twijfel 940 of 850

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2011 20:24 #1086000 door V700 register
twijfel 940 of 850 is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik ben Stan en rijd al jaren met een 940 station 2,3i uit 1996. Nu kan ik van mijn schoonouders hun 850 station 2,5i automaat ook 1996 krijgen. Beide hebben ze zo'n 240.000 gereden en zelf rijd ik zo'n 12.500 kilometers. Automaat spreekt mij wel aan, of geeft dat problemen? Is er kwaliteits verschil tussen de beide volvo's?
Hoor het graag.
Stan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2011 20:47 #1309771 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat
De automaten van de 850 staan volgens mij niet als slecht bekend, dat hoeft dus geen probleem te zijn. Automaten zijn in de regel wat minder zuinig, maar ik weet niet hoe de cijferrs liggen als je een 940 handbak vergelijkt met een 850 automaat. De 940 heeft wel heel veel koppel onderin wat gunstig is voor het verbruik.De techniek van de 940 is wat simpeler en ik denk ook robuuster maar de 850 doet er niet veel voor onder. Qua afwerking van het interieur is de 850 wat moderner, ik denk dat het wat minder zal kraken (mijn 940 heeft wel wat kraakjes en piepjes). Denk dat de rijervaring de doorslag zou moeten geven. Wat vind je simpelweg lekkerder rijden ? De 940 is relaxter, de 850 is dynamischer (sportiever). Laat je niet leiden door het verschil automaat/handbak, je zou ook een 940 automaat kunnen overwegen. Hoewel dat wat minder gemakkelijk is dan de 850 automaat overnemen.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2011 21:08 #1309773 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic 940 vs. 850
Ik heb in het verleden ruim 100000 km met een 850 gereden in een tijdsbestek van 16 maanden. Qua wegligging en sportiviteit veruit de meerdere van de 940. Ook de 5 cilinder met prachtige roffel vind en vond ik erg fijn. Maar kwalitatief was hij duidelijk de mindere van de 940's. Bij 170000 km speling op de aandrijfassen, diverse rammeltjes in het interieur en duidelijke gespruikssporen in het interieur. Verder vond ik het qua rijden een nerveuze auto: je reed er altijd (te) hard mee. Dat was eind 1997 ( de 850 was uit begin 1995).
Ik heb begin 1998 de 850 ingeruild voor een nieuwe limited edition serie van de 940 estate. Geen moment spijt van gehad. En in 2002 de 940 omgeruild voor een evenoude S90 die voor mij de ultieme combinatie is. Een prachtige zijdezachte krachtige 6 cilinder en een modern onderstel verpakt in het karakeristieke van de 9 serie met achterwielaandrijving.
Automaat hoef je niet bang voor te zijn. Op tijd verversen INCL nieuw filter van de automaatolie en indien aanhanger een extra oliekoeler. Dan draait zo'n automaat gemakkelijk zonder problemen tussen de 3 en 4 ton. Ik ken iemand met een S90 die zelfs al meer dan 6 ton zonder problemen met zijn automaat heeft gereden.
Mijn advies: ik zou er nog eens een nachtje over slapen voordat je je 940 uit 1996 omruilt voor de 850. Een goede 9 serie van dat bouwjaar heb je als je er goed voor zorgt voor de rest van je leven. En dat gevoel heb ik veel minder bij een 850.
Succes, Jan.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2011 22:13 #1309792 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic en even toevoegen,.......
850 is duurder in onderhoud zowel qua sleuteltijd als onderdelen.
Gr. Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2011 23:37 #1309798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook nog een toevoeging :-)
Momenteel vervoer ik mij in een 940, hiervoor heb ik een V70, drie 850's (waarvan een automaat) en een 240 gehad. Met de 850/v70 zo'n drie ton gereden. Qua comfort, rijgenot vind ik de voorwielaangedreven types prettiger.
Als je zelf onderhoud wilt/kunt doen is de 940 makkelijker en beter betaalbaar. Daarnaast geeft het rijden in de 940 voor mij een meer onthaast gevoel, dat heeft te maken met het karakter van de auto.
Zet het voor jezelf op een rijtje, neem de 850 eens een dagje mee. De 850 is wat moderner, maar naar hedendaagse begrippen ook al weer een oudje.
Het onderhoud van een 850 kan flink in de centen lopen, rond de drie ton krijg je onherroepelijk grote zaken als ophanging, vaak de krukaskeerring, airco en dat soort zaken. Een zeer actief forum, met bereidwillige leden is het volvo850forum.
Verbruik van een 850 automaat is iets om rekening mee te houden, een 940 handgeschakeld is bij mijn gebruik (rustige rijder) lager. De bak van een 850 houdt het vaak probleemloos vol tot 5 ton

Leuk hoor zulke keuzes

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-03-2011 23:53 #1309799 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 850 Automaat erg slecht
Ik heb zelf ook 3 850's gereden (en eentje nu nog in bezit)
Ik vind het geen lekkere wagens, je zit er veels te opgefokt en gestresst in, je gaat gauw te hard/te aggresief.
En vind de zitpositie ook niet echt geweldig.
De voorwielaandrijving is opzich oke, maar het stuur kan echt gewoon niet ver, de stuuruitslag is veeeels te klein voor zo'n wagen.(Een forse blunder vind ik)
Verder staat volgens mij de 850/V70 automaat als ERG slecht te boek.
De automaatbakken begeven het erg gauw, vaak al rond de 2 ton.
De Automaat van de 850 die ik vroegah had begaf het bij de 220DKM.
Vervang automaat gaf niet veel later ook de geest, en had toen ook rond de 2 ton gelopen.
En heb al meerdere 850's V70's gezien die bij 4 Ton al aan hun 3e automaat zaten...
Overal van vele mensen gehoord dat de automaat erg slecht is.
De schakelbak (M56) is wel erg goed, en schakelt lekker en kan veel hebben. (deelt volgens mij ook aardig wat onderdelen met zn achteraandrijvend broertje, de M90 in sommige 940's)
De 7 series en 9 series zijn veel solider dan de 8 serie, en rijden ook veel comfortabeler naar mijn mening (relaxter, kalmer, rustiger, en makkelijker te behandelen)
Het is maar net je wat wilt, lekkerder vindt.
Probeer het gewoon eens uit.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2011 06:55 #1309820 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mwuh....
enige scepsis is wel gewenst.  Een 850 is een prima auto met veel rijgenot.  Echter staat of valt een 850 met het onderhoud wat hij heeft gehad.  Heb er hier zat lopen, ook met echt hoge kmstanden die helemaal nog origineel zijn.
Kmstanden van + 5 ton zijn geen enkel probleem bij goed onderhoud.  En dan rijden ze ook nog met de originele automaatbakken erachter.  De AW 50-42 bak (automaat) kan (!!) berucht zijn, echter bij normaal gebruik en geregeld oliewisselen onverwoestbaar.
De hoge reparatienota's komen zowel bij de 2 als de 4 ton want dan moet het halve onderstel vervangen worden.  Als dit gedaan is met originele onderdelen kun je er zo weer 2 ton tegen.  met imitatiemeuk word dit een ander vehaal en weet je niet waar je aan af / toe bent.
Een 850 zal wat zenuwachtiger voorkomen als een 700 / 900 serie.  Ik betrap mij er zelf iedere keer weer op dat ik in de 850 altijd haast heb, terwijl ik dat in de 760 absoluut niet heb.
Bij de 850's zijn een bepaald aantal dingen te noemen waar iedere eigenaar vroeg of laat een keer mee te maken krijgt.  Het krukaskeeringenverhaal is enigzins overtrokken / heeft ook te maken met onderhoud, want deze klappen er uit als de carterventilatie niet tijdig word vervangen / word gereinigd.  Hou je dit netjes bij, dan blijft de keerring ook heel.  Heel simpel en valt in mijn ogen eigenlijk de de bkende stage 0 van zo'n auto.
Een M59 of M 59 handbak zijn gewoon goede handbakken waar vrij simpel een (gedeeltelijke) sper in te bouwen is.  Een M59 bak icm een R is het neusje van de zalm, zeker als deze goed onderhouden is.
Een 10 klepper is in principe onverwoestbaar, zelfs niet door de grootste idioot.  Een standaard 2.5-20V heeft hele leuke update mogelijkheden, zoals bijv. VVIS tuning.  dan heb je voor weinig centen ineens een heel andere auto er staan.
Diesels zijn echt onverwoestbaar maar vragen wel geregeld onderhoud.  KMstanden van + 7 ton zijn geen uitzondering, maar eerder regel.  Heb er hier drie van in onderhoud waarvan 2 boven de 7 ton zitten.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
17-03-2011 07:42 #1309821 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic .

