(Turbo) olie retour in kleppendeksel inplaats van in carter?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 21:24 #1087827 door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Altijd, gaat de olie-retour naar het carter, maar nou vroeg ik me af..zou die inplaats van het carter ook naar het kleppendeksel kunnen?Dat het dus gewoon lekker bovenaan erin stroomt en zo naar het carter toe.
Voor bv Turbo ombouwingen, waarbij je Carters moet wissellen..lijkt me dit een stuk makkelijker en handiger.Je last zomaar een moer in je kleppendeksel..maar voor het carter word dit toch ietwat moeilijker.
Dus: Wat zijn de voor en nadelen? de effecten? warmte? etc..etc.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 21:48 #1321637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie uit de turbo moet
Olie uit de turbo moet zonder drukopbouw weg kunnen lopen. Vandaar dat de retourleidingen altijd redelijk groot zijn en naar het carter lopen.
Wanneer je een slang omhoog zou laten lopen kan de olie niet weg (of heel moeilijk) en rookt je auto waarschijnlijk als een oude stoomtractor (de seals kunnen dat denk ik niet aan).
Groet,
Philip

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 22:29 #1321645 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Opvangen.
Ah, duidelijk..
Maar..dit zou toch opvangbaar moeten zijn met een electrische pompje, dat de bende assisteert 'omhoog' te gaan?
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 22:44 #1321647 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt, google maar eens op
Klopt, google maar eens op "remote turbo mount" (even op afbeeldingen klikken daarna) in de USA hanmgen ze de tubo nog achter de achteras als het moet en pompen de olie dan weer elektrisch retour.
Zo gek is je idee dus nog niet.
Maar of je er wat mee op schiet.....met wat meer werk heb je het gewoon failsafe opgelost; gewoon retour naar carter dus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 09:23 #1321685 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat Philip
Ik denk dat Philip wel een punt heeft, de olie moet snel genoeg weer naar beneden kunnen stromen. Kan dat niet dan stroomt de kop vol en zal de olieflow teruglopen door drukopbouw, totdat de olie tussen klepdeksel en kop uitstroomt. Het zal vast niet zo gek gaan, maar als je zoiets wil moet je wel zeker zijn dat de olie snel genoeg van kop naar carter kan komen.Bovendien verwarm je de kop nog extra met (behoorlijk) hete olie uit de turbo. De turboblokken hebben een oliekoeler bij het filter, ik neem aan dat de olie gekoeld wordt voor deze het filter in gaat ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 11:47 #1321697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet doen
Sterker nog, heb dit met een turbo geprobeerd op een standaard d24 blok en de olieretour aangesloten op de carterafvoerplug(dacht wet v communicerende vaten dat gaat goed) omdat er geen olieretour op een d24 zit, maar dit ging fout, roken als een stoomboot vooral in de file als je weinig toeren maakt en je carter vol met olie loopt en er dus tegendruk komt op de olieretour. Deze moet echt vrij weg kunnen lopen en zonder tegendruk anders gaat het niet lang goed.
gr.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
29-06-2011 13:03 #1321702 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic .

henk 940LPT schreef : Bovendien verwarm je de kop nog extra met (behoorlijk) hete olie uit de turbo. De turboblokken hebben een oliekoeler bij het filter, ik neem aan dat de olie gekoeld wordt voor deze het filter in gaat ?

dit is een van de problemen van retourolie, deze kan nog te heet zijn om te smerend vermogen terug te krijgen
olie kan in een turbo dermate hoog worden dat deze zijn smerende eigenschap gaat verliezen (vooral bij goekopere olie)
daarom is er ook verschil tussen olie voor turbo motoren en atm. motoren.
olie uit een turbo moet eerst zijn viscositeit terug krijgen
en dit is beter te doen door het in de carterpan te verenigen met een plas olie die koeler is dan het over de kop (die toch al het warmste deel van de motor is) te gooien.
waardoor de nokkenas /kleppen harder kunnen slijten door juist te weinig smering

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Moderators: Jerry Stam