Waterballet na lekkage, maar hoe nu weer te drogen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2012 01:51 #1094635 door V700 register
Hallo Allemaal,
Nadat ik voor een niet al te hoog bedrag een mooie 940 estate (sports edition) uit '97 op G3 van mijn collega kon overnemen (zie draadje 'probleem met overschakelen van benzine naar gas'), werd ik dit weekend onaangenaam verrast door een kletsnatte voormat en ,na later bleek, ook de achtermat aan de bestuurderskant
Nu raakte ik niet onmiddelijk in paniek, want ik weet dat dit wel eens vaker voorkomt bij de 940, maar leuk was het niet. Ik heb eerst het forum even goed doorzocht en daarna ben ik begonnen met het loshalen van de bekleding bij de voorstoel om te kijken of ik kon zien waar het water (geen koelvloeistof!) vandaan kwam.
Zoals ik gelezen had was een veel voorkomende oorzaak van lekkage het dekseltje aan de linkerzijkant bij de voeten van de bestuurder. Daar zat bij de eerder modellen 740 en 940 een ventilatierooster. Ik heb eerst onder de motorkap gecheckt of er kapotte rubbers waren bij de doorvoergaten voor de kabels van het schutbord.
Daar kon ik niets bijzonders ontdekken. Geen scheurtjes etc. Wat mij wel opviel is dat het afwateringsrubber van de motorkap bij het scharnier, zijn water precies liet vallen op het doorvoerrubber van de motorkapkabel. Maar zoals gezegd was dat intact. Daarna toch maar binnen gaan kijken. Toen ik bij het beruchte ventilatiedekseltje aankwam, viel mij op dat die volgens mij niet helemaal aansloot. Nadere inspectie leerde mij dat 1 van de plastic klemmetjes waarmee het dekseltje zichzelf vastklikt, afgebroken was. Dit, en het feit dat het rubber beschadigd was (waarschijnlijk door een schroevendraaier waarmee het deksetje ooit eruit gewipt was) deed mij vermoeden dat er misschien al eerder problemen mee waren geweest. Verder leek de bekleding ter hoogte van dit dekseltje droog te zijn, ik zag verder ook geen duidelijke sporen van lekkage.
Nadat ik het meeste bekledingsmateriaal opzij had geschoven, kon ik met mijn hand onder het vilt, achter de pedalen voelen of het daar ook nat was, zodat ik de locatie van het lek kon bepalen. Helaas kon ik de bekleding niet zodanig verwijderen dat ik vrij zicht had op de doorgangsrubbers voor de diverse kabels. Bovenin was het bij alle rubbers droog. Terwijl verder naar beneden, vlakbij de vloer het over de gehele breedte toch echt kletsnat was. Verder kon ik zien dat dit ook al langer zo is geweest, getuige het feit dat het rond een metalen uitsparing redelijk roestig was.
Nadat ik het dekseltje weer terug op de plaats had gedrukt heb ik toch maar de proef op de som genomen en van buitenaf een gieter met water over de vermoedelijke plaatsen gegoten. Na inspectie van de binnenzijde bleek er inderdaad water langs het dekseltje binnen te lopen. Oorzaak gevonden! (hopelijk de enige oorzaak)
Nu wil ik morgen eerst nog even naar de sloop, waar ik ook nog een tamelijk nieuwe 940 weet te staan, om te kijken in wat voor staat zich het dekseltje daarin bevindt.
Misschien kan ik dat dekseltje dan zo overzetten, zonder dat ik het oude dekseltje hoef vast te zetten met kit o.i.d.(of is dit sowieso wel verstandig om te doen?)

