Advies over de aanschaf van een 780 Bertone Coupe
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2013 12:10 #1097735
door Mathy van Nisselroy
Advies over de aanschaf van een 780 Bertone Coupe is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Waarde Forumleden,
Op advies van een nieuwe bekende van mij Arthur, een volvo liefhebber / connoisseur ben ik dit forum op gaan zoeken op zoek naar advies.
De volvo 780 is al geruime tijd een favoriet van mij, echter is er tot op heden nog geen sprake geweest van de aanschaf.
Zoals gezegd tot op heden;
NU zijn er voor mij de volgende vragen,
Er zijn niet veel modellen in NL. zie Benzine & Diesels, via Arthur hoorde ik dat de Diesels geen volvo motor hebben maar een VW?
Wat zijn de punten waar je op moet letten bij aanschaf (naast standaard roest / lekkages
)
Was ook op zoek naar een kostenplaatje van de maandelijkse lasten, helemaal nu de old-timer regeling aangepast wordt.
Wil iedereen alvast bedanken voor de tijd en de moeite om te antwoorden, ik kijk uit naar de reacties.
Gegroet
Jan
Op advies van een nieuwe bekende van mij Arthur, een volvo liefhebber / connoisseur ben ik dit forum op gaan zoeken op zoek naar advies.
De volvo 780 is al geruime tijd een favoriet van mij, echter is er tot op heden nog geen sprake geweest van de aanschaf.
Zoals gezegd tot op heden;
NU zijn er voor mij de volgende vragen,
Er zijn niet veel modellen in NL. zie Benzine & Diesels, via Arthur hoorde ik dat de Diesels geen volvo motor hebben maar een VW?
Wat zijn de punten waar je op moet letten bij aanschaf (naast standaard roest / lekkages
Was ook op zoek naar een kostenplaatje van de maandelijkse lasten, helemaal nu de old-timer regeling aangepast wordt.
Wil iedereen alvast bedanken voor de tijd en de moeite om te antwoorden, ik kijk uit naar de reacties.
Gegroet
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2013 12:42 #1387728
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk
Kijk bij de aankooptips <a href="/node/10789" target="_blank">hier</a> op de site. Let bij de 780 extra goed op roest (bijv. ook rond de zijramen achter, rondom het dak etc). De conservering af-fabriek is minder goed dan van de modellen uit de Volvo fabrieken. In het algemeen is er weinig uitwisselbaar tussen de 780 en de 740/760. Motorisch nog wel, maar qua interieur/exterieur (bijna) niets. Onderdelen die je nodig hebt zijn of niet meer te krijgen of zijn/worden zeldzaam en duur. Als je een auto ziet waar veel aan ontbreekt of vervangen moet worden dan is het denk ik verstandig eerst te kijken hoe het met de verkrijgbaarheid zit van de ontbrekende delen voordat je overgaat tot aanschaf. Diesels zijn van VW inderdaad. Je moet er mee kunnen rijden, als je harder wil dan het blok (aftrappen) dan issie zomaar stuk. Rijd je er goed/rustig mee dan kunnen ze best oud worden maar die goede diesels zie je niet heel veel. Een andere, gebruikt dieselblok is ook niet goedkoop meer, evenals de onderdelen (bijv. een goede gebruikte cilinderkop).
Kostenplaatje kun je denk ik zelf het beste opstellen. Wegenbelasting en verzekering zijn wel op te vragen. Onderhoud van een auto die "bij" is valt wel mee, de kosten om m "bij" te krijgen verschillen van auto tot auto. Daar een algemene uitspraak over doen is lastig. Verbruik zou men je hier willen kunnen vertellen. Je hebt inderdaad de diesel, de benzine V6 en ook nog een 4 cilinder turbo (B230FT) en misschien een 4 cilinder turbo/16 klepper (B204xT)?
Kostenplaatje kun je denk ik zelf het beste opstellen. Wegenbelasting en verzekering zijn wel op te vragen. Onderhoud van een auto die "bij" is valt wel mee, de kosten om m "bij" te krijgen verschillen van auto tot auto. Daar een algemene uitspraak over doen is lastig. Verbruik zou men je hier willen kunnen vertellen. Je hebt inderdaad de diesel, de benzine V6 en ook nog een 4 cilinder turbo (B230FT) en misschien een 4 cilinder turbo/16 klepper (B204xT)?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2013 12:42 #1387729
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat zijn je wensen?
Wat zijn je wensen? Veel of weinig rijden? Diesel is inderdaad VW maar bij goed onderhoud hoeft dat geen probleem te zijn. verder zijn er de 2.3 liter turbo en de 2.8 liter v6. Ook de laatste motor isngevoelig voor een goede onderhoudshistorie.
1987 valt onder de nieuwe belatingregeling, latere modellen niet.
Zorg er voor dat de auto bij voorkeur binnen wordt gestald; dat is echt het behoud van de wagen.
