waar moet ik op letten bij aankoop van een 2.0, 155 pk turbo? ---> bekeken, nu een paar fotos en meer vragen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo leden,
Zaterdag ZONDAG ga ik kijken naar de volgende volvo : KLIK Nu heb ik inmiddels wel wat ervaring in het rijden en beoordelen van de gewone 940 maar ik heb nog niet veel te maken gehad met de 155pk versie.
Hoe het moet sturen /opttrekken/door de bocht gaan hoe ik roest moet opsporen hoe het moet veren. naar lekkages moet zoeken enz... weet ik al aardig, echter ik weet niet op wat te letten bij zo'n turboversie. Aldus, tips zijn welkom!
Bekeken dus...
Inderdaad nogal wat gebruikssporen, kleine en grote krassen, deukje, bumper kapot. Roest op de voorzijde van de motorkap en wel zodanig dat vervanging wel nodig is, temeer omdat ie ook onder de krassen zat.Bestuurdersstoel beetje gescheurd,en nog wat onregelmatigheden aan hemel en lijsten en bekleding en deurpanelen.Stoelverwarming ontbreekt,zelfs de knoppen zitten er niet op .Alle e- ramen werkten, glazen schuif/kanteldak ook, airco goed koud.Vettige motorruimte, uitlaatspruitstuk leek me gescheurd en dichtgeplamuurd met iets wat hittebestendig zou moeten zijn.
En toen,startten...
Proestend kwam de 155 pk, 2.0 liter turbo motor tot leven,er zich nog niet van bewust dat hij ook nog een 4e cylinder had. Enkel na flink gas geven kwam het besef terug. Eenmaal overgeschakeld op LPG liep de motor wel regelmatig.
Het rijden
In lange bochten wilde het stuur steeds een stukje terug, een beetje schokkerig eigenlijk bewoog het circa 5 cm heen en weer...Nadat ie warmgedraaid was, op de snelweg, was ik totaal niet onder de indruk van de prestaties. De turbometer sloeg wel uit maar de versnelling was eigenlijk amper meer dan wanneer je het gaspedaal van een gewone 2.3 non turbo intrapt.
Tja, in het slechtse geval zijn dus zowel de turbo als het uitlaatspruitstuk aan vervanging toe. Wat kost zoiets nu gemonteerd en wel? Ik heb hem nog niet helemaal afgeschreven als potentiele vervanger voor GNADB...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Lijkt verdacht veel op kleur 214 (en kleur 211 bestaat volgens mij niet)
Success morgen!
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
motor warm? draai de olie vul dop even los als de motor loopt en laat hem op de opening liggen, als deze begint te dansen heb je overdruk vanuit het carter, en das niet goed.
als hij draait en je hebt de olie vul dop er vanaf houd je je hand voor de opening en dan mag er geen olie omhoog spatten.
verder mag er een kleine lichte tik in zitten(van de injectoren) anders heeft hij te veel klep speling.
als je een stukje rijdt even op je gevoel afgaan of de turbo zijn werk wel doet (lpt) bij Hpt zit er een druk meter op en die moet dan wel bewegen anders is daat ook iets mis.
verdere punten zou ik nu even niet weten! maar de rest wel denk ik.
Tom.
Die morgen ochtend om 8 uur in amsterdam moet staan voor zijn werk!!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
er mist iets boven op de bumper .(schade?)
Aanhanger te koop ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Raar, geen stoelverwarming op een 97-er model, niet?rudiger schreef : ..... echter ik weet niet op wat te letten bij zo'n turboversie. Aldus, tips zijn welkom!
Import dan dus?Sowieso, vanwege 155pk denk ik dat al trouwens, maar die komt dan dus denk ik als 2 liter turbo uit Italie?Ah, gechecked, in 2005 geimporteerd, opletten dus.
Kilometerstand is dan zeker iets om op te letten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Van de verschillen in EZK en ECU zie je niets, dus.....
Edit: oh, het is een 2 liter turbo......
- V700 register
- Nieuw lid
-
- F.P.A.M. Schmiermann (GAST)
- Nieuw lid
-
Met turbodruk meter zal je wel zien dat de druk bij flink doortrekken snel opgebouwd wordt tot ongeveer halverwege de schaal naar rechts. Dat voel je ook. Anders doet de turbo niet goed mee. Als de turbo koud is kun je ook even de luchtslang loshalen en de turbine voelen op speling. Maar dat wordt pijnlijk met een hete turbo.
Veel plezier!
Frans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hoort het goed waneer dit is.
Men noemt het ook wel "piston slap"
Ligt eraan hoe erg het is maar vaak worden ze er oud mee.
Wel een aandachts puntje