240-roestvraagje
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2013 21:42 #1098135
door Mathy van Nisselroy
240-roestvraagje is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvo vrienden,
Ik zou graag een 2de volvo aankopen...een 240.
Ik heb er eentje gevonden maar daar is een beetje roest aan op een ongemakkelijke plek nl. onder aan de voorruit waar het dakgootje stopt.
Beneden een foto. Wat denken jullie hierover? Lijkt dit moeilijker dan het is? Alvast bedankt voor het deskundig advies.
Groeten,
Stefan.
Ik zou graag een 2de volvo aankopen...een 240.
Ik heb er eentje gevonden maar daar is een beetje roest aan op een ongemakkelijke plek nl. onder aan de voorruit waar het dakgootje stopt.
Beneden een foto. Wat denken jullie hierover? Lijkt dit moeilijker dan het is? Alvast bedankt voor het deskundig advies.
Groeten,
Stefan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2013 21:45 #1389976
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uh
Uh, ik zie een stukke, groene, x90 bumper?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2013 22:01 #1389978
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 240 voorruit linksonder
Hey Henk,
Je ziet een stuk van het spatbord, een stuk van de deur en het zwarte gootje dat langs de linkerkant van de voorruit naar onder komt.
Je ziet een stuk van het spatbord, een stuk van de deur en het zwarte gootje dat langs de linkerkant van de voorruit naar onder komt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2013 22:06 #1389979
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet
Weet je zeker dat je de juiste foto hebt toegevoegd? Ik zie echt het rechter gedeelte van een 960 II bumper, ik zie net een kentekenplaat die begint met PD-... Ook na browser-cache refresh via ctrl+F5.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2013 22:15 #1389980
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vreemd
dat zie ik helemaal niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2013 22:20 #1389981
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb de foto's nog eens toegevoegd....
heb de foto's nog eens toegevoegd....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2013 22:22 #1389982
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu zie ik 3
Nu zie ik 3 foto's, waarvan 2 van een 240. Weet jij (of iemand anders) ook hoe dat stripje aan de auto zit? Mij lijkt dat dat eraf moet om de roest goed te kunnen verwijderen. De roest die in het zicht zit kun je wel weghalen. Als je de roest onder het stripje niet weghaalt zal zo snel terugkomen. Bij de 940 zit een vergelijkbaar stripje volgens mij geklonken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2013 22:31 #1389983
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wegslijpen
moet je dat stuk niet uitslijpen en vervangen door een nieuw stuk?
Komt de roest anders niet terug?
Denk je dat wegschuren genoeg is?
Komt de roest anders niet terug?
Denk je dat wegschuren genoeg is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2013 13:32 #1390002
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In
In het algemeen: Het valt wel een beetje mee met roest. Het is geen koudvuur met als enige oplossing amputatie oid. Oppervlakkige roest kun je vaak prima (plaatselijk) behandelen, als je dat nauwkeurig en met de juiste middelen doet hoeft de roest niet terug te komen (of pas na jaren). Een aangetast stuk wegslijpen en er een nieuw stuk in lassen is noodzakelijk als roest, begonnen als oppervlakkige roest, te lang zn werk heeft kunnen doen en het materiaal ook dieper heeft aangetast. Zo diep dat er gaten in vallen of het resterende "harde" staal niet meer sterk genoeg is (bijv. bij dragende delen). Een nieuw stuk inlassen kan de sterkte herstellen maar je brengt een hoop warmte in de omringende delen waardoor de conservering aangetast wordt. Die conservering moet je dan weer herstellen, wat niet gemakkelijk is op moeilijk bereikbare plaatsen (tussen randjes dubbel plaatwerk, in nauwe kokerbalken, de achterzijde van de ingelaste stukken etc. Als het kan, zou ik slijpen/lassen voorkomen. Niet alleen vanwege de conserving die je aantast maar ook vanwege de kosten (niet alleen arbeid van slijpen/lassen maar ook plamuren en spuiten). Naar jouw specifieke vraag: Ik heb geen ervaring met roest aan een 240 en de plek is al eens bijgewerkt wat goede beoordeling lastig maakt. Je kunt nu niet zien hoe diep de roest zit en hoe ver deze onder het stripje is gekropen. Als ik de foto zo zie, lijkt me de noodzaak tot lassen niet evident en komt je wellicht weg met plaatselijke behandeling. Maar dat weet je pas zeker nadat je de plek open hebt gemaakt. Ik geef je geen garantie uiteraard.Plaatselijke behandeling bestaat uit weghalen van de lak die over de aangetaste plek zit, "plaatjes" krokante roest wegtikken met bijv. een oude schroevendraaier, evt schuren. Daarna borstelen met een klein staalborsteltje. Er mogen geen zwarte puntjes/putjes blijven zitten, dit is roest die door zal zetten ook al dek je die af met goede conservering. Als het metaal helemaal schoon is, er een omzettingsproduct op doen. Dat zet roest om in een niet-verder-roestende metaalvariant (een betere omschrijving heb ik er niet voor). Dan plamuren, indien nodig of gewenst, primer en dan lak.
Moderators: Jerry Stam