2 cv semi- automaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2012 11:06 #1092849 door V700 register
2 cv semi- automaat is gemaakt door V700 register
Ja ja, ikweet het, er zitten met paarden in de airco dan in een eend, maar toch...
Ik had ooit gehoord dat er een 2CV uitvoering is met een semi-automatiek; ik schat iets in als een robot voet die de koppeling indrukt. Helaas is mijn kennis van het frans én de techniek minimaal en ook nog vastgeroest maar halverwege <a href=" idcx62.over-blog.com/article-restauratio...ma-2cv-44814245.html ">dit restauratie blog wordt vermeld dat er "af fabriek" ten minste een is afgeleverd met zo'n hulpmechaniek.
ik heb er maar een apart draadje van gemaakt om de vervuiling bij Wytze wat te beperken want een dergelijke oplossing zou dus ook mogelijk zijn in een paar van mijn droom auto's, waar een pracht Bentley 3/4,5, als het kan met blower, op deze manier uit te rusten. Nog iets voor het stuur bedenken en dan is mijn enige, en eerste.... hobbel iets minder dan een miljoen euro dichterbij gekomen.Alhoewel, op Discovery zag een z.g. Peterson bitsa die vermoedelijk "maar" een kwart miljoen kost. Nog "best veel" maar slechts een kwart van het vorige.
I'll be keeping on dreaming, de 2CV valt ook in de categorie droom-auto's. Iets zegt me dat die eerst gaat komen....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2012 12:34 #1358382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Standaard
De allereerste Deusjevoos werden allemaal standaard geleverd met centrifugaalkoppeling. Er zal wel een koppelingspedaal in, maar schakelen kon ook zonder het pedaal. De reden was bedieningsgemak: de 2CV moest ook te bedienen zijn voor de boerin die nog nooit auto had gereden en tot dat moment slechts een ezel bestuurde.
Later, in de jaren 60 en begin 70, stond de centrifugaalkoppeling in de optielijst (die verder verdraaid kort was). Met de komst van de 2CV4 en 2CV6 werd het vermogen te groot (ja, ja...) voor deze koppeling en verdween hij uit het leveringsprogramma. Ik heb er zelf een aantal malen mee gereden, maar geef nog altijd de voorkeur aan mijn 'conventionele' koppeling.

Joost

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2012 18:03 #1358397 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Recluse Clutch
En dat rijd super zo'n centrifugaal koppeling die je ook nog kan bedienen.
Je remt de motor nooit dood, rijd soepel weg.
Als acc voor diverse motorfietsen te koop.
Ik heb er een paar keer mee gereden op Honda's, KTM's en Harly's
Bij een Harly kan je dat lelijke koppelings handel van je stuur afslopen.
Bij een supermoto, enduro of cross motor kan je je achterrem of de plaats van de koppeling zetten, kan je je voet op de grond houden ipv op de rem.
Met een klein handle-tje kan je toch nog spelen met de koppeling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2012 07:37 #1358431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic halfautomaat
Volgens mij zijn meerdere auto's van de jaren 60 met dit soort halfatuomaten uitgerust. Als ik het goed herinner heeft Renault maar ook andere merken hier gebruik van gemaakt.
Probeer eens de Google-en op halfautomaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2012 07:39 #1358432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
GS /GSA was ook met een half-automaat leverbaar tzt.  Deze trof je ook vaak aan in de bi-rotors

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2012 08:35 #1358437 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Half of hele half automaat
Mijn CX had ook een half automaat maar ondanks het ontbreken van veel PK's zaten er natuurlijk wel wat paarden in die 4 cylinder/2.1 (?) liters.
De 2CV die in dat blog werd hersteld leek me er een van het laatste model, ik denk iets van 29 franse paarden. Was ook speciaal ingebouwd voor iemand met beperkingen. Af fabriek, dus het moet een officiele optie zijn.
Nou ja, als Bruin een volle bak haver heeft zal ik me er echt in gaan verdiepen. En er een zien te vinden... ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2012 09:52 #1358439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja..

struis schreef : En dat rijd super zo'n centrifugaal koppeling die je ook nog kan bedienen.
Ik heb er een paar keer mee gereden op Honda's, KTM's en Harly's

Geloof ik, maar in een 12 pk ribbelkapje rijdt 't voor geen meter 
Edoch: oefening baart kunst. Ook bij een 60 jaar oude Eend.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2012 20:06 #1358473 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic VW Kever
Welles in een Bril-kever gereden, was ook een zo genoemde automaat.
Er zat een micro-switch in de knop van de versnellingspook, zodra je die beet pakte ontkoppelde dat ding elektrisch.
Was origineel zo geleverd af fabriek.

Moderators: Jerry Stam