Radio voeren, uitlezen

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2013 23:41 #1097668 door Mathy van Nisselroy
Radio voeren, uitlezen is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Tegenwoordig heeft iedere radio een aansluiting/interface om hem aan te sluiten op de knopjes die moderne auto's in het stuur hebben.  Tegelijkertijd kun je op het dashboard aflezen wat je radio doet en op je radio aflezen wat je auto doet.  Mijn vermoeden is, dat dat via CAN-bus gaat.
Nu zijn er natuurlijk al jaren van die kastjes die je om je stuur vastbindt, waarmee je radio of carkit kunt bedienen.  En die vind ik LELIJK!!!   (Daar naar verwijzen in een reactie op dit draadje is dus zinloos!)
Als liefhebber van gadgets vraag ik me al langer af of je zo'n stuurwielbediening niet zelf kunt bouwen.  Zodat het uitziet, alsof het origineel is.
Nu wil het toeval dat we deze week op de zaak twee nieuwe bestelbusjes mochten ontvangen.  OK, ze zijn van dat merk uit Wolfsburg waarvan ik geen hoge pet op heb, maar... Op het dashboard kan ik zien welke zender er opstaat, in welke windrichting ik rij, etc., etc.  Voor een gadgetgek zoals ik dus "smullen".  En vandaag schoot me ineens te binnen: Als die informatie werkelijk via CAN-bus verstuurd wordt, zou je dat deel van de CAN-bus (dus niet de motorsturing, etc.) niet kunnen emuleren?  Met een klein interface, dat je tussen radio en wat andere elektronica zet.  Andere elektronica, zoals knopjes om de radio te bedienen, wat sensoren die de radio vertellen wat de auto (of eigenlijk de motor in het vooronder) doet en hoe hard de auto rijdt, etc.  Bestaat zoiets al?  Zou het mogelijk zijn om zoiets te (laten) maken?
groetjes
Mathy
PS ik weet dat er mensen zijn dit idee helemaal niks vinden.  Dat hoef je dus niet te zeggen.  Het gaat er alleen om of zoiets mogelijk is en of het eventueel al gerealiseerd is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2013 08:29 #1387331 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb er nog nooit van gehoord (van CAN emulatie) om CAN apparaten te kunnen gebruiken in een auto die gebouwd is zonder CAN bus maar dat zegt niet zoveel.Er zijn veel verschillende smaken CAN, dus je zou moeten uitzoeken welke je moet hebben. Bediening van de radio zou daar ook weer bij moeten passen, of de smaak CAN die je gaat gebruiken aanpassen aan de radio. Daar dan nog weer meer aanknopen zal een heel uitzoekwerk worden. Makkelijker lijkt me bijv. de CC met een paar simpele knoppen te doen, parallel aan de knoppen aan de stengel links van de stuurkolom. Geen CAN voor nodig, maakt het alleen maar ingewikkeld. Een display ergens met motorgegevens kan ook zonder CAN, zonder CAN heb je meer vrijheid om direct het display aan te sturen ipv dat het via CAN moet. Voor de rest.... als je data via CAN wilt versturen, moet je het omzetten van een bepaalde grootheid (druk, temperatuur, verbruik, whatever) naar bitjes in een CAN signaal. Dat is een flinke klus om te bouwen en vergt kennis van signaalbewerking, digitale informatieuitwisseling, CAN netwerken etc. Dat (professioneel) laten maken kun je wel vergeten qua kosten. Misschien kun je een amateur vinden. Als je dat zelf niet bent (en iemand anders nodig hebt) lijkt het me eigenlijk niet haalbaar.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2013 01:41 #1387396 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Wolfsburg.....
Je kan alleen stuurwiel bediening erbij kopen vanaf een bepaald type radio.
Die radio of navi "praat" met een display in het tellerhuis.
Hier heb je ook de keuze uit een simpele en een uitgebreide versie. (de "plus" uitvoering meen ik).
Heeft volgens mij niets met een "bus" systeem te maken.
Als je eenmaal dat display en een stuur hebt, kan je er radio's van andere merken inschroeven.
Alle andere functies blijven dan gewoon leesbaar.
-verbruik -gem. verbruik per.... -gem. reistijd en snelheid - buiten temp. - bandenspanning - comming en leave - zender en track weergave - winterbanden alarm enz enz
Nota bene; nou begrijp ik waarom die postzegel weer duurder is geworden.
Ik heb deze gadget ook; kost gewoon een kleine 3000 Euro...............

Moderators: Jerry Stam