Fehac uitdaging voor ons ?,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2013 15:59 #1097802 door V700 register
Fehac uitdaging voor ons ?, is gemaakt door V700 register
Zie onderstaande nieuwsbrief. Is toch een mooie uitdaging voor ons, toevallig nog een sleuteldag waarbij wij een van onze 740 optimaal kunnen afstellen ?,
Over het nut, dat zal de toekomst uitwijzen.
Nieuwsbrief mei 2013 FEHAC Nationale oldtimer enquête 2012 / 2013 De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs), heeft eind 2012 – begin 2013 een onderzoek uitgevoerd binnen de klassieke voertuigwereld. Een dergelijk onderzoek heeft eerder in 2006 ook al plaatsgevonden. De FEHAC heeft dit laatste onderzoek nu als het ware herhaald in een meer uitgebreide vorm. Actualisering van de informatie was noodzakelijk mede naar aanleiding van het Regeerakkoord 2012, waarin de MRB vrijstelling voor oldtimers of klassieke voertuigen wederom ter discussie werd gesteld. Met deze actuele informatie kan de FEHAC de belangen van oldtimer clubs en de eigenaren van alle soorten klassieke voertuigen effectiever behartigen bij de ministeries, politici en beleidsmakers. Het onderzoek was beperkt tot voertuigen met bouwjaren tot en met 1986. De belangrijkste doelen waren om inzicht te krijgen: In het financieel-economische belang van klassieke voertuigen in ons land. Hoe klassieke voertuigen worden gebruikt. De demografische kenmerken van de eigenaren. De activiteiten die in verband staan met klassieke voertuigen. Het doel van het onderzoek was om feiten te verzamelen over de klassieke voertuigwereld, die van belang zijn bij de totstandkoming van verkeerswetgeving en beleid. De verzamelde gegevens zullen worden gebruikt om ons mobiele erfgoed voor de toekomst te beschermen. Ruim 8.000 eigenaren van klassieke voertuigen hebben aan deze enquête meegewerkt. Alle 8.000 respondenten bezitten in totaal ruim 18.000 klassieke voertuigen. De resultaten van het onderzoek zijn te vinden op de website van de FEHAC www.fehac.nl onder hoofdstuk “actueel nieuws” ( www.fehac.nl/actueel/6-actueel/255-fehac...ale-oldtimer-enquete ). Emissiemetingen Op zaterdag 8 juni gaat FEHAC in Geldermalsen emissiemetingen verrichten aan oldtimers. Hiervoor zoeken we 10 personenauto’s van bouwjaar 1970-1987. Deze moeten motorisch goed onderhouden en recent goed afgesteld zijn. De brandstof mag benzine, diesel of LPG zijn. Hoge voertuigen, zoals bussen, passen niet op de rollenbank. De voertuigen worden op een rollenbank bij verschillende snelheden getest op verschillende emissiestoffen waaronder CO, HC, NOx, PM10 etc. We willen het verschil meten met moderne personenauto’s. Meldt u aan zodat we uit de aanmeldingen een selectie kunnen maken van representatieve voertuigen. De meting duurt maximaal 1 uur en we spreken met u een tijd af waarop u met het voertuig op bedrijfstemperatuur in Geldermalsen moet zijn. De contactpersoon voor deze dag is Laszlo Mogyorossy (Commissie Personen Auto’s). Wilt u deelnemen aan deze metingen en is uw auto recent afgesteld, meld u dan meteen aan op secretariaat@fehac.nl Open Monumentendag 2013 De Open Monumentendag zal in 2013 plaatsvinden in het weekend van 14 en 15 september en heeft als thema Macht & Pracht. Bij Macht & Pracht zal aandacht zijn voor verschillende soorten macht, en de pracht die daar in Nederland uit voortkwam, en ons nog steeds omringt. Te denken valt bijvoorbeeld aan politieke macht, economische macht, rechterlijke macht of kerkelijke macht. De rijkdom, schoonheid en grootsheid die macht kon voortbrengen is overal om ons heen in gebouwen terug te vinden: kastelen en paleizen, grachtenpanden en patriciershuizen of buitenplaatsen en landgoederen. Meer info: kijk bij Evenementen op de FEHAC website.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2013 16:16 #1388215 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Goede actie, maar scheve steekproef
Op zich een mooie actie van de FEHAC, maar ben ik de enige zie zich afvraagt waarom ze specifiek zoeken naar "schone" oldtimers?
De gemiddelde auto is toch niet motorisch perfect onderhouden en recent afgesteld?
Je hebt in een onderhandeling daarna toch meer aan een representatieve steekproef en meting?
Anders veegt de andere partij het onderzoek in een keer van tafel door te zeggen dat de resultaten maar gelden voor een kleine groep.
Maar goed, hoe dan ook ben ik benieuwd naar de te testen auto's en de resultaten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2013 16:27 #1388217 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Maar dit fenomeen doet zich ook voor bij de fabrieksopgave van nieuwe auto,s, iets anders maar klopt ook veelal niet met de werkelijke cijfers.