Maar dan nu mijn eigenlijke vraag: Hoe krijg de bekleding weer droog? Ik ben begonnen met het leggen van oude kranten onder het isolatiemateriaal wat gedeeltelijk vastgelijmd zit. Ook onder het vilt bij de pedalen heb ik oude kranten gelegd. Door het regelmatig vervangen van deze kranten hoop ik de boel weer voldoende droog te krijgen. Alle isolatiemateriaal verwijderen om buiten de auto te drogen lukt mij niet, omdat het gedeeltelijk zit vastgelijmd en bovenin bij de pedalen met metalen plaatjes vast zit.
Volgens mij moet het op deze manier ook lukken; zodra de kranten niet meer nat worden, hoop ik dat de rest van de bekleding vanzelf helemaal opdroogt door veel gebruik te maken van de autokachel. Volgens mij ademt het spul allemaal wel, zodat het na verloop van tijd vanzelf weer kurkdroog is. Wel behandel ik het roestplekje onder het vilt nog even, dit moet natuurlijk niet verder gaan.
Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat het goedkomen op deze manier?
En dan maar hopen dat het dekseltje de enige oorzaak was.................. Ik houd jullie op de hoogte!
VOLVO 940 ESTATE 'SPORTS EDTION' '97 LPT 355.000KM

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2012 09:07 #1368780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch
alles eruit halen.Dat is de beste oplossing!
Ook achter de bestuurderskant de boel goed nakijken.Volgens mij is dat het laagstepunt van de auto.(i.i.g bij de 760 mark 1)

Suc(6) !!

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-09-2012 11:37 #1368784 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Moet lukken en kunnen.
Bekleding en isolatiemat helemaal eruit halen en te drogen leggen.
Alles waar het mee vast zit losmaken en halen en in de zon of op de kachel te drogen leggen. (En dat duurt best LANG)
Die isolatiemat kan heel wat liters water absorberen...
Groeten,Gerben

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2012 12:17 #1368787 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic 3x is scheepsrecht
Alles er uit..... dus ook de stoelen, tunnel etc.
Wel lastig als het je dagelijkse vervoersmiddel is, maar het is wel het beste.

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2012 13:36 #1368792 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic vochtvreters
Ik had ook zoiets een keertje (maar raam open laten staan bij een forse regenbui)
Matten, en zoveel mogelijk eruit, in de zon. De auto, alles afsluiten, in de zon zetten (veel condens) en 1 of 2 vochtvreters van de hobbymarkt erin zetten. De volgende dag zijn die dingen verzadigd, en was het mooi droog!

• Rob Neutel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2012 14:32 #1368794 door Rob Neutel
Beantwoord door Rob Neutel in topic Inderdaad
Vochtvreters werkten bij mij ook goed.. gewoon die blauwe bakjes met witte dop. Ik heb ook wel eens een kussensloop met kattengrind geprobeerd, maar dat werkte iets minder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2012 14:59 #1368796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelfde
gewoon door gereden zonder de matten en de kachel hoogste stand.
en de ramen open 3-4 dagen alles droog
groet will

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-09-2012 17:49 #1368807 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Af/Dichtkitten
Trouwens, dat luchtluikje kan je het beste afkitten, zodat er Niet weer water binnenkomt zetten.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2012 02:38 #1368836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Intact afdichtdekseltje gevonden
Beste Allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Alhoewel het volledig verwijderen en drogen mij ook wel het beste lijkt, heb ik daar op dit moment gewoonweg de tijd niet voor.
De boel is al behoorlijk aan het drogen, dus denk ik dat ik deze week maar gewoon doorrijd met de de bekleding los en kranten ertussen totdat deze niet meer nat worden. Verder zal ik er ook een paar vochtvreters in zetten.
Zodra ik meer tijd heb (volgende week) haal ik de bekleding dan nog wel iets verder los om te controleren of alles inderdaad droog is. Mocht dat niet het geval zijn neem ik dan alsnog verdere maatregelen.
Op de sloop heb ik inderdaad een nog onbeschadigd dekseltje gevonden. Deze zal ik terugplaatsen en dan ook deze week even afwachten of er dan geen lekkage meer op zal treden. Ik hoop dat dit de enige plek was waar het lekte. Afwachten maar.......
Nogmaals bedankt!
Johan (bijna lid!)
Nu: Volvo 940 Estate 'Sports edition' LPT '97 G3
Toen: Volvo 940 Estate LPT '96 G

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2012 03:03 #1368838 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tuinslang
Hallo Johan
Als je niet op de volgende regenbui wilt wachten, kun je ook iemand vragen of ie voor je de tuinslang op de auto richt, terwijl jij in de auto zit en kijkt waar het water naar binnen komt.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam