Weer een avontuur van Gerben.......oliepomp

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-02-2012 01:31 #1091352 door Gerben Mol
Hallo Volvisti,

Hierbij weer een avontuur van Gerben! (het zal ook weer eens niet....)

Ging Vanavond naar Amsterdam toe met mijn 760 om een paar kenissen op te halen. Gezellig!

Heenrit helemaal perfect en vrolijk tuffen! Radiotje erbij aan, lekker.

Aangekomen..perfect.
Iedereen en alles inladen!

En maar weer op naar huis!

Lekker tuffen met een gangetje van 120.

Op de A6 vlakbij Lelystad is het ineens "kloenk!!" en een boel rode lampjes springen aan ( oliedruk!!) meteen koppeling ingedrukt en de boel afgezet. De vluchtstrook maar opgerold.

Oliepeil is gewoon op niveau, nergens een lekkage...toch maar wat olie erbij gooien...tja je moet wat.

Was erg bang dat de distributieriem o.i.d gebroken was, bleek gelukkig niet zo te zijn! En dan heel fout, toch maar weer proberen te starten.

Hij slaat mooi aan en loopt netjes, maar geen oliedruk!! Blokje klinkt ook wat vreemd. Maar gauw weer afgezet.

Ondertussen ANWB maar gebeld....

Ineens verschijnt er een wagen met knipperende oranje lampen achter mij, het blijkt Rijkswaterstaat te zijn, de beste man vindt ik dat hier nogal gevaarlijk sta en regelt een sleepwagen voor mij die me naar de macdonalds bij Lelystad brengt! Hij belt ook de ANWB om de ANWBer ook naar de macdonalds te laten gaan.

Onderweg verschijnt de bekende ANWB bus achter ons.

Bij de MACdonalds dus maar weer mijn 760 afladen en de ANWBer gaat bezig, hij schroeft de oliedruksensor eruit en plaatst er een oliedruksensor in die het aantal bar weergeeft.

Wagen dus maar weer starten...slaat an en loopt netjes, al gauw roept de beste man, zet maar weer gauw af! Je oliepomp ligt eruit...
0 bar.

Flink balen dus!

Eind verhaal dus waarschijnlijk....revisie....blokje had volgens de ANWBer wel een flinke opdonder gehad.....
Arm Dieseltje..

Ben dus met de takelwagen weer thuis gebracht.....

Hhmmm...

Maar gaan bedenken wat nu moeten gaan doen..

Vrolijke vent van de ANWB, leuk gepraat onderweg.

Groeten,
Gerben(die baalt)( en pas net thuis is..)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2012 02:24 #1347685 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zo
Dan heeft het nog lang geduurt Gerben voordat je thuis was, ach ik heb nog maar een rondje gereden om te zorgen dat mijn toch goed op tempratuur is geweest,
Nader toe te lichten: ik kreeg een zorgwekkend smsje van Gerben en ben in de auto gestapt om naar hem toe te gaan om hem te gaan slepen, toen ik onderweg was hebben we contact gehad en kreeg Gerben te horen dat hij naar huis gebracht werd, dus ben ik maar weer omgekeerd naar huis.
Meestal is het namelijk zo dat ze je niet meer weg brengen tegenwoordig maar eerder de auto afzetten bij een garage waar hij gemaakt kan worden, dus je hebt daar Mazzel mee gehad Gerben.
Maar volgens mij heb je vast nog wel ergens een olie pomp liggen en anders even contact zoeken met Jan Crombeen/Jan-Geert die zullen er vast nog wel 1 hebben.

Tom.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2012 02:39 #1347688 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Einde verhaal...?
Hey Gerben,
Dit hoeft toch niet meteen einde verhaal te zijn? Zoals Tom schrijft, vervang eerst eens de oliepomp, probeer het dan weer. Het blok heeft een "opdonder" gehad, zegt de aardige meneer van de ANWB. Dat geloof ik ook wel, maar het kan ook een klein "opdondertje" zijn geweest en valt het, behoudens je oliepomp, wellicht mee... En zeker gezien /gelezen te hebben, hoe jij adequaat op de "storing" gereageerd hebt. Gewoon positief blijven, doe ik ook met met mijn dieseltje, na alle tegenslagen...  Succes !

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-02-2012 02:52 #1347689 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kop krom.
Klopt, nog erg bedankt Tom dat je bereid was die kant op te komen! en om te slepen! Toppie!
Heb jammer-genoeg helaas geen oliepomp liggen voor een Dieseltje...(heb een complete onderblok inlusief pomp een tijd geleden bij het oud-ijzer ingeleverd...(Tja..waarom heb je nou een oliepomp nodig als reserve? dat gaat nooit stuk...)...ja...paar maandjes later sta je dan naast de snelweg met een kapotte oliepomp....(knal voor kop ))
Harm heeft nog wel een compleet onderblok van een TD in zijn loodsje liggen.....hhmmm..misschien zit daar nog wel een pompie op....
De opdonder is mogelijk nog wel groter: het complete blok is nu echt zeikenat en gedrenkt in de olie...waarvandaan? de koppakking! ANWB monteur zei dit ook: Je koppakking ligt er ook tussen uit Vriend! Kop 'lijkt' ook wat krom, in het midden van de kop lekt de olie er massaal tussenuit...daarvandaan loopt ook een mooi spoor. aan beide kanten van de kop.
Mogelijk dat de boel onderweg al wat mis ging...voordat de oliepomp eruit knalde. Temperatuur en alles was voorderest perfect.
Volgens de ANWB monteur zat er ook flink wat Koelvloeistof in mijn motorolie....
Hmmm...ik denk toch dat de kop eraf zal moeten...
De Turbo zal ook wel geleden hebben, lekker uitgedraaid zonder oliedruk....
Misschien maar een compleet blok overzetten bij Jan & Jan.
Maarr..ik blijf positief....we gaan weer lekker sleutelen! Het komt goed, en ik pers er wel weer leven in!
Verbaas me er eigenlijk nog over dat het ding nog lopen wil!
(Bedankt voor de steun GeeJee en Tom!! )
Enn Ja, ik was lekker laat weer thuis, sleepdienst ging niet harder dan 80, werden zelfs ingehaald door vrachtwagens ;)
Groeten,Gerben

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-02-2012 03:07 #1347690 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Herinnering
Nou ik er zo over nadenk....herinner ik mij dat ik meerdere malen gedurende de heenreis dacht van "ik hoor wat rare geluiden vanuit de motorruimte"...afentoe heel laag gebrom en gekreun..maar het was niet heel erg opvallend...en....temperatuur is OK, geen waarschuwingslampjes....en ben dus maar doorgetufd....
Mogelijk dat dat al een "waarschuwing" was van "het einde nadert".
......
Tja...
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2012 03:15 #1347691 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
Ja het zou kunnen dat het een voor teken is geweest, ik denk ook wel eens iets te horen maar dan kom je op een ander stukje asfalt en is het geluid weg.
Ze hebben Jan en Jan hebben nog een blok staan TDIC met aardig wat km's ongeveer 620.000 in onderhoud geweest bij Schaap dus daar zal mischien nog wel wat informatie te vinden zijn.
En anders het "dure" blok uit Gemert, of dui uit de 945 is daar meteen een bestemming voor en met automaat over zetten, optie's genoeg maar welke keuze, enne ik ben altijd bereidt om iemand te helpen sommige verklaren mij voor gek maar we zijn er om elkaar te helpen!.
Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2012 07:06 #1347695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gekke harm
heefd gekke harm niet een pomp liggen?
en anders meine freund henk bunde een compleet blok?
of de motor uit die van mams haar volvo slopen.
ga zo kijken of ik de pomp kan vinden ,bel me straks maar.
maar pesoonlijk zie ik een kappotte pomp als een infarct vervang het blok maar want olie druk o mm dan heefd er al een tijdje te weinig olie
door het blokl gelopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2012 08:55 #1347698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Balen
Gerben,
Toch zou ik eerst voordat je echt begint te sleuten, de plunjer en veer even eruit halen (kun je zo bij), die veren willen wel eens breken en dan is het ook meteen gedaan met je oliedruk.  Kijk daar eerst even na als je wilt.  Je kunt er zo bij en hoeft er niets verder voor los te halen.
Aan de staat van je plunjer kun je ook wel beoordelen of het gebeurt is met het blok / oliepomp.
Ik heb die van mij overigens ook preventief vervangen door een nieuw setje, is nog gewoon leverbaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2012 09:58 #1347702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Naar de pomp
Ik heb de oliepomp al gezien.Dus die is er.....
Suc( V ) 6
Mr. Pech !

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-02-2012 10:19 #1347704 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Oliepomp
Heel blij dat ik een oliepompje van Harm mag 'lenen'
Die gaan we er dus maar eerst eens even inschroeven.
Maar..ik ben bang voor mogelijk metaalslijpsel in de olie of in de oliekanalen, het zou doodzonde zijn als deze andere pomp zich ook kapot draait door het slijpsel van de oude pomp...
Wat is een goede manier om de kanalen 'schoon' te krijgen?
(Ik denk zowiezo even nieuwe olie en een ander filter..)
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam