Tikkende kleppen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zappa
- V700 register
- Nieuw lid
-
De 16v is in de basis hetzelfde als een 8 klepper. Extra aandachtspunten zijn de riem van de balansas en de speciale bout van de oliepomp. Met name de laatste is kritisch, bij een D-riem wissel deze bout niet vervangen of vervangen door een ander type is bijna 100% garantie op D-riem breuk en kromme kleppen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik sluit me aan bij de adviezen over de distributieriem wissel: alleen voor de originele riemen gaan en inderdaad die oliepompflensbout vervangen door een nieuwe bij elke riemwissel.
Groet, Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Mini college!henk 940LPT schreef : Die bout is een 10.9 of 12.9 bout zelfs, het eerste geeft de breeksterkte van de bout in 100 N/mm2 en de tweede het percentage waarbij de rekgrens bereikt wordt (en de bout niet elastisch vervormt maar begint te breken). 12.9 is dus breeksterkte 1200 N/mm2, en de rekgrens is bij 1080 N/mm2. De standaard kwaliteit van de bouwmarkt is meestal 8.8 dacht ik. Breeksterkte 800 N/mm2 en rekgrens bij 640 N/mm2. Hele andere koek dus. 6.4 bouten bestaat ook nog, dan kun je bij wijze van spreken net zo goed een punaise gebruiken. De getallen (8.8 etc) zie je vaak wel op de kop van de bout staan (meegegoten), zeker bij de hogere sterktes. Bij de bout van de oliepomp zal het niet gaan om hoe strak je de bout aan kunt draaien of wanneer hij breekt. De sterktes die ik noemde zijn ook erg belangrijk voor dynamische (wisselende) belastingen. Ik denk dat deze bout vooral dynamisch belast wordt en de minder sterke bouten breken door vermoeiing. Tot zover het mini-college.
Professor/U.D.C/U.D mag ik u dan iets vragen?. U hebt het over stalen bouten 6.4 bestaan die wel?
Ik als leek kan mij niet voorstellen dat staal met een treksterkte van 600N/mm2 maar belast kan worden tot 0.4 maal 600 = 240 N/mm2.
In de bouwmarkt vind ik meestal bouten waar helemaal niets opstaat. Ik heb mij laten vertellen dat dat de slechtste kwaliteit is die er maar bestaat. Die slechtste kwaliteit schijnt het z.g. "waaibomen" staal Fe 360 te zijn of nog minder. Maar als ik dan de 0.2 rekgrens er op loslaat heeft dat staal tot nog altijd een toelaatbare belasting van 240N/mm2.
Kunt u mij de rekgrens Sigma 0,2 bij de kwaliteit 6.4 verklaren?
- Peter Borghs
- Junior lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Dat zal een nieuw soort stalen bout moeten zijn.A_A schreef : Bij onze bouwmarkt meestal 8.4
Kwaliteit 8.4? Arjen kun je er eens eentje meebrengen?
Een bout met een treksterkte van 800N/mm2, die maar belast mag worden met 320N/mm2
is niet zo handig. Neem dan liever 8.8. of 8.9 resp 640 en 720N/mm2
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat Arjen het ook heeft omgedraaid, op de website waar naar gelinkt is (waarvoor dank) wordt 4.8 wel genoemd en 8.4 niet.