Accijns op stroom?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2013 22:17 #1098393 door Mathy van Nisselroy
Accijns op stroom? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Als ik slaolie koop en die gebruik waarvoor we die tot voor kort voor gebruikten, dan betaal ik gewoon de prijs die de supermarkt ervoor wil hebben.  Maar als ik diezelfde slaolie in m'n tank stop om erop te rijden (gaat niet lukken met een Ottomotor, maar dat terzijde), dan moet ik boven op de prijs in de supermarkt ook nog accijns op die slaolie gaan betalen.
Gebruik ik stroom zoals de meesten van ons die tot voor kort voor gebruikten, dan betaal ik de electriciteitsmaatschappij de prijs die de electriciteitsmaatschappij daarvoor wil hebben.  Maar gebruik ik die stroom op erop te rijden, dan betaal ik volgens mij nog steeds de prijs die de electriciteitsmaatschappij ervoor wil hebben.  En dat terwijl de rechter vandaag verklaart heeft, dat bezitters van tankstations niet het alleenrecht hebben op het verkopen van brandstof op het terrein achter een tankstation.  Waarmee ie feitelijk zegt, dat electriciteit, indien gebruikt om een voertuig aan te drijven, ook brandstof is.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2013 22:59 #1391171 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Helaas
Mathy, op stroom betaal je ook een berg belasting. Kijk maar eens op je afrekening van je energiemaatschappij. Die krijgt slechts de helft van wat jij naar ze overmaakt. Milieuheffingen/-belastingen etc.
Leuker kunnen ze het niet maken...................................... Dus met die slaolie wil de (r)overheid ook haar deel hebben.

Groeten, Jan.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2013 23:27 #1391173 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Accijns
Hallo Jan
Maar als je op stroom rijdt betaal je over die stroom geen accijns, terwijl je over brandstof (en dat is stroom in dit geval volgens de rechter) altijd accijns moet betalen.  Dat geldt voor de eerste drup slaolie dus ook voor de eerste milliampere stroom.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2013 23:39 #1391174 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien nu nog niet...
Mathy,
Misschien betaal je nu nog geen accijns over de laadstroom en ook waarschijnlijk vrijwel of geen wegenbelasting.
Maar wat gebeurt er als echt elke autorijder besluit zo'n auto te kopen? Juist. Dan komt er een enorm begrotings tekort van miljarden en moeten we met zijn allen accijns gaan betalen over de laadstroom en wegenbelasting wordt ingevoerd op die z.g. "milieu vriendelijke" auto's.... Want zo milieu vriendelijk zijn ze niet. Het ligt er maar net aan waar de batterij mee wordt geladen en al die energie die dan nodig is kan nooit gewonnen worden uit wind of zonne energie bijvoorbeeld. Wel kernenergie!... En de productie van een electrische auto is werkelijk een aansalg op het milieu. Het blijft een groot probleem.
Je kunt je er over opwinden maar daar word je alleen maar droevig en kwaad van.
Het hele milieu probleem waar de staat maar over rept kan opgelost worden door de mensen kleiner te maken. Bijvoorbeeld niet langer dan 40 of 50cm... Denk daar maar eens over na.
Grt,
Robert

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2013 19:19 #1391193 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Accijns heffen...
Vlgs de regering rijden we in 2040 allemaal op "stroom".
Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen mbt het heffen van accijns op energie "uit de muur"
Je kan overal de stekker in het stopcontact steken, niet te controleren.
NB de belasting vrije rode diesel is afgeschaft, veel bedrijven zijn hierdoor overgestapt op elektrische heftrucks.
en; waarom zit er geen accijns op Kerosine (vliegtuig brandstof)

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2013 07:45 #1391211 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Betaal je al.
Dat betaal je al. Van de +- 20 ct per KWh is 4.5 ct voor de stroom, rest is milieubelasting + btw.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Moderators: Jerry Stam