gerryberrie schreef : De voorwielaandrijving is opzich oke, maar het stuur kan echt gewoon niet ver, de stuuruitslag is veeeels te klein voor zo'n wagen.(Een forse blunder vind ik)

dit is nu eenmaal een beperking van alle voorwiel aangedreven auto's met zo'n wielbasis.
anders haal je de blokjes weg, is de draaicircel ineens een stukje kleiner, maar de steekaskoppelingen gaan dat zeker niet leuk vinden, en gaan veel harder slijten / geluid maken.
als het daarom gaat kan je weer beter een 960 MKII/s/v90 nemen die heeft weer een draaicircel die 20cm kleiner is dan een 940. (9.7 tov 9.9mtr)

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2011 08:23 #1309827 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal waar

Dirk342 schreef : enige scepsis is wel gewenst.  Een 850 is een prima auto met veel rijgenot.  Echter staat of valt een 850 met het onderhoud wat hij heeft gehad.  Heb er hier zat lopen, ook met echt hoge kmstanden die helemaal nog origineel zijn.
Kmstanden van + 5 ton zijn geen enkel probleem bij goed onderhoud.  En dan rijden ze ook nog met de originele automaatbakken erachter.  De AW 50-42 bak (automaat) kan (!!) berucht zijn, echter bij normaal gebruik en geregeld oliewisselen onverwoestbaar.
De hoge reparatienota's komen zowel bij de 2 als de 4 ton want dan moet het halve onderstel vervangen worden.  Als dit gedaan is met originele onderdelen kun je er zo weer 2 ton tegen.  met imitatiemeuk word dit een ander vehaal en weet je niet waar je aan af / toe bent.
Een 850 zal wat zenuwachtiger voorkomen als een 700 / 900 serie.  Ik betrap mij er zelf iedere keer weer op dat ik in de 850 altijd haast heb, terwijl ik dat in de 760 absoluut niet heb.
Bij de 850's zijn een bepaald aantal dingen te noemen waar iedere eigenaar vroeg of laat een keer mee te maken krijgt.  Het krukaskeeringenverhaal is enigzins overtrokken / heeft ook te maken met onderhoud, want deze klappen er uit als de carterventilatie niet tijdig word vervangen / word gereinigd.  Hou je dit netjes bij, dan blijft de keerring ook heel.  Heel simpel en valt in mijn ogen eigenlijk de de bkende stage 0 van zo'n auto.
Een M59 of M 59 handbak zijn gewoon goede handbakken waar vrij simpel een (gedeeltelijke) sper in te bouwen is.  Een M59 bak icm een R is het neusje van de zalm, zeker als deze goed onderhouden is.
Een 10 klepper is in principe onverwoestbaar, zelfs niet door de grootste idioot.  Een standaard 2.5-20V heeft hele leuke update mogelijkheden, zoals bijv. VVIS tuning.  dan heb je voor weinig centen ineens een heel andere auto er staan.
Diesels zijn echt onverwoestbaar maar vragen wel geregeld onderhoud.  KMstanden van + 7 ton zijn geen uitzondering, maar eerder regel.  Heb er hier drie van in onderhoud waarvan 2 boven de 7 ton zitten.

Klopt precies wat hier staat!

Mvg Chris
Volvo 940 estate B230fk  LPi 1997 FERRITA 3 inch downpipe racecat+catback.CHIPS BLABLA Tuning Steg2+15G TURBO PLX-DEVICE AFR -vx3cam<a href="/taxonomy/term/1560"><acronym></acronym></a>- 150%diesel clutch plate custom made

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2011 09:36 #1309845 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Automaten
De AW 50-42 zijn volgens mij vergelijkbaar met de AW 30-43 en hebben volgens mij dezelfde (onterrechte) reputatie. Zelf heb ik verschillende AW 30-43's open geschroefd omdat ze kapot zouden zijn. Vaak is de bak nog te redden door het kleppenhuis en de solenoids te reinigen. Als je ziet wat voor een bagger zich daar in op kan hopen snap je wel waarom de bak niet zo lekker meer z'n werk doet en in het ergste geval kapot gaat. De zf4hp22 en de AW70-71-72 zijn hier minder gevoelig voor. Volgens mij moet je zo'n elektronisch gestuurde bak gewoon elke 60.000/80.000 km lekker flushen en dan gaat ie eindeloos mee.
Verder houden ze ook niet van Koelvloeistof in de olie (kom ik best vaak tegen) en oververhitting (oliekoeler plaatsen.)
Groetjes Bouke

Moderators: Jerry Stam