gewicht caravan / spiegels
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2014 19:50 #1100806
door V700 register
gewicht caravan / spiegels is gemaakt door V700 register
Vandaag eeen caravan gekocht. Max. massa is 1500kg. De Volvo mag dit trekken. Onze Astra mag max. 1300 kg trekken. Maar nu is de caravan leeg en weegt 1225 kg. Mag ik hem nu wel of niet trekken met de Opel? Zelfs de politie weet het niet, weet ik uit ervaring. Wie weet de regels hier omtrend? Graag geen reacties dat het niet velig is of zo. Het gaat er mij om wat de regels zijn.
En volgende vraag: Indien het trekkende voertuig zwaarder is dan de aanhanger, mag je zonder E-rijbewijs rijden. Nu mag de Volvo dus 1500kg en de caravan max. is dus ook 1500kg. Mag mijn vrouw (zonder E) nu wel of niet rijden?
En heeft iemand nog de Volvo caravanspiegels voor de 7/9-serie? Die van mijn ouders liggen in Noorwegen.
En volgende vraag: Indien het trekkende voertuig zwaarder is dan de aanhanger, mag je zonder E-rijbewijs rijden. Nu mag de Volvo dus 1500kg en de caravan max. is dus ook 1500kg. Mag mijn vrouw (zonder E) nu wel of niet rijden?
En heeft iemand nog de Volvo caravanspiegels voor de 7/9-serie? Die van mijn ouders liggen in Noorwegen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2014 20:03 #1403895
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kijk eens op Caravantrekker.nl
Staat een hoop op en je kan berekenen wat de prestatie is van de combinatie. Geeft in de rapportage aan of je B met E moet hebben of niet.
Even simpel geschreven is de regeling sinds kort als volgt:
Met B mag je niet boven de 3500 kg uitkomen (max massa caravan + max massa auto), ondanks dat je dat niet hebt beladen mag het niet.
Auto moet de caravan met maximale togestane belading mogen trekken.
De regel de auto moet ledig zwaarder zijn dan de caravan met belading is vervallen.
Even simpel geschreven is de regeling sinds kort als volgt:
Met B mag je niet boven de 3500 kg uitkomen (max massa caravan + max massa auto), ondanks dat je dat niet hebt beladen mag het niet.
Auto moet de caravan met maximale togestane belading mogen trekken.
De regel de auto moet ledig zwaarder zijn dan de caravan met belading is vervallen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2014 21:34 #1403899
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je wel. Handige site.
Dank je wel. Handige site. Zoals het nu is mag je met B-rijbewijs rijden mits het totaal van de combi niet boven de 3500kg uitkomt. En als het gaat wat de auto mag trekken, dangaat het om de max. toelaatbare massa van de aanhanger. Dat gewicht moet de auto mogen trekken.
Volgende de site is de Volvo geen ideale auto voor de caravan. Maar dat neem ik maar voor lief. Ik ga er geen hellingen van 11% mee rijden. Verder moet het toch lukken, lijkt me.
Volgende de site is de Volvo geen ideale auto voor de caravan. Maar dat neem ik maar voor lief. Ik ga er geen hellingen van 11% mee rijden. Verder moet het toch lukken, lijkt me.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2014 00:19 #1403905
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Regels
Vlgs mij zijn de regels ietewat versoepeld...............ik zie m'n kinderen, met alleen "B" met een paarden-trailer rijden, in MIJN Volvo.......................nou ja
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2014 00:20 #1403908
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic 3 X
Terwijl ik maar twee kinderen heb.........
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2014 18:32 #1403953
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic caravanspiegels
Daar heb ik nog een setje van, Willem, montage bij de spatborden, ideaal. Spiegels zijn af te halen.
Frans (lid 555, V90 '97).
Frans (lid 555, V90 '97).
- Bikker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2014 08:51 #1404031
door Bikker
Beantwoord door Bikker in topic Daadwerkelijk gewicht
Het trekgewicht op het kentekenbewijs van de auto gaat om het daadwerkelijk gewicht van de aanhanger, dus niet het maximum gewicht.
