Ouderwetsche accu: waarom zijn die er niet meer?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2012 09:32 #1091335 door V700 register
Ouderwetsche accu: waarom zijn die er niet meer? is gemaakt door V700 register
Op een ander forum, over off-grid living, werd gesproken over het tot leven brengen van oude batterijen door iets te ontzwavelen. Ga ik niet verder op in, kan nep zijn, kan werken.
Wat ik mij al een tijd afvraag: vroeger moest ik af en toe water aan de accu toevoegen, controleren en als het de verkeerde kant op gaat dan merkte je dat en kon je ruim op tijd een goede (en omdat er geen tijdsdruk was) en goedkope accu te kopen.
De laatste tijd hoor ik dat de accu een waarschuwingstijd heeft van een paar keer en dan gewoon onder de minimale startwaarde zit. Oftewel als je mazzel hebt startkabels er bij en door naar kwikshit. Ga niet langs start, u ontvangt wel een slecht kopje koffie.
Waarom zijn die sealed accu's eigenlijk in de plaats gekomen van de ouderwetse accu's? Iemand die me dat kan uitleggen?
Dank en een fijne dag verder!
JohnPeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• W. Slijkerman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2012 11:35 #1347590 door W. Slijkerman
Beantwoord door W. Slijkerman in topic accu
goedemorgen
De accu gaat ook met de tijd mee vandaar dat je al vele jaren een accu heb
zonder die vuldoppen.
Het controleren van de accu is simpel met een doorzichtig glas (klein formaat)
groen van kleur een soort indicatie van hoe gezond is mijn accu.
De materialen en capaciteit is verbeterd en veiliger geen accuzuur want dit heeft
nog weleens een overhemd of broek gekost.
In de winter worden ze zwaarder belast maar als hij goed bijlaadt en je let op het
gebruik van de afnemers dan valt het mee.
Als het een buitenslaper is dan kan je hem s,avonds nog even laten lopen want met
een beetje opwarming start hij beter.
De prijs is ook het bewijs dat is ook belangrijk voor de levensduur.
Gr:W .Slijkerman

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2012 12:09 #1347595 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accuzuur
Tja, er zijn heel veel dingen gevaarlijk aan en rond de auto. Lang haar, stropdas, vingers, V-snaar en ventilator om maar wat te noemen. Ook het ontstaan van waterstofgas is en risico. Maar ook bij de oude accu's was onderhoud, nou ja, controle en bijvullen, van belang.
ik hoor met enige regelmaat dat accu's 3,4 jaar meegaan en dan vervangen moeten worden. Nu reed ik oude bakken maar een nieuwe accu heb ik nooit nodig gehad. In die 12 jaar met BG ben ik al met de derde of vierde bezig (nieuwe laten plaatsen bij aflevering, minimaal een maal daarna vervangen)
En de meeste Volvi waren turbo diesels met automaat en airco (de 265 wel airco, geen diesel....)
Is er eigenlijk nog plaats voor een lood-accu in de 945? Als ze nog te koop zouden zijn dan?
Maar ik realiseer me natuurlijk wel dat lood en zuur geen lekkere goedjes zijn. Maar ja, benzine, diesel en LPG is ook niet goed voor je lijf ;O

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2012 12:45 #1347599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic huidige
In de huidige tijd heeft men geen tijd meer om een accu te controleren, het leukste van alles is dat als je mensen vraagt met een gloedje nieuwe auto waar zit je accu eigenlijk ? 9 van de 10X weten ze dat niet eens en dat is ook een gevolg van de veranderingen.
Die ouderwetse accu's die kon je heel lang gebruiken en als je ze bij hield gingen ze eigenlijk ook niet stuk, je ziet ze eigenlijk alleen nog maar in grote vorm, dus voor de vrachtwagens,bussen, scheepvaart.als je goed gaat zoeken kom je ze nog wel tegen voor in de auto, meen dat Varta ze nog heeft.
Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2012 12:48 #1347600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wegwerp maatschappij?
Maar pas op ,een oude accu is veel geld waard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2012 13:52 #1347602 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lopen?

W.Slijkerman schreef : Als het een buitenslaper is dan kan je hem s,avonds nog even laten lopen want met
een beetje opwarming start hij beter.

Behalve dat de layout van je post de leesbaarheid alles behalve ten goede komt, vraag ik me af wat je met deze kleine uitsnede bedoelt.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2012 15:14 #1347610 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic ???
De accu die ik vorig jaar via de dealer heb laten monteren ( met Volvo sticker erop) kun je gewoon ouderwets per cel controleren en water bijvullen indien nodig. Ik heb het water in de accu-cellen deze week nog even "ouderwets" gecontroleerd en in orde bevonden.

Groeten, Jan.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-02-2012 15:46 #1347611 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Meerdere stuks
Ik had 7 stuks van deze accu's staan, iedere cel controleerbaar en bijvulbaar...
waren 70 AH Semi Tractie accu's, passend in onze Volvo's (heb er een mijn eigen gehad)
Heb ze nog niet al te lang geleden hier aangeboden op het forum! voor nog geen 10 euro per stuk! Niemand wou ze hebben en heb ik ze dus maar bij het oud - ijzer ingeleverd.
Heb er denk ik nog wel ergens 2 stuks rondzweven op een bootje.
Groeten,Gerben

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2012 20:22 #1347650 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gesloten accu's
-Hoef/kan je niet meer bijvullen, ze vangen het condens-water op, laten dit terug lopen in de cellen, onderhouds vrij dus.
-Lekken niet, dus aanzienlijk minder roestvorming rond de accu.
- doordat het zuur niveau altijd goed is, kan je door de ingebouwde zuurweger, altijd de laad-toestand van de accu zien.
Doordat de loodprijzen enorm gestegen zijn, zijn de fabrikanten van accu's flink gaan bezuinigen op het gebruik van lood.
Dit komt de levensduur niet ten goede!
Één keer diep ontladen, en hij is naar de kl*te.
Terwijl een ouwerwetse accu na een paar dagen "oppeppen" wel weer redelijk tot leven te krijgen was.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2012 21:15 #1347659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus zo'n ouderwetse dieje
Dus zo'n ouderwetse dieje kunt bijvullen is toch eigenlijk wel beter dan zo'nonderhoudsvrije?

Moderators: Jerry Stam