Warmluchtaanzuigslang, waar zat dat ty-rapje ook al weer?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2013 20:33 #1099310 door Mathy van Nisselroy
Warmluchtaanzuigslang, waar zat dat ty-rapje ook al weer? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Een tijdje geleden heb ik de slang die de warme lucht aanzuigt vanaf het uitlaatspruitstuk eraf gehaald, omdat de uitlaatspruitstukpakking lekte.  Die is inmiddels vervangen en ik heb ook al een nieuwe slang.  Maar ja, waar zat dat ty-rapje ook alweer vast?  Ergens onder de radiator, maar je komt er erg slecht bij.  Dus het zou erg handig zijn, als ik van te voren zou weten waar ik moet zoeken.
BTW "eraf laten" is geen optie.  Op lange stukken (500km+) blijkt dat het verbruik bij 120-125 km/h constant stijgt van 1 op 12 naar 1 op 10, zodra de temperatuur daalt tot onder de 16 °C.
groetjes
Mathy
PS duidelijke foto's zijn ook welkom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2013 21:13 #1395956 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Matthy,Over die 16'C:
Dag Matthy,
Over die 16'C: volgens mij maakt dat toch niet uit op de lange afstand? Als het erg koud is, gaat die klep openstaan, zodat ie warme lucht kan aanzuigen vanaf het uitlaatspruitstuk. Als er een tijdje hete lucht wordt aangezogen, zal de klep weer sluiten. Het lijkt me sterk dat jouw auto meer verbruikt door het ontbreken van die slang. Volgens mij heeft koude lucht juist meer rendement. Bij 16'C zal die klep gewoon gesloten blijven en zuigt ie geen lucht vanaf het uitlaatspruitstuk aan.
Zelf wist ik ook niet waar ik die tie-wrap moest bevestigen. Heb hem aan de airco- of koelslang vastgemaakt onder de radiateur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2013 21:21 #1395957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgens mij zit tiewrap die
volgens mij zit tiewrap die aan de onderkant van de kunststof kap die om de ventilator zit.
Zelf heb ik geen vergelijk kunnen maken tussen kapotte en goede luchtvoorverwarming bij lange stukken. Ik heb enkel de ervaring dat mijn 240 iets zuiniger werd op korte stukken zonder de defecte (op warme lucht staande) thermostaat/slang. Het duurde wel een meter of 500 voordat de temp-meter horizontaal staat bij buitentemperaturen van rond de 10 graden. Lange stukken kan zeker anders zijn. Heb ik niet getest.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2013 22:34 #1395961 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verbruik
Hallo Volvisti
@JW: Dank je.  Het voordeel van "lange afstand" is dat je de verschillen duidelijker ziet.  Helaas is er voor de 7/9(0)0 nooit een boordcomputer uitgebracht, dus moet je kilometerstand en brandstofmeter met elkaar vergelijken om te zien hoeveel de auto verbruikt.  En dat de brandstofmeter geen precisiemeetinstrument is hoef ik denk ik niet uit te leggen.
@Willem: Als de slang er niet zit, wordt, indien de klep open staat, lucht aangezogen achter de radiator (i.p.v. voor de radiator als de klep dicht is).  Zit de slang er wel, dan wordt de lucht via het uitlaatspruitstuk aangezogen.  Ik kon me ook niet voorstellen dat het verschil zo significant zou zijn, maar het is echt zo.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2013 19:29 #1395995 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ??

Mathy schreef : Hallo Volvisti
@Willem: Als de slang er niet zit, wordt, indien de klep open staat, lucht aangezogen achter de radiator (i.p.v. voor de radiator als de klep dicht is).  Zit de slang er wel, dan wordt de lucht via het uitlaatspruitstuk aangezogen.  Ik kon me ook niet voorstellen dat het verschil zo significant zou zijn, maar het is echt zo.

Maar waar ligt dat dan aan? Jouw casus is toch zonder die slang? Of je dan lucht achter of voor de radiator krijgt maakt toch niet uit? In beide gevallen heb je dezelfde lucht lijkt me. Ik kan me wel voorstellen dat je verbruik omhoog gaat, als je altijd met slang die hete lucht krijgt.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2013 21:17 #1395998 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic koude lucht meer zuurstof
Ik heb altijd geleerd dat koude lucht meer zuurstof heeft dus betere verbranding. Alleen verdampt de benzine beter bij warme lucht dan bij koude. Waar het omslagpunt koud-warm ligt weet ik niet.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2013 00:25 #1396000 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Mengsel
Het mengsel is blijkbaar beter in verhouding bij warme aangezogen lucht. Weinig benzine tov aangezogen zuurstof/lucht?

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-10-2013 11:46 #1396005 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Boordcomputer overbodig

Mathy schreef : Helaas is er voor de 7/9(0)0 nooit een boordcomputer uitgebracht, dus moet je kilometerstand en brandstofmeter met elkaar vergelijken om te zien hoeveel de auto verbruikt.  En dat de brandstofmeter geen precisiemeetinstrument is hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Tank altijd vol volgens vaste methode. Preciezer dan het aantal gereden kilometers (dagteller) delen door het aantal getankte liters kan zelfs een boordcomputer niet...

@JW
Je bedoelt waarschijnlijk 'verticaal'. Of praten we over verschillende auto's?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2013 21:27 #1396025 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Boordcomputer
Hallo 960 B204FT
Een boordcomputer kan je ieder moment zeggen hoeveel je verbruikt.  Maar bijvoorbeeld ook het gemiddeld verbruik bij nog 3/4 of 1/2 gevuld tank.
Plus een 75 liter tank duurt qua kilometers best lang.  Lange stukken rij ik niet zo vaak.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2013 06:48 #1396048 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja

Mathy schreef : Hallo 960 B204FT
Een boordcomputer kan je ieder moment zeggen hoeveel je verbruikt.  Maar bijvoorbeeld ook het gemiddeld verbruik bij nog 3/4 of 1/2 gevuld tank.
groetjes
Mathy

En die getallen van een boordcomputer zijn altijd, per definitie, veel te positief.  Dit is althans zo bij de 850's en de x70's.  Het is maar goed ook dat ze er niet zijn voor de 700/900 :)

Moderators: Jerry Stam