Daarom mag de caravan wel achter de Astra, zolang het daadwerkelijk gewicht maar onder de 1300 kg blijft. Rijbewijs B is voldoende omdat het totale maximum gewicht onder de 3500 kg ligt.
Kortom: alleen voor het trekgewicht op het kentekenbewijs geldt het daadwerkelijk gewicht, voor alle rijbewijsregels geldt het maximum gewicht (leeggewicht + laadvermogen).
Bron: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...gwagen-besturen.html
Daarom mag de caravan wel achter de Astra, zolang het daadwerkelijk gewicht maar onder de 1300 kg blijft. Rijbewijs B is voldoende omdat het totale maximum gewicht onder de 3500 kg ligt.
Kortom: alleen voor het trekgewicht op het kentekenbewijs geldt het daadwerkelijk gewicht, voor alle rijbewijsregels geldt het maximum gewicht (leeggewicht + laadvermogen).
Bron: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...gwagen-besturen.html
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2014 21:08 #1404047
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit vond ik op
Dit vond ik op caravantrekken.nl:
<h2>Toelichting in normaal Nederlands</h2> Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit. Voorbeeld: U mag dus met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken een caravan trekken die op papier maximaal 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg. Echter, om eventuele discussies te voorkomen, kunt u bij de RDW het kentekenbewijs van de caravan administratief laten aanpassen naar een lager laadvermogen. In dit voorbeeld zou dan het maximaal toegestaan gewicht van de caravan dan 1200 kg kunnen worden.
Disclamer Aan deze informatie kunnen geen enkele rechten ontleend worden. Caravantrekker.nl is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of (schade) c
<h2>Toelichting in normaal Nederlands</h2> Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit. Voorbeeld: U mag dus met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken een caravan trekken die op papier maximaal 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg. Echter, om eventuele discussies te voorkomen, kunt u bij de RDW het kentekenbewijs van de caravan administratief laten aanpassen naar een lager laadvermogen. In dit voorbeeld zou dan het maximaal toegestaan gewicht van de caravan dan 1200 kg kunnen worden.
Disclamer Aan deze informatie kunnen geen enkele rechten ontleend worden. Caravantrekker.nl is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of (schade) c
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2014 21:35 #1404049
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij
Is mijn eerder tekst de juiste. Dus een lege zwaar te beladen aanhanger kan bijna nooit met alleen B. Gaat echt om totaal gewichten.
Hierbij de tekst zoals opgenomen in de wet.
motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs
;
Hierbij de tekst zoals opgenomen in de wet.
motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs
- Bikker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2014 23:26 #1404056
door Bikker
Beantwoord door Bikker in topic Ja
Ja dat klopt maar gaat alleen om het rijbewijs en aanhangers met een hoge TMM (toegestane maximum massa).
De topicstarter vroeg zich af of achter de Astra met trekgewicht volgens kentekenbewijs 1300 kg met rijbewijs B een lege caravan mag trekken die net een iets hogere TMM heeft. Dat mag dus, zolang je maar onder de 1300 kg blijft en totale TMM van aanhanger + trekkend voertuig maximaal 3500 kg is.
Mijn 740 is trouwens perfect hierop ingesteld: TMM 1900 kg en Max. Trekgewicht 1600 kg. Samen precies 3500 (dus bv. geschikt voor de tandemasser boedelbakken met TMM 1600 kg). Alleen mag ik niet met een lege aanhanger de weg op met mijn B rijbewijs als die een TMM heeft van meer dan 1600 kg.
De topicstarter vroeg zich af of achter de Astra met trekgewicht volgens kentekenbewijs 1300 kg met rijbewijs B een lege caravan mag trekken die net een iets hogere TMM heeft. Dat mag dus, zolang je maar onder de 1300 kg blijft en totale TMM van aanhanger + trekkend voertuig maximaal 3500 kg is.
Mijn 740 is trouwens perfect hierop ingesteld: TMM 1900 kg en Max. Trekgewicht 1600 kg. Samen precies 3500 (dus bv. geschikt voor de tandemasser boedelbakken met TMM 1600 kg). Alleen mag ik niet met een lege aanhanger de weg op met mijn B rijbewijs als die een TMM heeft van meer dan 1600 kg.
Moderators: Jerry Stam