Buitenlandse APK geaccepteerd bij invoer

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-09-2011 19:38 #1089044 door Peter Borghs
Buitenlandse APK geaccepteerd bij invoer is gemaakt door Peter Borghs
Als u een APK-plichtig voertuig wilt invoeren in Nederland, moet deze APK gekeurd zijn. Is het voertuig al in het buitenland gekeurd, dan is deze keuring onder bepaalde voorwaarden ook in Nederland geldig tot de aangegeven vervaldatum. <div class="publishing-page-content"><h2>Voorwaarden</h2>De vervaldatum van de buitenlandse keuring wordt dan overgenomen in het Nederlandse register. Overname van de vervaldatum gebeurt alleen op uw verzoek. Alleen originele keuringsdocumenten worden hierbij geaccepteerd en deze moeten afkomstig zijn uit hetzelfde land van herkomst en behoren tot het voertuig. Verder mag de vervaldatum niet verstreken zijn. De vervaldatum wordt één op één overgenomen.<h2>Datum niet direct zichtbaar </h2>De overgenomen vervaldatum is niet direct zichtbaar in de applicatie 'Voertuiggegevens opvragen' of 'Mijn voertuigen inzien'. Deze verschijnt maximaal een week na registratie van het voertuig in het RDW kentekenregister.<h2>Buitenlands APK-bewijs kwijt</h2>Als de klant als zijn buitenlandse APK-bewijs kwijt is, kan hij op een RDW locatie een kopie van het buitenlandse APK-bewijs aanvragen. Dat kan alleen als het voertuig in Nederland geregistreerd is en de APK-vervaldatum is bij inschrijving in Nederland overgenomen.
Kosten van het APK-bewijs zijn € 15,00. Er wordt een kopie van het archief gemaakt en met een dagtekeningstempel wordt de kopie geldig gemaakt. Dit kan alleen persoonlijk worden aangevraagd. Dit is geen digitale dienst.</div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-09-2011 23:35 #1330522 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic !!!
Wist ik niet, maar is zeker interessant!
Ik heb 2x een recent gekeurde auto in Zweden gekocht en hem hier ook weer laten keuren...

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2011 13:06 #1330555 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic Broodje-a(apk)
En ja, dit is de uitspraak, en daar zult u het mee moeten doen, tenzij de wetgeving op dit gebied is aangepast, echter dat is tot op heden niet gebleken:

"De Hoge Raad neemt nu de uitspraak van het hof van begin oktober over. Daarin wordt bepaald dat elke lidstaat het recht heeft, onder andere vanwege de verkeersveiligheid, om garagehouders uit de EU uit te sluiten van regelingen als de apk. Gewezen wordt op het feit dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die toezicht houdt op de keuringen, niet over de grens mag controleren. Buitenlandse garages zouden zo buiten de controle van de RDW vallen.
Bovendien, zo oordeelt de Hoge Raad, mag Nederland niet worden verplicht om keuringsbewijzen van een ander land als geldig bewijs te erkennen voor Nederlandse auto's. Ook het argument van Van Schaik dat de apk het vrije verkeer van goederen in de weg staat, werd verworpen.
Omdat buitenlandse garages niet als keuringsstation worden erkend, aldus de jurist, zijn automobilisten nu eenmaal niet snel geneigd daar tweedehands auto's en auto-onderdelen te kopen. Bij een technische controle, zoals de apk-keuring, worden volgens het hof en de Hoge Raad echter primair geen goederen geleverd.
De Bovag (organisatie van garagehouders) reageert verheugd op de uitspraak. Samen met de ANWB heeft de organisatie het publiek altijd geadviseerd zich aan de keuringsplicht te houden. Volgens de Bovag hebben niet veel weggebruikers het afgelopen jaar de APK-keuring ontdoken, in afwachting van het arrest van de Hoge Raad. 'Dat is gelukkig niet gebeurd. Waarom zou je trouwens het risico nemen? Laat je auto toch gewoon keuren. Die boodschap moet wel duidelijk zijn na deze uitspraak.'

• van Kuijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2011 14:02 #1330529 door van Kuijk
Beantwoord door van Kuijk in topic Re. Buitenlandse APK
Ik heb mijn in Spanje APK gekeurde auto in maart jl. ingevoerd in Nederland. De Spaanse APK was geldig t/m 23 september 2011 en alle originele documenten waren aanwezig.Navraag bij de RDW in Almelo leerde dat de Spaanse APK in Nederland niet kon worden overgenomen / geaccepteerd. Er werd mij toen verteld dat dit in toekomst wel zo zou zijn.

Moderators: Jerry Stam