Leenaanhanger enkel of dubbelasser gezocht eerste week juli.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En dan bij voorkeur geen bagagekar, maar een ding waar van 250x130 of zo, zo lang ik hem maar met rijbewijs B mag rijden.
Suggesties mogen per PB, of in reactie hieronder.
Periode: eerste week juli
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een aanhanger met max laadvermogen tot 1900 kilo zou dan ook kunnen, als ik het goed heb, scheelt weer een asje.Gewicht heb ik niet allemaal nodig, maar de ruimte denk ik wel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is totaal max gewicht van de aanhanger. Dus, ook al zit er maar een kilo lading in, ze kijken naar totaal maximaal gewicht. Dus met een Volvo 940 mag je dan maximaal iets van 1500 kilo trekken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu geldt alleen nog dat de totale combinatie niet zwaarder mag zijn dan 3500kg (dus leeggewicht auto + MTM aanhanger).
<h2 style="margin: 1.2em 0px 0px; border: 0px; padding: 0.3em 0px; list-style: none; font-size: 15px; line-height: 1.2; font-family: arial, helvetica, univers, sans-serif; vertical-align: top; clear: left; background-color: #f3f5f6;">Aanhanger voorttrekken met rijbewijs B</h2><p style="margin: 0px 0px 1.636em; border: 0px; padding: 0px; list-style: none; font-size: 12px; line-height: 1.636; font-family: verdana, helvetica, arial, sans-serif; vertical-align: top; background-color: #f3f5f6;">De <a href=" www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...ijbewijs-rijbewijs-b ">rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen).
Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dat is rijbewijs B alleen toegestaan als het gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
(Bron: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...gwagen-besturen.html "> www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...gwagen-besturen.html )
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dankje voor de info!
Dan heeft het voor mij dus ook nut om m'n 944 evt wel die versterking te monteren en dat hogere gewicht op kenteken te krijgen mocht dat lukken.
Even opzoeken wat ie nu mag
1600 nu dus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
nou betekent dat je auto het WERKELIJKE gewicht of de TMM van de aanhanger moet kunnen trekken (volgens kenteken van de auto). Het lijkt er op dat de TMM bedoeld wordt, maar zoals ik zei, geen (overheids)instantie die dat durft te bevestigen, danwel ontkennen.
Dus het is de vraag of het zin heeft om die versterking te monteren.
Mijn advies; haal je BE, dan ben je van het gezeur af.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar kosten baten analyse hier voor is niet heel positief
Mijn auto mag "toch maar" 1600 kilo trekken.
Dan blijf ik onder de 3500 totaal.
Boven de 1600 kilo is hoe dan ook geen officiële optie, welk rijbewijs dan ook.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voorbeeldje;
Mijn 940 LPT mag volgens kenteken 1600kg trekken.
De buurman heeft een serieuze aanhanger met MTM 3500kg. Met BE rbijewijs mag ik die er gewoon achter hangen (en maximaal beladen zodat de aanhanger + lading <1600kg)
Met B mag je die er niet achter hangen, ook al is hij leeg.
(Ik ga er dan even van uit dat met dat ene zinnetje bedoeld wordt dat de aanhanger MTM niet meer mag wegen dan wat de auto mag trekken).
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-