Volvo 14V Alternator (3 Phase) ombouw tot Electro Motor!
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Het leek me eens leuk om te doen, een Echte Alternator ombouwen tot Electro Motor!
Het is nogal een uitdaging..sinds het een 3 fasen motor is, dus aansturing om de 120 graden.
In mijn hokkie vond ik nog een oude Alternator van een of andere Volvo, volgens mij een 960 of 850 sinds er een Multiriem poulie op zit, Heb ik dus niks aan voor mijn 7 en 9 en is dus geschikt om misbruikt te worden.
Alternator opengemaaktDe Diodes verwijderd en de 3 draden van de drie fasen naar buiten gebracht (alle drie komen ze samen in 1 punt, dit punt breng ik Niet naar buiten toe, dit was *volgens mij* in een Ster gewikkeld) De laadregelaar 'aangepast', ofwel, verwijderd en twee kabels op de borstels gezet.
Deze 2 kabels zetten de rotor onder stroom.
Via een batterij zet ik hier 4,5 volt op.
Als regelaar een Brushless regelaar voor een RC helikopter misbruikt en er een Velleman PWM (Puls Width Modulation) generator (kitje) aan gekoppeld, te samen met wat mosfetjes e.d.
Als voeding een ATX voeding van een oude PC. (12V en 5V)
Dit is het resultaat:(NEGEER AUB DE VRESELIJKE BENDE!!) (Ik kreeg er niet echt lekker licht op, dus het is wat donker)<a href="">FILM1
Het werkt!!
Ook leuk is: Hoe lager de spanning op de rotor, hoe meer RPM hij maakt, hoe hoger de spanning op de rotor, hoe meer koppel je krijgt (ten koste van RPM)
Dr zit nog best wel wat kracht achter!
Op naar een Electrische Volvo?
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Een generator ombouwen naar een motor lijkt wel te gaan, rendement "ho maar"!
Het geheim zit hem in de "slip" in het veld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De beide filmpjes laten niet zoveel zien door te weinig licht. Jammer, want het idee om elektrisch te rijden lijkt wel aardig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik er een pkveetje bijhang en je zet hem vol aan de spx3 hars dan wil ik ook wedden dat de plankleertjes er uit gaan schieten Gerben.Heb je trouwens nu al eens die spoel op 360 gezet? Waarschijnlijk doet ie het nog beter dan. Of je zet er een Alucool moderator op.Je ziet wel, ik heb er ook goed verstand van.gerryberrie schreef : Hallo Volvisti,
Het leek me eens leuk om te doen, een Echte Alternator ombouwen tot Electro Motor!
Het is nogal een uitdaging..sinds het een 3 fasen motor is, dus aansturing om de 120 graden.
In mijn hokkie vond ik nog een oude Alternator van een of andere Volvo, volgens mij een 960 of 850 sinds er een Multiriem poulie op zit, Heb ik dus niks aan voor mijn 7 en 9 en is dus geschikt om misbruikt te worden.
Alternator opengemaaktDe Diodes verwijderd en de 3 draden van de drie fasen naar buiten gebracht (alle drie komen ze samen in 1 punt, dit punt breng ik Niet naar buiten toe, dit was *volgens mij* in een Ster gewikkeld) De laadregelaar 'aangepast', ofwel, verwijderd en twee kabels op de borstels gezet.
Deze 2 kabels zetten de rotor onder stroom.
Via een batterij zet ik hier 4,5 volt op.
Als regelaar een Brushless regelaar voor een RC helikopter misbruikt en er een Velleman PWM (Puls Width Modulation) generator (kitje) aan gekoppeld, te samen met wat mosfetjes e.d.
Als voeding een ATX voeding van een oude PC. (12V en 5V)
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Ik heb helaas geen flauwe benul waar je het over hebt!
Heb ondertussen ook al een PWM signaal kunnen creeren in C++ (software basis) dat ie output over mijn Parallele poort (LPT), zo kan ik dus via de PC de snelheid instellen. ook erg leuk.
Wil het voltage nog wel eens verhogen naar 24Volt, kijken wat ie dan doet.
Zal binnenkort ook een nieuw filmpie schieten in wat beter (buiten)licht.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
HahaChilm schreef : Ha ha ha dat bedoel ik, ik ook niet waar jij het over hebt
Gelukkig maar! Dan begrijpen we elkaar iniedergeval op dit puntje!!
Ik zal proberen een "Simplified" uitleg te geven:
De Dynamo-Alternator, nu Motor, is verdeeld in 3 aparte spoelen die in de stator zitten (het stilstaande deel van de motor).360 graden is een compleet rondje (dat zullen we vast allemaal wel weten..)360 delen door 3 = 120, om de 120 graden die de rotor draait (de motor dus zegmaar) moet de volgende spoel worden aangestuurd, anders gaat de motor gewoon weer stilstaan...
Dit moet Ook nog eens een keer op het juiste tijdstip, dus als de rotor eraankomt > de volgende spoel activeren..and so on...anders werkt het ook niet lekker of helemaal niet.
(Sommige gebruiken hiervoor zelfs 3 Hall sensors voor elke spoel 1 Hall sensor, zodat de electronica weet waar de rotor zich op dit moment bevindt en welke spoel aangestuurd moet worden...een andere methode is op basis van de electro-magnetische signalen die op alle drie de kabels vanaf de spoelen komen..hieruit kan ook (wel minder nauwkeurig) berekent worden waar de rotor zich bevindt en welke spoel moet worden aangestuurd)
Omdat ik geen zin heb om 3 Hall sensors ergens te moeten verstoppen..heb ik gekozen voor de laatste methode.
"Mijn stukje electronica" berekent dus wanneer welke spoel moet worden aangestuurd en stuurt deze ook aan en hierdoor gaat de motor draaien.
Door te varieren met voltage's en de 'timing' kan je Koppel en Toeren verkrijgen/aanpassen.
Hopelijk zo Iets duidelijker?
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar uh...gaaf experiment! En over de kracht hoef je je geen zorgen te maken, want dan zetten we toch gewoon 50 van die omgebouwde dynamo's achter elkaar....
Wat met een bak vol kettingzagen kan, kan ook wel met een baksteen op 50 dynamo's toch?
<a href="">
Ik ga je volgen..