Bergaf met automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoe moet je met een automaat een berg af zonder steeds je rem te gebruiken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Goede reis!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is een knop die achter op de automaathendel zit. Je beinvloedt hiermee het toerental, zonder dat je in een lagere stand, 2 of 1, moet gaan rijden.
Gerhard
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Is het echter ook bedoeld als een soort bergrem?
- André Struis
- Nieuw lid
-
En het kan niet fout, zet hem maar eens met 120 Km/U in z'n één. Dat doet tie dan gewoon niet.solexpaul schreef : Pook in 2 of 1 zetten....... Eigenlijk net als bij een handbak....
Goede reis!
- V700 register
- Nieuw lid
-
I.p.v een echte koppeling zit bij een automaat tussen de motor en de automatische transmissie een koppelomvormer. Voor zover mijn kennis strekt maakt die het moeilijk of zelfs onmogelijk om op de motor af te remmen. Echter , zowel de ZF als de AW-bakken hebben een lockup, bij hogere toerentallen wordt de koppelomvormer ´omzeilt´ en komt er net als bij een handgeschakelde auto een vaste verbinding tussen motor en bak. Bij een ZF is dat alleen in vier, bij onze AW bakken in drie en vier, omdat de vierde ´versnelling´ eigenlijk 3 in overdrive is. De lockup werkt alleen bij hogere snelheden en toerentallen.
ALS dit klopt (let op de hoofdletters) zou het afremmen op de motor in een lagere versnelling en vooral bij lagere toerentallen bij een automaat niet goed of niet mogelijk omdat de koppelomvormer gaat slippen (dat is zijn functie).
Met nadruk wil ik stellen geen deskundige te zijn, dus graag commentaar van mensen die WEL deskundig zijn en niet alllen de klok hebben horen luiden, maar ook weten waar de klepel hangt.
Ik ben natuurlijk te lui om op internet verder te zoeken, want daar moet je gemakkelijk wat meer informatie vinden op betrouwbare sites.
Jaap
- V700 register
- Nieuw lid
-
Slippen van de koppelomvormer is zijn taak toch?
Daarom de lock om hef slippen boven de 90 km/h te voorkomen.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Ik maak er zelfs een sport van, helemaal niet te remmen in heuvelachtig gebied (als het moet dan moet het natuurlijk wel..)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
waarom zou je willen koelen als er geen slip is? Ik heb liever dat hij in z'n lockup zit zodat er geen slip is!ZwerverRoodbaard schreef : Dat knopje om de lockup uit te schakelen is toch juist om de lockup te deactiveren, zodat de oliepomp v/d automaat harder moet pompen en daarmee koelen. Dit is bijvoorbeeld handig als je een zware last trekt of inderdaad bult op moet.
Is het echter ook bedoeld als een soort bergrem?
@TS: zet hem nou maar gewoon in 3 of 2 en je zult merken dat hij wel degelijk afremt op de motor: nog zuiniger ook.