vakantiekilometers
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2011 23:23 #1088614
door V700 register
vakantiekilometers is gemaakt door V700 register
Zo, vandaag terug van twee heerlijke weken vakantie in zuid frankrijk (var, gorges du verdon, provence). Dus veel (4000) kilometers gemaakt in de 940, lpt, limited edition, lpi, automaat. Ontspannen over de peage en lekker binnendoor over de D-wegen. Ik heb al heel wat Volvo's gereden, maar deze heeft mij aangenaam verbaasd met de wendbaarheid, de wegligging op de kleinere wegen en het comfort op de snelwegen. Vandaag 1350 kilometers in 13 uur en redelijk fris uitgestapt. Heb zelfs op het vakantie adres als onhandige harry een kvs-lekkage weten te verhelpen. De aansluiting van de leiding van de koeling voor de turbo bleek de boosdoener. Ik heb twee vragen. De eertse betreft de airco. Klopt het dat deze zich uitschakelt als er behoorlijk vermogen wordt gevraagd? Bijvoorbeeld heuvelop of een kruissnelheid van zo'n 150 km/u? Het viel mij en vooral de gezinsleden op dat het regelmatig behoorlijk warm wordt in de auto, terwijl de airco op de automaatstand staat. De tweede vraag betref het rijden op lpi. Los van het verbruik van 1:7 wat in ,ijn beleving tamelijk fors is (V70 2.4 reed met gemak 1:10 op lpg), viel het mij op dat bij het rijden op lpg vooral bij het extra belasten van de motor er regelmatig een hik in de motor zit. De eerste keer denk je dat deze ermee ophoudt, maar het is slechts een kort moment van geen power waarna hij zich weer herpakt. Bij een lange heuvelklim deed zich dat wel zo'n 10 keer voor. Heuvelaf bijna niet. Ook bij rustig rijden 80-90 km/u voel je dat kortstondig inhouden niet. Iemand van jullie enig idee wat dat zou kunnen zijn en of daar iets aan te doen is? Het rijdt daardoor namelijk een stuk minder prettig dan op benzine, want dan loopt de motor zonder hikken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2011 23:27 #1327301
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic airco
De kleppen van de klimaatbeheersing worden vacuumgestuurd en dat vacuum is wel eens weg als de turbo gebruikt wordt. Als je wat zoekt op dit forum vind je er wel meer over. Of het ook echt te verhelpen is weet ik niet. Maar ik heb er zelf ook wel eens last van, met caravan heuvelop of bij inhalen blaast de lucht veel minder hard. Ik heb zelf geen lpg, durf niet te zeggen of jouw verbruik ds hoog is en ook niet wat het hikje kan zijn.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-08-2011 10:47 #1327314
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 1 op 7
1 op 7 op LPG is normaal voor een 940 LPT LPI met Automaat erachter. helemaal als je met volle bepakking een vakantie toer maakt en heuvels op en af dendert en cruised met 150 KMH.
Het hikken is mogelijk de Airco Pomp die steeds in en uit schakelt bij het "veel vermogen" vragen. (heuvelop)
Het systeem schakelt zichzelf inderdaad uit bij het vragen van veel vermogen, zodat de motor meer vermogen heeft om te accelereren en er geen vermogen verbruikt word door het airco systeem.
Dit systeem wil nog wel eens "twijfelen" en dan voel je de pomp in en uitschakelen "hikken".
Groeten,Gerben
Het hikken is mogelijk de Airco Pomp die steeds in en uit schakelt bij het "veel vermogen" vragen. (heuvelop)
Het systeem schakelt zichzelf inderdaad uit bij het vragen van veel vermogen, zodat de motor meer vermogen heeft om te accelereren en er geen vermogen verbruikt word door het airco systeem.
Dit systeem wil nog wel eens "twijfelen" en dan voel je de pomp in en uitschakelen "hikken".
Groeten,Gerben
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2011 13:06 #1327331
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic klinkt als
Het inhouden kan veroorzaakt worden door een versleten magneetkoppeling van de airco maar dat is op deze afstand moeilijk vast te stellen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2011 09:42 #1327449
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekje??
ik had een vacuumlekje in de ecc in mijn 940 en naarmate dat erger werd ging ie bij steeds minder vermogensvraag steeds eerder de airco uitschakelen. mischien checken ??
groet will
groet will
Moderators: Jerry Stam