Maar ik ben ook erg benieuwd maar heb niet veel hoop.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2013 16:31 #1388219 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Roetfilter
Eerst maar eens een roetvanger onder KHT, dan wil ik wel meedoen.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2013 16:45 #1388223 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Facebook

oudevolvo schreef : Op zich een mooie actie van de FEHAC, maar ben ik de enige zie zich afvraagt waarom ze specifiek zoeken naar "schone" oldtimers?

Dit staat op FB.
 Dit is grappig ... op de BD site staat het volgende Let op! Tot 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor: personenauto's met een dieselmotor waarvan de CO2-uitstoot niet hoger is dan 95 gram per kilometer personenauto's met een andere motor als de CO2-uitstoot niet hoger is dan 110 gram per kilometer Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor personenauto's waarvan de CO2-uitstoot niet hoger is dan 50 gram per kilometer. Het maakt niet uit wat voor motor de personenauto heeft. Dus als de uitstoot naar bededen gaat zou men door kunnen rijden?!! 
  • Frits Lidnr. 795
  • 740GLE sedan 1986 / 780 Bertone V6 1987 Automaat / 940 Limited Edition sedan 1997 Automaat
  • En een Fiets

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2013 16:57 #1388224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Ik dacht ergens gezien te hebben (in een brochure) dat een B230FK al een uitstoot heeft van 240 gr CO2/km. Ter vergelijk, een S80 T6 AWD met 3 liter motor met 300 pk uit 2013 zit met energielabel F op 231 gr CO2/km.
En dan is een B230FK met LH Jetronic 2.4.x en een katalysator al één van de schonere 700 series denk ik. Wellicht zijn de whiteblocks nog wat schoner.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2013 17:58 #1388226 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Fabeltjes ontkrachten
Hallo oudevolvo

oudevolvo schreef : Op zich een mooie actie van de FEHAC, maar ben ik de enige zie zich afvraagt waarom ze specifiek zoeken naar "schone" oldtimers?

Waarschijnlijk om te kunnen laten zien, dat oude auto's, indien goed afgesteld, ook schoon kunnen zijn.  Nu worden oude auto's scheef aangekeken, omdat die allemaal vervuilend zouden zijn.  Als je aan kunt geven, met behulp van meet- cq testresultaten, dat je met goed onderhoud en goed afstellen een oude auto behoorlijk schoon kunt krijgen, is het argument "oude auto's zijn vieze auto's" ontkracht.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2013 00:11 #1388258 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn volvo 745 2.3 inj uit
Mijn volvo 745 2.3 inj uit 1986 op lpg heeft net een groen umwelltsticker zone 4 gekregen voor duitsland. Keuring koste 5 euro bij de TUV nord gronau.
De LPG g3 instalatie is van een volvo945 uit 1994.
zone 5 stickers zijn er nog niet!
Ik heb mijn auto aan gemeld voor de FAHAC meeting!

Groeten Marcel

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2013 00:51 #1388260 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Feinstaubplakette
Hallo Marcel
Dat is een Feinstaubplakette en zegt dus eigenlijk alleen iets over het fijnstof dat vrijkomt.  Wil dus helemaal niks zeggen of COx, NOx, etc.
groetjes
Mathy

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-05-2013 01:26 #1388267 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic In Duitsland
zijn er ook allerlei setjes te koop die de milieu belasting verkleinen. Met name bij stationair en koudloop. Ook na-inbouw van een Kat is heel gewoon met de juiste elektronica in DLD.
Die zijn allen TUV gekeurd en kunnen worden ingeschreven in het voertuig document. Dat betaal je een ander belasting tarief en kan je een andere kleur plakete krijgen. Die wijzigingssystematiek op kenteken kennen we in NL niet.

Ik denk dat de Fehac hiermee wil aantonen dat de LPG en misschien ook de diesel wagens in de 9 maanden regeling kunnen komen tegen gereduceerd tarief.

Dat zou mooi zijn natuurlijk.
De strijd is nog niet gestreden. Of, het verlies is pas genomen als het onomkeerbaar is. En dat is dus na de debatten na prinsjesdag.

Moderators: Jerry Stam