Techniekmis uitwisselbaar met de veel geproduceerde volvo 760, maar de interieur en carosserie delen niet. Zoek dus een exemplaar dat een aanttoonbaar goede onderhoudshistorienheeft en waar je geen plaatdelen of interieur delen hoeft te vernieuwen. Die zijn vrij schaars en relatief duur.
De auto is vooral geschikt voor de liefhebber en eigenlijk minder goed voor het dagelijkse gebruik, hoewel dat beslist wel mogelijk is.
De automis in italie in elkaar gezet en je moet verwachten dat de afwerking hier en daar wel eens tot een rammeltje kan leiden.
De jongere modellen vanaf 1988 hebbenneen onafhankelijke achterwiel ophanging.
Groet Lieme Huib
1987 valt onder de nieuwe belatingregeling, latere modellen niet.
Zorg er voor dat de auto bij voorkeur binnen wordt gestald; dat is echt het behoud van de wagen.
Techniekmis uitwisselbaar met de veel geproduceerde volvo 760, maar de interieur en carosserie delen niet. Zoek dus een exemplaar dat een aanttoonbaar goede onderhoudshistorienheeft en waar je geen plaatdelen of interieur delen hoeft te vernieuwen. Die zijn vrij schaars en relatief duur.
De auto is vooral geschikt voor de liefhebber en eigenlijk minder goed voor het dagelijkse gebruik, hoewel dat beslist wel mogelijk is.
De automis in italie in elkaar gezet en je moet verwachten dat de afwerking hier en daar wel eens tot een rammeltje kan leiden.
De jongere modellen vanaf 1988 hebbenneen onafhankelijke achterwiel ophanging.
Groet Lieme Huib
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-05-2013 13:58 #1387734
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Diesel is VW
Diesel is inderdaad van VW, de 6 cilinder D24 uit de LT-Bussen. Maar dan met een Turbo erbij op.
Is geleverd in heel veel Volvo's, van 2 serie, tot 7 serie en 9 serie.
De laatste Diesels in de 9 serie zijn de "beste ontwikkelde" met o.a hydraulische klepstoters, een intercooler en een ander distributie systeem.
Allemaal zijn ze uitwisselbaar, dus een Diesel van een 940 past ook in een 780.
Blokken zijn wel goed, maar je moet er mee om kunnen gaan en "ervan houden". Ze maken veel meer herrie dan menig andere diesel, bij koude motor moet je ze rustig behandelen en ze houden van onderhoud.
"normaal" met het verkeerd meekomen is zeker makkelijk te doen, mits de motor warm is. Wil je "normaal" meekomen met een koude motor, dan gaat ie snel stuk. Rustig warmrijden is een Pre. Olieverversen (klein beurtje) liefst zo rond de 7500 km's.
De Diesels (helemaal met Turbo) hebben nogal de neiging om scheuren in de kop te gaan ontwikkellen, scheuren tussen de kleppen door zijn "standaard" en leiden niet tot afkeur (staat zelfs in de VW handleiding). Maar scheurtjes vanuit de voorwervelkamer is een "killer". Vaak gaan ze dan ook druk-opbouwen in het koelsysteem, koelvloeistof drinken en/of olie branden. Compressie verlies natuurlijk ook.
Ze rijden wel heel lekker!
Success met de keuze!
Trouwens> van een 940 TDIC, kan je het motorgeluid horen. Heeft helaas wel een lekke kop, maar motor draait er niet minder om.
Groeten,Gerben
Is geleverd in heel veel Volvo's, van 2 serie, tot 7 serie en 9 serie.
De laatste Diesels in de 9 serie zijn de "beste ontwikkelde" met o.a hydraulische klepstoters, een intercooler en een ander distributie systeem.
Allemaal zijn ze uitwisselbaar, dus een Diesel van een 940 past ook in een 780.
Blokken zijn wel goed, maar je moet er mee om kunnen gaan en "ervan houden". Ze maken veel meer herrie dan menig andere diesel, bij koude motor moet je ze rustig behandelen en ze houden van onderhoud.
"normaal" met het verkeerd meekomen is zeker makkelijk te doen, mits de motor warm is. Wil je "normaal" meekomen met een koude motor, dan gaat ie snel stuk. Rustig warmrijden is een Pre. Olieverversen (klein beurtje) liefst zo rond de 7500 km's.
De Diesels (helemaal met Turbo) hebben nogal de neiging om scheuren in de kop te gaan ontwikkellen, scheuren tussen de kleppen door zijn "standaard" en leiden niet tot afkeur (staat zelfs in de VW handleiding). Maar scheurtjes vanuit de voorwervelkamer is een "killer". Vaak gaan ze dan ook druk-opbouwen in het koelsysteem, koelvloeistof drinken en/of olie branden. Compressie verlies natuurlijk ook.
Ze rijden wel heel lekker!
Success met de keuze!
Trouwens> van een 940 TDIC, kan je het motorgeluid horen. Heeft helaas wel een lekke kop, maar motor draait er niet minder om.
Groeten,Gerben
Moderators: Jerry Stam