn geslagen) en/of geknikt geweest. Dat lijken me ook plausibele oorzaken van beschadiging van de kabel.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2014 10:14 #1405127 door Ries van Lomwel
Heb de zilvere gechecked en die heeft dezelfde mate van scheefstand evenals de blauwe en zwarte van Michiel dus neem ik aan dat dit zo hoort en Henk gelijk heeft. Ik kijk de rol na op bramen als de nieuwe gaskabel binnen is.
DHL is toevallig net geweest en de kabel van Estate is binnen. Ik laat het weten.
PS* Willem, als je hulp nodig hebt met de inbouw van de CC kom ik graag helpen en leren (want in de zilvere moet ook nog een CC komen) Heb overigens het wel eens gedaan in de groene( althans het vacuumpompje en leidingen)

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2014 16:42 #1405133 door Ries van Lomwel
Nou het was even pielen (50 minuten) maar die kabel zit er weer in! Maar toch vind ik de hoek die de kabel maakt naar de rol te groot in ieder geval groter dan in de blauwe LPT van Michiel. In de zilvere zit een kunststof rol die recht op de kabel uitkomt (zonder CC)
De kabel funktioneert wel maar ik ga toch morgen een slooprol halen en inbouwen en kijken hoe dat zit. Ik weet nu hoe je snel de boel uit elkaar haalt en weer monteert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2014 17:49 #1405135 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ervaren
Ries je wordt een ervaren Volvo-monteur, petje af.

Groet Mart, lidnr.: 950.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2014 09:29 #1405159 door Ries van Lomwel
Nou dat valt wel mee hoor Mart! Doe gelukkig ook nog wel eens domme dingen.... en soms zie je ineens de oplossing voor het probleem. De gasrol zelf is het niet. De gaskabel heeft een eigen beugeltje dat met twee boutjes vast zit en het zijn geen slobgaten maar toch kan je de kabel helemaal recht voor de rol krijgen door deze te stellen en aan te draaien Dat ik dat niet eerder heb gezien, enfin opgelost dus.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC