Schammelwagen en haakse bocht?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2013 19:32 #1099050 door V700 register
Schammelwagen en haakse bocht? is gemaakt door V700 register
Niet echt met Volvo van doen maar misschien zitten er een paar chauffeurs onder ons. Ik weet het wel zeker.
Ben sinds een tijdje in bezit van een platte wagen. Een schammelwagen, 8m lang. Ik probeer hier eerst fatsoenlijk mee achteruit te rijden alvorens ik dat ding achter de trekker (landbouwtrekker) hang en dan de weg op.
Recht achteruit gaat prima, geen probleem (inmiddels). Echter een haakse bocht achteruit lukt me niet. De wagen zelf staat op gegeven moment goed door de bocht maar de dissel en trekker verkeerd. Ik krijg het niet voor elkaar in 1 keer een haakse bocht te pakken. Iemand tips? Probeer van alles maar lukt niet. Ik vind het vreselijk moeilijk!
Groet,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2013 20:41 #1394479 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Achteruit
Je moet het schamel/molenstel zien als "eerste aanhanger" die op zijn beurt de aanhanger weer stuurt.............
Niet te grove stuurbewegingen maken, en langzaam rijden, dan is de boel het beste te overzien.
Oefening baart kunst!
Het gaat mij ook niet altijd goed af, maar het lukt me meestal wel.
Met de trekker gaat het nog het gemakkelijkst.
Ik ken mensen die met twee schamelwagens achter elkaar feilloos achteruit rijden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2013 20:47 #1394481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb er als chauffeur wel
Ik heb er als chauffeur wel ervaring mee. Volgens mij is het trouwens schamel ipv schammelwagen. Ik zou het je zo voor kunnen doen, maar hoe ik dat nou moet uitleggen via de mail. Je moet het principe door hebben. Als je je eens verdiept in de construcite, dan snap je ook wel hoe je moet sturen. Je hebt in ieder geval 2 scharnierpunten in tegenstelling tot 1 bij een gewone aanhanger of caravan.
Het is inderdaad moeilijk en sommigen leren het nooit.
Misschien is er een andere chauffeur die het schriftelijk kan uitleggen, maar ik denk dat iemand het moet voor doen in de praktijk.
8 meter is trouwens een mooie lengte om te oefenen. Als ie kleiner is, is het ook lastiger om mee achteruit te rijden, omdat ie dan veel sneller reageert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2013 21:27 #1394482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry,
Sorry, het is inderdaad schamelwagen..
Het punt is (misschien), ik rij al sinds mijn 15-e ongeveer met aanhangers. De standaard types zeg maar achter de trekker. Ik ben nu 46 en misschien gaat het leren dan langzamer. Het achteruitrijden met de standaard aanhangers zit er zo ingebakken, ook op de spiegels. Ik hoop niet dat de leeftijd het probleem is want ik wil en moet het wel leren met die schamelwagen. Op het chaufeursforum las ik al dat je echt heel weinig met sturen. Dat heb ik veel geprobeerd, dus van zodra de voorwielen van de aanhanger de richting pakken, de dissel mee laten sturen samen met de trekker in 1 lijn. Maar dan wordt de bocht op gegeven moment weer te slap. Daar lijkt het ergens niet goed te gaan, denk ik, en probeer ik weer (misschien?) te veel te corrigeren en dan sta je weer helemaal fout met je trekker maar de aanhager OK... Ergens halverwege zeg maar, lijkt het niet goed te gaan. Ik word er niet goed van. Moeilijk hoor.
Ik hoop dat het eens lukt.
Grt en dank zover,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2013 21:35 #1394484 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mazzelpik
Ik kan niet eens met een 945 achteruit rijden... Als ik het mestkarretje er achter heb dan ontkoppel ik 'm en loop het laatste stukkie  .
Krijg het om de een of andere reden niet goed met m'n spiegels, laat staan met een karretje erachter. Heb vroeger wel met schamel aanhangers moeten rijden maar die leverde ik af bij rijkswaterstaat, op grote terreinen...
Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2013 22:05 #1394486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oeffen
Oeffen eens met een Heftruck voor de aanhanger dan kun je heel snel zien wat een kleine stuur beweging al tot gevolg heeft,Zo heb ik het geleerd en nu kan ik het ook met 12 of 14(marktkraam) meter, een 6 meter kar is lastiger maar je moet leren vooruitkijken voordat je de kar in beweging brengt moet de route al in je hoofd zitten/ gedaan hebben dan kan het haast niet fout gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2013 22:13 #1394487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet opgeven en blijven proberen!
Hoi Robert,
Vooral als je een normale een-(of tandem)asser gewend ben is het moeilijk om met een schamelwagen goed achteruit te rijden! Probeer zodra je merk dat je teveel of tekort de bocht inga door weer even een klein stukje vooruit te rijden de hele combinatie trekker-wagen weer beter in de gewenste hoek te krijgen. Experimenteer dan wat met het insturen van de voorwielen van de trekker de hoek tussen de trekker en de schamel van de aanhanger wat te beinvloeden.
Succes!
Jaap

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2013 00:05 #1394491 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Siku
Hallo Robert
Koop eventueel eerst een speelgoedcombinatie en oefen daar mee.  Die is kleiner (minder plek nodig), lichter (pak je zo op om opnieuw te beginnen) en beschadigd niet zo snel (en als het gebeurt, kost je dat minder geld).  Bovendien kun je dan van boven bekijken wat er precies gebeurt.  En misschien wel het grootste voordeel (voor het geval je daar gevoelig voor bent): je kunt het binnen op de keukentafel uitproberen, zodat niet jan-en-alleman komt kijken en commentaar geven.  Als je begrepen hebt hoe een en ander in het werk gaat, kun je dan naar buiten om op het echte spul verder te oefenen.  Maar nu dus wel met de kennis die je opgedaan hebt met je speelgoedvrachtwagencombinatie.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2013 15:10 #1394498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed voorbeeld
Dit is serieus straatje keren met een schamelwagen...
<a href="
" target="_blank">

Nee, ik kan zelf redelijk achteruit rijden met een lange trailer erachter, naar dit kunststukje sta ik met open mond te kijken!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2013 18:23 #1394502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schamelaanhanger
Als je achteruit rijdt met een schamelaanhanger en je gaat de bocht om en je kijkt in de spiegel dan moet je de linkervoorhoek van de aanhanger altijd blijven zien. Dus ga je links de bocht om moet je de linkervoorhoek van de aanh.  in de spiegel blijven zien, zo niet een stukje voorruit tot je de hoek weer ziet, doe je dit niet dan ben je hem kwijt, zo heet dat in vakjargon, de triangel staat dan te scheef en ga je veel te scherp, met zelfs de kans dat de triangel krom getrokken wordt. Ga je rechts de hoek om dan de rechterbuitenspiegel in de gaten houden. Vroeger zei men, als je goed kunt rijden met een schamelaanh. dan ben je pas chauffeur. Dat is ook een van de redenen dat je er bijna geen meer ziet, het is te moeilijk voor de hedendaagse chauffeur.
Henk.

Moderators: Jerry Stam