Die &^%$ breekbout

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 17:08 #1092700 door V700 register
Die &^%$ breekbout is gemaakt door V700 register
Bevrijdingsdag 5-5-2012
Leden en passanten,
Sleutelen voor de deur in P'beek was niet echt geweldig want het regende tot 3 uur smiddags. Michiel kwam al om negen uur met de achterbak helemaal vol met kleine klussen voor de nautic blue.
MBC-tje voor meneer ingebouwd en afgesteld op 0,75 Bar om mee te beginnen (als ie verder wil is dat zijn zaak)
Bumperstrips in blauw van Wytze gemonteerd
Dynamo riem afgesteld (piepen en te slap afgesteld door Timen) Was zo'n Scantech selliputtyding, ik zie liever Gates of Volvo maar ja ieder zijn meug.
Bla Bla chip ingebouwd en hier begint het verhaal of vraagstelling: De ECU zit met zo'n anti-diefstalbeugel vast en een paar jaar geleden heb ik een paar boren verknald op die ongelofelijke harde bout met ronde kop. Aan de achterkant zit zo'n vierkante moer gelast denk ik.'
Enfin het was weer hetzelfde liedje... eerst een paar kleine boortjes kapot geboord eindelijk een klein gat met 4mm en dan steeds groter tot 10mm en dan hopen dat de moer eraf dondert. Dat moet makkelijker kunnen lijkt me het ding heet tenslotte 'breekbout' Mijn vraag dus concreet : hoe breek je die bout zonder je kunststof kop van de boormachine kapot te draaien aan de beugel, die ik na demontage toch wegdonder.
Michiel aan het boren gezet, hij is tenslotte tandarts dus dat moet ie kunnen. Na een uur modderen toch maar de grote Makita erbij gehaald ipv het accudingetje maar het blijft een crime. Hadden we niet beter een zaagsnede kunnen slijpen met een schijfje en dan met een overmaatse schroevendraaier de boel laten knallen of zie ik het nu te simpel?
Om nou de dag niet helemaal te verpesten aan die @#$bout, ben ik even snel de klokkenwinkel van de groene gaan demonteren om een simpel lampje van de buitentemperatuurmeter te vervangen. Ik had die dingen bij de Halfords gehaald zo eentje met voetje ik meen 1,2Watt. Per twee verpakt 4,99 euro. Na het vruchteloos vervangen in de zilveren (geen een wilde er branden) had ik dat opgegeven. In de groene deed ie het nog van de week dus dat zou een appeltje eitje zijn. Maar nee hoor twee lampjes geprobeerd (bajonet achtige montage) en geen lichtje. GrGrGr.
Gelukkig liep de nautic blue als een zonnetje en een stuk kwieker dan hiervoor maar ik blijf met de 2 vragen zitten:
1. Hoe haal je op een normale manier die breekbout weg van de ECU
2. Heb ik de verkeerde lampjes voor de buitentemperatuurmeter of wat kan er aan de hand zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 18:00 #1357575 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
alleen antwoord geven op de breekbouten die toegepast worden bij de ECU's van de 850 / x70's, maar daar slijp ik ze gewoon af.  het restant draai je dan zo eruit.  Grootste voordeel, moer blijft heel en je kunt de boel weer monteren met een standaard M6 boutje.
Andere optie is om er idd een sleuf in te slijpen en een grote schroevendraaier te gebruiken.  Echt vast zitten die boutjes niet is mijn ervaring althans ermee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 18:40 #1357584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Halfords lampjes

RVL schreef : Heb ik de verkeerde lampjes voor de buitentemperatuurmeter of wat kan er aan de hand zijn?

<p style="text-align: left;">Ik heb naar aanleiding van <a href="/node/41477#comment-225109" target="_blank">deze tip</a> ook de halfords lampjes gehaald; H509T Autolamp B8.5D 5mm 12V1,2 watt. Die deed het bij mijn '98-er uiteindelijk perfect.<p style="text-align: left;">Eerst geprobeerd het lampje er in te prutsen zonder de tellerbak los te halen. Hij leek goed te zitten, maar deed niets. Klokkenwinkel maar naar voren gehaald, dan kun je er tenminste echt bij. Daarna kon ik het lampje goed vastdraaien en bleek hij toch in orde te zijn.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 20:37 #1357598 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic idem
Tja Pieter dat zijn precies de lampjes die ik gehaald heb bij de Halfords maar op de een of andere manier niet werken dus. De hele klokkenkwinkel eruit zodat ik goed op de plaats delict kon komen. De lampjes gaan in een opening waarbij de contactpunten zowel onder als boven het printplaatje gedraaid worden maar wat ik ook doe, geen licht. Nu bij allebei de 945's?
Vanmiddag ook nog een lampje bij die van Michiel ingezet want die was ook kapot. Hetzelfde resultaat, geen licht. Ik ben nu door de voorraad heen en vraag me echt af of ik goede heb. Of is er iets anders aan de hand?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 22:36 #1357612 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Partytent
Hallo Ries

RVL schreef : Sleutelen voor de deur in P'beek was niet echt geweldig want het regende tot 3 uur smiddags.

Is een goedkope partytent dan geen oplossing?
groetjes
Mathy

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 22:48 #1357614 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Tang?
Voor zover ik me kan herinneren heb ik gewoon een waterpomptang op de kop van de bout gezet en 'm er uit gedraaid.  E.e.a. zag er redelijk "moeilijk" uit maar was eigenlijk een eitje

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2012 23:17 #1357621 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic multimeter en griptang
breekbout pak ik ook met een griptang beet
Lampje controleer je met eeen weerstandsmeter, dan weet je of het lampje in orde is
soms geleidt de printplaat slecht, controleer je met een signaallampje of de multimeter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2012 23:30 #1357738 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idd

Hein Wolda schreef : Voor zover ik me kan herinneren heb ik gewoon een waterpomptang op de kop van de bout gezet en 'm er uit gedraaid.  E.e.a. zag er redelijk "moeilijk" uit maar was eigenlijk een eitje

Hier hetzelfde, gewoon de waterpomptang er op, heb het al tig keer gedaan en is idd een eitje zoals Hein al zegt. Overigens heb ik die beugel nu gewoon weggelaten, werkt nog makkelijker in het vervolg ;-P

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2012 18:18 #1357769 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Breekbout waarom
@ Chilm Inderdaad heb die breekbout / beugel nu ook weggelaten. Denk dat ie er vooral voor de diefstalpreventie opzit. Met de schroefjes zit ie toch voldoende vast. En wie zou die van mij nu willen stelen (als ze niet weten dat er een Viking chip inzitten)

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2012 21:10 #1357779 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Multimeter en griptang
@Adrian, ik heb de lampjes gecontroleerd en ze zijn allemaal goed. Ik heb met contactvloeistof getracht de geleiding te verbeteren zonder succes. Zonde toch want de temperatuurmeter werken prima en zijn allen zonder LCD rot. Wat nu?
Inderdaad is de beugel puur diefstalpreventie dus ze zijn nu teruggezet zonder beugel en bij een volgende gelegenheid gebruik ik de waterpomp-of griptang

Moderators: Jerry Stam