Vakantie met de 740 diesel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2012 21:08 #1094827 door V700 register
Vakantie met de 740 diesel is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal....

We zijn weer terug van vakantie. Met onze 740 diesel hebben we meer dan 6500 probleemloze kilometers gereden door heel Italie heen. Wel heb ik een jerrycan met 5 liter 10W40 meegenomen en die is er bijna helemaal doorheengegaan.

De auto heeft gemiddeld 1 op 12,5 gereden bij snelheden varierend van 40 a 50 in de bergen tot 150 op de snelweg ( duitse autobahn )...

Ik moet zeggen dat de motor nu lekker rustig klinkt. Soepel en mooier loopt als voor de vakantie. De auto vloog tegen de berg op, hulde aan de turbo.... Binnekort gaat ie weer weg voor een beurtje, dat heeft ie wel verdient. En, de ruimte, jongens, wat was ik blij dat ik niet met de S60 was gegaan. We hebben 2 tenten mee heen kunnen nemen, een heel groot luchtbed, en een een flinke complete campinguitrusting, en terug ook heel veel koffie, pasta en lekkere wijnen mee genomen.

We zijn begonnen vanuit Haarlem naar Livorno, daar de boor naar Sardinie, daarvandaan weer naar vaste land Rome, oversteken door het binnenland naar Fano, dan weer naar de bovenkant van de Apenijnen naar Rome en vandaaruit richting Elba. Dan naar Como en weer naar huis.... :-(

De bijgevoegde foto is genomen op Sardinie met het vrouwtje erbij....

Nu weer rustig aan verder met het opknappen van de auto. Beginnen met ik denk de zuigerveren die denk ik niet helemaal lekker meelopen..... Eventuele tips zijn welkom....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2012 12:13 #1369900 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goedzo
Goedzo, Roadtrips!
Dan is een diesel - ondanks de italiaanse prijzen - wel een voordeel. Ik rekende laatst uit wat ik ongeveer aan brandstofkosten kwijt zou zijn als ik met de S90 zou gaan. Tja, vliegen + huurauto is goedkoper.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2012 15:36 #1369908 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie verbruik
meet eerst de compressie voordat je de zuigerveren gaat vervangen.
olie verbruik kan ook van de kleprubbers of de turbo komen.

Groeten Marcel

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-10-2012 15:51 #1369998 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic zupert.
Mooizo dat het een geslaagde vakantie is geweest! Met d'n Diesel lekker cruisen is geweldig.
Mooi goude koets ook!

Na een lekkere rit klinkt een D24 ook weer een stuk lekkerder en fitter.

Op PREMIUM Diesel een flink stuk rijden doet ook Wonderen voor het motortje. Geloof of het niet, maar hij loopt en klinkt dan heel anders.

Maar wat een zuipert!
Ik heb met Gemiddeld 110 KMH 1 op 16 + gereden met mijn D24TIC. (wel een sedan, maar volgeladen en 4 man aan boord)
Mijn Diesel heeft over 4000 KM's nog geen halve liter olie verbruikt.

Welke olie gooi je erin?

Trouwens, 150 KMH blazen vinden deze "oudere" Diesels niet echt fijn, daar zijn ze echt niet voor gebouwd.

Check ook je Turbo even, mischien lekt deze ook. Als het helemaal misgaat krijg je een "runaway Diesel" en gaat ie vanaf de Turbo op zijn eigen olie lopen.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2012 22:37 #1370014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jasper,
Klinkt bekend!
Ik heb vele tonnen gereden met een D24 en D24T (standaard diesel en turbo dus). Het verbruik van de D24 was iets zuiniger dan de D24T maar niet veel. Gemiddeld rond 1 op 13 en voor de D24T 1 op 12 geloof ik. Die laatste was wel een automaat (heerlijke combinatie overigens).
En kwa olieverbruik: die motoren verbruiken (soms) wel wat olie. De 1 wel, de ander niet. Het verschilt. Maakt niet uit! Een liter op de 3000km is niet ongewoon. Niks van aantrekken, het is een diesel! Het is deugdelijke techniek, geheel mechanish dat niet van wijken weet. Altijd starten. Zo wordt 100% mechanische dieseltechniek tegenwoordig niet meer gemaakt! Belangrijk om in de gaten te houden voor die motoren is alleen: olie en koelwater. Succes met uw Volvo!!
Robert
PS: waarom pak je alleen de zuigerveren aan als je wilt sleutelen aan de diesel? Is dat alles? Dat heeft geen zin voor een diesel. Is het wel nodig?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2012 08:39 #1370059 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic keerringen
Let even goed op je keerringen vooral die van de nokkenas.
Zorg dat je er een paar hebt liggen bij distributiewissel en zet er keerringen van goed kwaliteit in, bijvoorbeeld deze:
www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/motor/d...orne-hinten/1002848/
Mijn d24 is nu helemaal droog, olie verbruik: iets van halve liter per 3000.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2012 21:43 #1370181 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie en verbruik en wat verder....
De olie die ik gebruik is 10W40. Voor de vakantie een nieuw filtertje erin en en nieuwe olie. Binnenkort krijgt ie weer een beurtje...

Inmiddels ben ik iets verder, er zit een slangetje boven op het motorblok, dat loopt naar de turbo. Daar komt olie uit en dat loopt in de turbo. Dat verbrand natuurlijk.
De vraag is dan wat dat zou kunnen zijn.... Waarom gooit het blok olie in het slangetje.... Turbo doet verder prima zijn werk...

Echt scheuren heb ik niet gedaan hoor. In Duitsland mag je op hele stukken niet harder dan 130. Op de heenweg ben ik daar zeker niet overheen gegaan. Terug was ie zo lekker soepel, dat ik het wel aandurfde om op sommige stukken 140 a 150 te rijden. Het ging als vanzelf.

Ik zal eens premium tanken. Is wel een stuk duurder maar als ie daardoor zuiniger en mooier gaat lopen.... Dan verdien je dat weer terug natuurlijk...

Maar ik vind 1 op 13 a 14 een mooie score voor een diesel. Heeft bijna 4 ton gelopen, nog een maandje denk ik en dan ben ik er wel. Verder blijft het een heerlijke auto met heel veel ruimte.

Voor de vakantie achter nog nieuwe veren erop laten zetten, dat weas geen overbodige luxe gezien we allemaal mee hebben genomen aan koffie, wijn en pasta`s......

In ieder geval bedankt voor de adviezen en het meedenken. Als iemand nog een tip heeft hoor ik het graag betreft het olieverbruik en waarom het blok dat in dat slangetje kiepert.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2012 21:52 #1370183 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Potje.
Je bedoelt een "dikke slang" van bovenop het kleppendeksel naar de Turbo toe?
Toch wel een 2 CM in diameter.
Dit is de carterontluchting en is benodigd! Er zit een "spatplaat" voor de aansluiting onder op het kleppendeksel om te voorkomen dat de olie erin komt. Helaas, Hoe dan ook komt er altijd wel een beetje olie mee, vloeibaar of als "damp".
Heel rap gaat dit niet hoor.

Een "oplossing" is om de slang in een glazen pot te laten uitkomen en vanaf daar weer naar de Turbo. Dus 2 slangen op de glazen pot, eentje naar de aansluiting op het kleppendeksel, de andere naar de Turbo toe.
De olie die meekomt blijft dan in de glazen pot zitten. Je moet alleen wel om de zoveel tijd de pot legen...
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam