Mini Volvo tuning-meeting in het oosten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2011 17:48 #1088718 door V700 register
Mini Volvo tuning-meeting in het oosten is gemaakt door V700 register
Al een paar jaar lang heel veel gelezen over Volvo's 740, 940 en zelfs 850/V70. Tuning maar vooral ook verbetering van de auto's spreken mij aan. Toch had ik geen idee van de echte uitwerkingen die aanpassingen op motorkarakter en weggedrag kunnen hebben.
Zelf heb ik een ongeblazen 8 klepper gehad, ongeveer 115pk en nu een 155pk 16V. Flinke verschillen tussen de motoren maar vooral boven de 3500 tpm. In het lagere toerengebied lijken de ongeblazen viercilinders erg veel op elkaar.

Tot afgelopen zaterdag had ik weinig idee van wat een (hele grote) turbo eigenlijk met een 'ouderwetse' achklepper kan. Tot ik instap bij Chris (<a href="/node/37688" target="_blank">scaniar164</a>). Geen standaard Volvo-turbo maar een veel groter exemplaar van Garett. Tabellen of rollerbank uitdraaien heeft Chris niet, immers zijn auto's niet bedoelt om af te trappen op een testbankje maar om mee te rijden. Tijdens dat rijden komt het potentieel van de auto snel naar boven.
Mijn verwachting vooraf van een hevig aangepaste B230? Rauw, fel en wat piekerig in zijn 'power delivery'. Vooroordelen na tal van internet-verhalen en Youtube filmpjes.
Niets blijkt er van waar. De B230 + snelle nokkenas (40 graden klepoverlap) + Garett T3 levert zijn geschatte 250pk uiterst soepel. Weliswaar trek je in de tweede (en 3e ook wel een beetje) versnelling de aandrijfas, het tussenlager, de achteras, je banden en de straat kapot. Het blok geeft geen krimp. Rustig in de lage toeren, een beest boven de 3000. Daar begint het echte werkgebied van de turbo, richting de 4000-5000 toeren ligt het maximum vermogen en koppel. Een schatting en sterk vermoeden: meer koppel dan Volvo's 2,3 vijfcilinder R-turboblok. Mijn andere referentiepunt. Die 850/V70 vijfcilinder turbo stampt er 330Nm's uit, Chris zijn 940 moet er toch zeker 400 hebben? Hoe anders trek je in de 5e versnelling in luttele seconden van 120km/u naar 170km/u door?

De motor van Chris is perfect voor de autobahn. Heel rustig bij lage toeren, en een oneindig stuwende kracht als je 'doortrekt' in de 4e of 5e versnelling. Enkel stoplichtsprintjes in de bebouwde kom win je er niet direct mee. Het duurt dan wat langer tot de turbo op toeren is en de versnellingsbak en cardanas kunnen het amper aan. Daar komt de combinatie van René (Holzken) om de hoek kijken. Later op de dag reed ik nog een klein stukje met hem mee. De B230 met 15G turbo is iets eerder bij de les waarmee je op drukke en kleinere wegen wat makkelijker uit de voeten kan.

Natuurlijk pas je niet alleen de motor aan: het ouderwetse onderstel van de Volvo 740 en 940 kan altijd wat werk gebruiken. Chris heeft reeds de <a href="/node/33291#comment-169527" target="_blank">camber-aanpassing</a> van de veerschotels gedaan en Intrax-veren op de vooras. De intrax veren lijken stugger dan normale verlagingsveren en daarmee blijft de auto ook wat beter op hoogte. Immers, bij een TE lage auto krijg je ook meer last van overhellen. Met het camber (ongeveer -1,5) op de voorwielen is de Volvo ein-de-lijk zijn onderstuurd karakter kwijt. Bij haakse bochten bijten de voorwielen zich vast. De intrax-veren houden hem vlak in de bocht. De bilstein B6 dempers geven nog wat extra wegligging en stabiliteit. Dé setup die ik nu ook voor ogen heb voor mijn Volvo 740 sedan.

Chris en René bedankt voor de gastvrijheid, schat aan informatie en extra set achterveren!
Het ideaalbeeld van een Volvo met redblock, ladderchassis en starre achteras is opeens heel concreet geworden. Nu ga ik snel genoeg bij elkaar sparen om alle wijzigingen door te voeren ;-)
Mijn licht aangepaste 740 GLT leek maar een tam beestje aan het eind van de dag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-08-2011 17:58 #1328168 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Turbo
Tijd om die Turbo op je 16V te schroeven Folkert!
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2011 19:37 #1328182 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het was
inderdaad gezellig, bakkie koffie erbij en kletsen over wat allemaal mogelijk is.
Het leuke vind ik nog steeds dat wij streven naar een auto die we kunnen blijven gebruiken voor dagelijkse ritten zonder te verzanden in extreme eigenschappen.
Eigenlijk twee totaal verschillende setups, dampgas versus LPI, andere nokkenassen enz. Chris zal jullie vast wel op de hoogte houden van zijn volgende aanpassingen.
Voor mij zal dat Wasted-Sparke zijn omdat de ontsteking nu de zwakste schakel is gebleken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2011 21:08 #1328205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooi
Was een zeer leuke middag en ik ben nu ook erg blij met de resultaten die Rene en ik hebben met onze lpg bommen
Enkele aanpassingen zullen nog volgen waarna het een tijdje rustiger zal worden met aanpassen.(maak ook nog eens veel km)
Op korte termijn zal Sebcon erin komen en Wasted sparke.
Ik zit niet ver meer van de 300pk grens af alhoewel ik op lpg dan nog enkele honderden euro's verder ben.
En een 3inch lmm +grotere benzine injectoren en andere intercooler.(misschien gebeurd dit nog een keer )
De rest van de techniek is er klaar voor.
Moet me ook nog bezig houden met enkele carrosserie werkzaamheden en remmerij.
Zoals gezegd door Rene is het streven naar een zeer soepele auto met veel power op lpg ons streven zonder rare hikjes en dat soort dingen...en vooral het moet Duurzaam zijn.
Nadeel de grens komt steeds verder te liggen en je raakt erg gewend aan de power......die elke dag gebruikt wordt......met respect voor opwarm tijd en cooling down.

