vraag over taxatie - taxateur/expert in da house?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2013 20:38 #1098382 door V700 register
Ik heb mijn 944 reeds enkele jaren verzekerd via Gio verzekeringen. Mijn auto is daarvoor drie jaar geleden getaxeerd tijdens een taxatiedag georganiseerd via de V700V. De waarde van mijn '91 944 16V werd toen vastgesteld op 7000 Euro.De auto wordt al jaren perfect - regardless of costs - onderhouden door Schmidt Gemert, is garage gestald en er wordt niet of nauwelijks mee gereden: per jaar komen er ongeveer 800 kilometer bij op de teller, als het dat al is. Het tweede jaar werd de waarde van 7000 Euro overgenomen, nadat ik zelftaxatie online deed. Dit jaar echter werd de waarde van 3000 Euro bepaald, zonder enige vorm van tekst en uitleg... En dat terwijl de conditie van de auto enkel beter geworden is door minitieus onderhoud, etc. Bij navraag over deze toch nogal opvallende daling in waardebepaling, die vanzelfsprekend voor de verzekering zeer goed uit komt in geval van schade, werd er nogal summier gereageerd:
Wij als Gio zijn geen taxateur en gaan dus ook niet op de stoel van de taxateur zitten.U auto is de vorige keer door dezelfde taxateur beoordeeld. Hij richt zich natuurlijk op de huidige markt.
Volvo 940 2.3-16v Gleprijs: €3.000bouwmaand en jaar: Feb 1992km stand: 294666brandstof: Benzinecarrosserievorm: Sedankleur: grijsDeze auto staat de koop bij:Autobedrijf W. Koks B.V.telefoonnummer: 013-5199446Zoals u uit bovenstaand voorbeeld ziet loopt de waarde  van dit type auto behoorlijk terug.Met name de vrijstelling MRB heeft een grootte invloed op het taxeren van waardes van Youngtimers.
Naar mijn weten zijn er taxateurs aanwezig binnen de V700V, graag zou ik met een taxateur spreken over dit geval. De reden dat ik mijn auto heb laten taxeren is vanzelfsprekend juist omdat mijn exemplaar beter is dan laten we zeggen de gemiddelde, vaak afgetrapte, 940 die bij een handelaar te koop staat...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2013 21:24 #1391129 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Taxatie
Hoe werkt zo'n online taxatie dan? Kijken ze dan alleen naar leeftijd en km-stand? Als dat zo is stelt het niet veel voor natuurlijk.
Bij mijn weten hebben we geen echte taxateurs in de vereniging. We hebben wel een lid, Solexpaul, die organiseert een paar keer per jaar een taxatiedag. De waardebepaling wordt dan altijd gedaan door Harry Habraken, dat is wel een gecertificeerde taxateur.
(<a href=" www.autotaxatie-tmv.nl/taxateurs_hedendaags.htm " target="_blank"> www.autotaxatie-tmv.nl/taxateurs_hedendaags.htm )

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2013 21:48 #1391130 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic taxateur
Harry Habraken, beedigd taxatuer, i.s.m. met lid Paul Auping. Beide heren verzorgen dit al jaren (en perfect.) Jammer dat nu de locatie niet meer in Utrecht is. Was altijd zéér gezellig in Utrecht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2013 21:50 #1391131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic taxatie

Pietjeprecies schreef : Hoe werkt zo'n online taxatie dan? Kijken ze dan alleen naar leeftijd en km-stand? Als dat zo is stelt het niet veel voor natuurlijk.
Bij mijn weten hebben we geen echte taxateurs in de vereniging. We hebben wel een lid, Solexpaul, die organiseert een paar keer per jaar een taxatiedag. De waardebepaling wordt dan altijd gedaan door Harry Habraken, dat is wel een gecertificeerde taxateur.
(<a href=" www.autotaxatie-tmv.nl/taxateurs_hedendaags.htm " target="_blank"> www.autotaatie-tmv.nl/taxateurs_hedendaags.htm )

Een online taxatie kan plaatsvinden na een fysieke taxatie. Ondermeer leeftijd, kilometerstand en vele andere gegevens, de staat van de auto en een achttal recente foto's van interieur en exterieur komen aan bod.
Ik moest het even opzoeken, maar mijn auto is destijds, 22 augustus 2009, inderdaad door Harry Habraken getaxeerd. Als er geen taxateurs aanwezig zijn zal ik hem eens een mailtje sturen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2013 22:10 #1391132 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas klopt het dat de
Helaas klopt het dat de waardes aanzienlijk verlaagd zijn. Door de hoge HRB en brandstofprijs icm crisis zijn de auto's niet veel meer waard.
Die EUR 3000 is nu gewoon marktconform, ook gezien tijdens de laatste taxatiedag.
Helaas het is niet anders.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2013 09:00 #1391141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic HRB?

solexpaul schreef : Door de hoge HRB

Wat is dat HRB, of bedoelde je MRB?

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2013 09:27 #1391143 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Taxatie
Waarde Volvisti,

Mijn ervaringen met taxeren zijn juist de andere kant op. Mijn 780 1988, keurige nette conditie, wordt uiteraard elke drie jaar getaxeerd door Wiebren de Jong. De taxatiewaarde loopt op. Het argument is dat zulke auto's in een nette conditie zeldzaam worden en daarom in waarde stijgen. Dat geldt uiteraard ook voor keurig nette 7's en 9's. Dan hebben we het wel over smetteloze exemplaren. De rest heeft helaas een lage waarde.
De marktwaarde is helaas lager dan de taxatiewaarde (marktwaarde is volgens momenteel ongeveer nul en dat biedt weer kansen om leuke auto's te kopen). Juist daarom is het ook belangrijk om te laten taxeren. Taxatiewaarde geeft een indicatie van de vervanginswaarde en is gekoppeld aan de investeringen die je in de auto hebt gedaan (de precieze totstandkoming van een taxatiewaarde is me wat mistig).
Maar een teruggang van 8000 naar 3000 is wel wat drastisch. Niets houd je tegen om je auto ergens anders opnieuw te laten taxeren.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2013 09:43 #1391146 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Heb
Hrb ? Houderschapsbelasting?

Ps> KHT is niet getaxeerd en ook niet smetteloos...

Groeten,
Gerben

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2013 09:48 #1391147 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic KHT
Laat KHT niet taxeren: Kan Hooguit Tegenvallen!
KHT is een geweldige baksteen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2013 11:56 #1391153 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic input
Dank voor jullie input. Ik overweeg een reallife taxatie.
Ik heb namelijk veel geld in de auto gestoken vanaf 2005 en technisch en optisch is mijn 944 dan ook in (zeer) goede staat.
Wat zijn tarieven waaraan ik moet denken als iemand naar de auto moet komen? Ik woon niet in Nederland dus de taxateur moet naar mijn auto komen.

Moderators: Jerry Stam