advies/mening over airco gevraagd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2013 21:17 #1097092 door V700 register
advies/mening over airco gevraagd is gemaakt door V700 register
Ik ben al een tijdje opzoek naar een 940 (zie ook advertentie)
Uiteraard heb ik een paar wensen en omdat ik geen haast heb wacht ik ook mooi af wat erop mijn pad komt.
Nu heb ik een aanbod van een 940 van 1997 2.3ltr lpt. Deze auto is van de eerste eigenaar (helaas overleden en staat daarom nu op naam van kleinzoon)
Dealer onderhouden, altijd lange afstanden gereden (veel naar Zweden)
Ik ken de auto omdat deze altijd een straat verder op geparkeerd stond bij ons in het dorp.
Natuurlijk markeert er wel wat aan maar dat is niet zo'n probleem.
De 940 waar ik het hierover heb heeft gelukkig wel airco maar geen ecc.
Is dit een nadeel of juist een voordeel en wie heeft hier ervaring mee. Zouden jullie de auto daarom wel of niet kopen.
Graag jullie reacties

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2013 21:26 #1383976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben zelf ook op zoek
Ik ben zelf ook op zoek en heb hier ook over nagedacht. Mijn huidige 940 heeft ook ECC en werkt prima. Temperatuur blijft lekker constant. Wil je kouder dan 1 of 2 graadjes kouder in stellen en dan is het gewoon lekker in de auto. Op het werk hebben we een VW LT bus. Geen ECC, wel airco en een warmer/kouder kachel. T blijft op langere ritten gewoon klooien met de temperatuur. Je stelt m in, na een tijdje merk je dat het eigenlijk te warm/koud is, je past de instelling aan, en een tijdje later is het weer tegengesteld niet-prettig. Als je langere ritten maakt, bijv zoals ik soms na een lange dag werken in de avond terugkomt van Hamburg naar Friesland, dan is het uitgerust aankomen/wakker blijven echt gebaat bij een prettige temperatuur. Als je geen lange ritten maakt dan zal het natuurlijk minder uitmaken. En de normale Volvo handbediende airco werkt vast beter dan die in een werkbus als een VW LT. Toch ga ik alleen voor ECC.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2013 22:01 #1383978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handbediend
Mijn handbediende airco bevalt mij uitstekend. We hebben ook een Audi A3 met ecc, dus ik kan vergelijken. Met handbediend heb je de zaak meer onder controle en dat vind ik prettig. In de zomer vind ik een ecc soms zelfs uitermate storend als de ventilator "vol op het orgel" gaat omdat hij zo snel mogelijk de ingestelde temperatuur wil bereiken. Terwijl dat van mij niet zo hoeft, dus!
Het zo nu en dan aan- en uitzetten, ervaar ik niet als hinderlijk.
Heb ook het idee dat het zuiniger is.

RobK.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2013 22:03 #1383979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet op auto?

R. Korteweg schreef : In de zomer vind ik een ecc soms zelfs uitermate storend als de ventilator "vol op het orgel" gaat omdat hij zo snel mogelijk de ingestelde temperatuur wil bereiken. Terwijl dat van mij niet zo hoeft, dus!

Hoeft van de (Volvo) ECC toch ook niet, als je ventilator snelheid niet op "auto" maar op 2 of 3 zet oid? Idem voor de uitstroomopeningen, die heb ik ook nooit op auto staan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2013 22:13 #1383980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt Henk/Rob
Die ervaring heb ik ook in mijn V90.

Zet de ventilator ook op stand 2/3

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2013 23:04 #1383982 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Mits goed ontworpen...
Op m'n (Volvo) vrachtwagen handbediende airco, door de kachel knop meer naar het rood te draaien is de temp. prima te regelen.
Het vermogen van de airco en de kachel kloppen dus qwa ontwerp.
Bij zat andere auto's waarin ik heb gereden was dat wel anders (slecht te regelen)
In m'n Caddy heb ik ECC, dat werkt wel super. Zeker in combinatie met stoelverwarming.
Als je de hele dag buiten gewerkt hebt, dus koud bent, ben je gouw geneigt de kachel op "snijbranden" te zetten.
De ECC staat standaard op 17 Graden, als ik het koud heb draai ik de stoelverwarming traploos omhoog.
Je voorkomt hiermee, althans bij mij, dat je in slaapt valt achter het stuur.
Aankoop advies van mij; gewoon kopen dat ding, niet af laten hangen van handbediend of automatisch. Daar wen je vanzelf aan.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2013 23:06 #1383983 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Eco of manuel

R. Korteweg schreef : In de zomer vind ik een ecc soms zelfs uitermate storend als de ventilator "vol op het orgel" gaat omdat hij zo snel mogelijk de ingestelde temperatuur wil bereiken. Terwijl dat van mij niet zo hoeft, dus! Het zo nu en dan aan- en uitzetten, ervaar ik niet als hinderlijk. Heb ook het idee dat het zuiniger is. RobK.

Rob; je kan ten alle tijden op eco of manuel drukken of de ventilator knop terug draaien.

• van Kuijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 07:22 #1383984 door van Kuijk
Beantwoord door van Kuijk in topic Hallo Bert, Ik heb een
Hallo Bert,
Ik heb een handbediende airco op mijn auto en vond het in 1e instantie jammer dat er geen ECC opzat totdat iemand mij zei " wat er niet opzit kan ook niet kapot ". Tegen zoveel wijsheid kan ik niets inbrengen.
Ondanks dat ik ook ervaring heb met digitaal geregeld airco's moet ik zeggen dat ik over mijn handbediende aircosysteem erg tevreden ben. Het laat zich, na enige oefening, prima regelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 08:36 #1383985 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beide goed...
Mijn vorige 940 had handbediende airco en de huidige een ECC: beide voldoen uitstekend. No problems! Geen punt dus. Wat ik wel een overweging vind bij de aankoop van een 940: vanaf 1997 hebben ze een betere versie van de M90 handbak.......mijn 95'er heeft ECC maar een ruil-M90 uit 1998!

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 08:57 #1383986 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic In mijn 240 heb ik een
In mijn 240 heb ik een handbediende airco. Werkt prima. Is origineel Volvo.
In mijn 960 had ik een achteraf ingebouwde Deltamill. Daar was ik minder enthousiast over. Werking is minder effectief (maar wel voldoende) en de pomp maakte altijd een wat jankend geluid (ook de nieuwe pomp).
Hoe dan ook, lijkt me geen reden om de 940 te laten staan. Die 940 wil ook vast een nieuw baasje.

Moderators: Jerry Stam