slagmoersleutel/luchttol

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2013 23:48 #1096805 door V700 register
slagmoersleutel/luchttol is gemaakt door V700 register
Ik ben opzoek naar een goede slagmoersleutel. Ik heb er nu een van het merk Ingersoll Rand alleen die is te licht hij is 400nm en heeft soms al moeite met wielmoeren. ik zoek er een die wielmoeren en krukas bouten los en vast maakt die dus een beetje kracht heeft
ik kwam zelf deeze tegen
www.ateshop.nl/chicago-pneumatic-cp7748-...ersleutel-p-128.html
deze lijkt me heel sterk met loshalen maar is hij dat ook met vast maken, is welhandig bij krukas bouten natuurlijk
of deze
www.ateshop.nl/ingersoll-rand-2130-slagmoersleutel-p-44.html

graag hoor ik welke jullie gebruiken met welke nm gewerkt word
alvast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2013 01:06 #1382614 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slagmoersleutel
Geeft je compressor genoeg luchtdebiet, anders haalt het niets uit een zwaardere aan te schaffen. Je zit al snel aan een verbruik van 100-150 l/m. En ik vermoed dat 400 Nm toch voldoende moet zijn om wielmoeren te lossen.
Ik werk al een 20-tal jaren met een Ingersoll Rand 231 en Airpress compressor 600 l/m, en tot op heden alles losgekregen.
Greetz, JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2013 03:28 #1382615 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Net
wat mijn voorganger zegt.  De werking van een gode luchttol is afhankel van de capaciteit van zowel je compressor als grootte van je luchttank.
Ikzelf gebruik een compressor met effectieve uitgangsdruk van 250 ltr/min icm een 200 ltr tank en dan in combinatie met onderstaande sleutels krijg je echt alles los.
Rodcraft 2277, 1250Nm los en vast, 1/2":
www.toolstation.nl/shop/Elektrisch+geree...77/d40/sd2791/p35273
En als het echt vast zit, Rodcraft 2377, 1950 Nm los en vast, 3/4"

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2013 10:17 #1382620 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic compressor
Grootste probleem zal de luchtverzorging zijn. De compressor moet min. 600l/min kunnen leveren,dat is geen kleine compressor! Let ook op je slangaansluitingen dat deze voldoende doorstroming hebben. Natuurlijk moet er een vochtvanger en een olienevelaar tussen zitten.Vaak is de compressor veel te klein. Hoe groot is de capaciteit van de compressor die je hebt en hoe groot is het tankvolume?

Een luchtsleutel van 400Nm Fwd heeft zeker 800Nm Rwd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2013 10:33 #1382622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En de slangen/reduceerventiel!!!
De opbrengst van je compressor zelf is in eerste instantie niet zo belangrijk, als je je de sleutel maar af en toe gebruikt. De opslagcapaciteit van je tank wel, daarmee kan je je luchtgebruik bufferen. Ik heb ervaren dat mijn dunne luchtslangen een belemmering vormden voor bv de slagsleutel (1/2 duims), ik heb er nu, meen ik, een slang van 10 meter diameter 12mm tussen.
Afgelopen week kwam ik er achter dat de doorvoer door mijn reduceerventiel sterk afgenomen was. Zelfs mijn eenvoudige staafslijpertje begon enthousiast op de lucht in die 12mm slang zat, maar na een paar seconden was de puf eruit. Eergisteren een ander reduceerventiel gehaald, et voila, TOP!!. Nu snap ik ook waarom mijn luchttol dezelfde verschijnselen vertoonde.
Jaap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2013 11:28 #1382624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn ervaring is dat de
Mijn ervaring is dat de slagsleutel het minst belangrijk is. Ik heb er eentje van 3 tientjes (van cranenbroek) maar ik heb wel een compressor met 100 liter tank. Tot nu toe alles vlot los kunnen krijgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2013 11:45 #1382626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedant voor de reacties tot
Bedant voor de reacties tot zo ver. Het heeft inderdaat ook met de compressor zelf te maken. ik heb er een van de bouwmarkt dus dat is niet echt heel veel. maar doet zn werk aardig. de luchtsleutel die ik nu heb werkt daardoor bij mij niet echt super. In de garage van een kennis waar de lucht voorziening 100% goed is werkt hij wel oke maar is wat langzaam. ik heb van hem deze gister geleend <a href=" www.ateshop.nl/ingersoll-rand-2130-slagmoersleutel-p-44.html " title=" www.ateshop.nl/ingersoll-rand-2130-slagmoersleutel-p-44.html "> www.ateshop.nl/ingersoll-rand-213 ... en daar ging het allemaal een heel stuk makelijker mee. dus ik denk dat ik deze maar ga bestellen. mocht ik ooit een andere compresor hebben dan kan ik hier mee ook goed uit de voeten denk ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2013 17:55 #1382644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic compressor
Als ik mag, zou ik je toch aanraden eerst te investeren in een degelijke compressor met min. 100 l tank. Kun je later je tools nog uitbreiden met bvb zandstraalkit, verfpistool, ... Maar ieder zijn idee
Greetz, JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2013 21:32 #1382653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zegt alles

thomv schreef : Het heeft inderdaad ook met de compressor zelf te maken. ik heb er een van de bouwmarkt dus dat is niet echt heel veel.

Dat laatste is juist. Daar ligt het probleem. Een bouwmarktcompressor.... Leuk en aardig om wat banden op pompen en voor een verfspuit en zo maar daar houdt het mee op. Dat gaat echt niet goed. Niet onaardig bedoeld, maar je hebt een goede compressor nodig van 3pk of iets in die richting voor persluchtgereedschap. Koop in ieder geval eentje die het lichtnet nog net kan trekken dus eentje die 20..25A enkel fase trekt of zo. Daar onder moet je echt niet gaan zitten. Dus geen die 16A trekt! En een compressor met een grote tank, 150 of 200 liter is wel handig.
Het is even een investering maar je hebt er echt veel plezier van. Je zult merken dat je meer persluchtgereedschap gaat gebruiken, het werkt best prettig; schuurtol, boormachientje, een blaasmond en soms zandstralen. Dat laatste heeft weinig met Volvo's te maken. De aanvoer van lucht (=vermogen) moet echter wel in orde zijn dus een goede compressor is belangrijk.
Trouwens, ik had destijds eerst een dikke compressor gekocht (3,5pk enkel fase 230V 200 ltr tank). En daarna een slagmoersleutel van de bouwmarkt. Dat laatste was geen succes! Merk: Crikko van de Brico. Slecht materiaal. Dan een Rodcraft. 1250Nm en werkt prima. Zelfde als Dirk heeft kennelijk. Zo duur zijn goede slagmoersleutels ook weer niet, ik meen 175 euro te hebben betaald. Goedkoop was weer duurkoop... Behalve mijn compressor, die kostte wat maar geen problemen mee. Ik heb hem al meer dan 12 jaar of zo en werkt nog steeds prima. Hij staat ook regelmatig in de winter in de vrieskou en nog steeds OK. Door de tijd heen is die compressor dus helemaal niet duur. Eerder spotgoedkoop. Dus....
Succes,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2013 01:02 #1382667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Absoluut
mee eens.  Eerst je compressor goed op orde hebben en dan pas de rest.  Zeker als je het vaker wilt gebruiken.

Moderators: Jerry Stam