Groeten Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2011 21:14 #1328209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi
Mooi dat 't allemaal zo hard gaat. Ik zou alleen niet te hard zeggen dat je richting 300pk gaat zonder ooit gerold te hebben Chris...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2011 22:09 #1328226 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee
Tja dat zal dan altijd een raadsel blijven inderdaad want mijn auto gaat never nooit op de bank:)
Wat ik wel weet is dat diverse snelle auto's het nu al afleggen(oa 850 t5)
en ik kijk naar het recept van andere gerolde auto's..(turbobricks....)de turbo is er toe in staat alleen nog genoeg brandstof en druk en het kan dus tja waarom twijfelen????
Er zijn wel meer mensen hier die wat beweren en dan rij je erachter en dan moet ik ze aanduwen:))
Achja leuk toch dat we het nooit op papier zullen zien:))))))
Zolang ik er dagelijks maar een hele dikke glimlach aan over hou.........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2011 22:11 #1328227 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lol
Tja, als 't om je eigen lol gaat, dan hoef je ook niet te speculeren over cijfers

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2011 22:31 #1328229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic speculeren
In principe heb je gewoon gelijk meten is weten en verder is gokken......
De andere kant van het verhaal is dat de garret t3 cosworth .42 60trim ar 63 zich al wel bewezen heeft in die pk gebieden....dus tja met de juiste afstelling is het zeker mogelijk in de buurt te komen....
Maar voorlopig hou ik het lekker zoals ik al zei.........ik meet me wel met andere auto's van een hoop geld die zoek gereden worden door een oude volvo van een paar duizend piek en dat allemaal zelf gedaan met liefhebbers......
Dat voelt lekker zeg ik je ipv mensen die veel geld betalen en waarvoor alles gedaan wordt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2011 23:18 #1328236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ...
@Gerben misschien ooit... maar eigenlijk zit ik er toch vooral aan te denken de B234 'op te pompen' zonder turbo :-P hoe raar dat ook klinkt.
Er is heel veel mogelijk, alleen al met uitlaatspruitstuk en krukas.

Dead-spark wil ik er ook heel graag in, volgens mij moet de 16V met z'n hogere compressie er ook echt wel wat aan hebben aan sterkere ontsteking.

Nu heb ik op de korte termijn wel vooral onderstel-plannen en moet ik eigenlijk ook een nieuw tussenaslager en sowieso nieuwe platen achter m'n remschijven. Zal jij ook wel hebben maar de plannen overstijgen het budget zo ruim!

En voor wat betreft de wagen van Chris: ik ben heel benieuwd hoe de aandrijflijn en gas-installatie met nóg veel meer kracht omgaan.
@Michael op dit moment is zijn 940 naast heel snel ook vooral heel soepel. Inschattingen maken is heel moeilijk maar wat cijfers nooit uitdrukken en grafieken maar heel beperkt is: power delivery. Als er ooit al gemeten wordt moet je dat volgens mij naast een Porsche 911 of BMW M3 doen, gewoon op straat ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2011 00:19 #1328244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veertje

scaniar164 schreef : Maar voorlopig hou ik het lekker zoals ik al zei.........ik meet me wel met andere auto's van een hoop geld die zoek gereden worden door een oude volvo van een paar duizend piek

en dat allemaal zelf gedaan met liefhebbers......

Dat is i.d.d. wel de fun ja, dat je alles lekker met elkaar uitvogelt. De een weet een hoop van turbo configuraties, de ander een hoop van onderstel setup's, chippen speciale mod's en noem maar op.Grap is ook dat er mensen zijn die risico's nemen om dingen uit te proberen die later weer van onschatbare waarde voor ons allemaal blijken te zijn.Als je b.v bij JW onder de motorkap kijkt lijkt het op het eerste gezicht alsof je daaronder kunt "strandjutten", colaflesjes, stukken tuinslang, een bobine met tie wraps vastgemaakt enz. enz. Maar het is wel de kraamkamer van o.a. het nieuwe wasted spark project. Het is dus geweldig wat sommige leden weten te bewerkstelligen door "trial and error". En het leuke is dat we eigenlijk allemaal sleepers hebben want aan de buitenkant ziet een ongeoefend oog eigenlijk niets. Michael heeft misschien nog wel de "extreemste" auto qua buitenkant. En zeg nou zelf, is dat extreem?Afijn... een heel o.h. verhaal maar wat ik wil zeggen is: mannen... ga zo door  ;b

Moderators: Jerry Stam